Advies badkamermeubel

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bedankt voor de tekening, komt zeker van pas.

Ik herhaal nog even drie vragen die ook belangrijk zijn:

- Is verlijmen de beste manier om de frontpaneeltjes op het metaal vast te zetten en welke lijm gebruik ik hier dan voor?

- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden ivm vervormingen?

- Het hout heb ik nog niet besteld. Kan ik onmiddellijk aan de slag gaan met het hout dat ik hiervoor bestel? Ik woon nu, in een redelijk vochtig huis, dus ik veronderstel dat ik het ook niet goed droog zal krijgen. Vormt dit een probleem als het toch voor een badkamer is?

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden van iedereen!

Je vraag over frontpaneeltjes vastlijmen op metaal, bedoel je hout op metaal verlijmen?
Als dat je vraag is ; nooit doen, Hout zet vooral uit in de breedte en metaal werkt eigenlijk niet; kortom problemen.
Als je hout met metaal verbindt dan altijd boren en schroeven en doordat hout vooral in de breedte uitzet ervoor zorgen dat je sleuven maakt in het metaal zodat de schroeven door de werking van het hout kunnen schuiven.
Zeker in een badkamer door de grote hoeveelheid vocht en damp moet je rekening houden met een paar procent werking in de breedte.
Verlijmen is vooral voor hout met hout verbinden.
Als lijmsoort is D3 goed; die kan goed tegen vochtige omstandigheden, gewoon van Bison ofzo.
Ik weet niet hoever je ervaring strekt maar als je verlijmt en gaat klemmen dan meteen de lijm die er tussenuit komt met bijv een verfkrabber verwijderen want zodra lijm uithardt heb je veel meer werk als je gaat schuren.
Voor de houtsoort; hier heb je een link over allerlei houtsoorten en toepassingen; http://www.houtinfo.nl/ , daar kan je vinden welke houtsoorten het meest geschikt zijn voor vochtige omstandigheden.
Zowiezo een aantal hardhout soorten of misschien wel steigerhout oid?
En bijv grenen wordt veel in sauna's gebruikt dus ook dat lijkt me een geschikte houtsoort.
Wellicht dat anderen hier op het forum je daar ook nog goede adviezen over geven.
Ik heb zelf wel'ns een eiken aanrechtblad gehad maar dat was ivm water geen succes, ondanks regelmatig lijnolie te gebruiken toch kromtrekken en scheuren.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Hoi Kwood,
Ben je ondertussen begonnen aan je meubel? Ik ben wel benieuwd wat het geworden is!

Om eerlijk te zijn heb ik nog geen tijd gehad om er aan te beginnen. Na mijn werkuren heb ik een oude aanhangwagen gerestaureerd die de opa van mijn vriendin tientallen jaren geleden gemaakt heeft. (Hij is enkele maanden geleden overleden, en het voelde gewoon goed om dit eerst in orde te brengen.) Ondertussen ben ik ook alles in orde aan het brengen voor de verhuis, papieren, aktes, water, ... Allemaal excuses, maar zodra ik er aan begin neem ik zeker foto's en post ik het hier.

Let wel dat je dan alles heel goed afplakt als je met de compressor en een verspuit gaat schilderen. Deze nevel komt echt overal.
Heb zo'n 2 jaar geleden de binnenkant van een oldtimer die ik aan het restaureren was zelf gespoten. Heel de garage van boven tot onder afgeplakt en zelfs dan nog was er verf nevel in de volgende kamer terecht gekomen :)
Afhankelijk van jouw budget en hoe dringend het is zou ik gewoon eens bij een carrossier gaan luisteren en vragen wat hij wil om dit te spuiten... En als't gewoon in het zwart of een standaard kleur is kan je misschien nog vragen of hij het wil meespuiten als hij eens een auto herspuit :)

Leuk idee, maar ik heb zeer weinig ervaring met verfspuiten en dit klinkt als een goed excuus om er gewoon eens aan te beginnen. We zien wel waar het op uitdraait;)
Ik heb eens gelezen dat je het beste tijdens de vroege uren op een windstille dag in de buitenlucht verfspuit, enige ervaring hiermee?

Je vraag over frontpaneeltjes vastlijmen op metaal, bedoel je hout op metaal verlijmen?
Als dat je vraag is ; nooit doen, Hout zet vooral uit in de breedte en metaal werkt eigenlijk niet; kortom problemen.
Als je hout met metaal verbindt dan altijd boren en schroeven en doordat hout vooral in de breedte uitzet ervoor zorgen dat je sleuven maakt in het metaal zodat de schroeven door de werking van het hout kunnen schuiven.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar zijn hier speciale technieken voor i.p.v. sleuven maken en een schroef indraaien? Als het hout gaat werken en verschuiven, hoe kan ik er dan voor zorgen dat de paneeltjes steeds mooi waterpas hangen en niet schuin na verloop van tijd? Of gaat dit automatisch goed zodra ik meer dan 2-3 sleuven gemaakt heb?

Bedankt voor alle tips!
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Of ik begrijp misschien niet je bedoeling met de paneeltjes van hout op metaal lijmen maar wat ik je kan zeggen is dat als je hout op metaal verlijmt dat je dan een probleem krijgt.
Daarom zie je badkamer meubelen vaak van mdf, spaanplaat oid en daarna gespoten.
Zodra je met massief hout gaat werken moet je rekening houden met werking.
Als ik de konstruktie goed van je begrijp (dus panelen op een metalen frame) zou je de bovenste schroeven kunnen fixeren en de schroeven eronder in sleuven kunnen schroeven.
Zo kan het hout werken en blijft toch je paneel aan de bovenkant waterpas.
Maar dan zal het aan de onderkant door de werking toch door vocht- en temperatuurverschillen soms wat verschillen maar zolang de onderkant over je frame heen valt valt het niemand op dat soms je paneel iets breder en soms iets smaller zal zijn.
In ieder geval moet het hout kunnen "schuiven" tov het metaal.
Ik heb nog maar even naar de foto gekeken en ik vroeg me af of het frame niet gewoon zwart gelakt hout is, weet je zeker dat het metaal is?
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat het frame zwart gelakt hout is anders moeten er ogen aan het frame zitten om het hout op te bevestigen.
Een houten frame lijkt me trouwens ook wat handiger in zo'n vochtige ruimte.
Meestal kom je weinig metaal tegen in een badkamer.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Ik heb eens gelezen dat je het beste tijdens de vroege uren op een windstille dag in de buitenlucht verfspuit, enige ervaring hiermee?

Zelf geen ervaring mee nee. Maar best inderdaad bij een windstille dag doen zodat geen zand en stof in je verf waait en de nevel niet wegvliegt :)
In ieder geval je stuk goed ontvetten en een geschikte grondlaag geven... Anders is het moeite voor niets :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.