Advies badkamermeubel

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Hoy,

Ik lees al een hele tijd mee op dit forum en heb al veel prachtige dingen gezien, dus jullie raad en zelfs kritiek zou ik goed kunnen gebruiken.

Mijn vriendin en ik starten binnen 4 maand aan de bouw van ons huisje. We willen veel zelf doen, maar alle grote werken komen zowat in dezelfde periode samen, dus probeer ik om nu al wat kleinere werkjes te doen.

In de badkamer zou ik een 'zwevend' meubel maken om de twee lavabo's op te zetten. Persoonlijk vinden we dit meubel wel mooi:
Badkamermeubel+Teak+Hout+Loft+Console.jpg
maar dan met twee van deze lavabo's:
lavabo-bluestone-tacoma.jpg

Ons spreekt vooral de combinatie van het hout, metaal en de natuursteen aan.
Eén probleem: ik heb geen ervaring met krimp/uitzetten van hout. Gewone projecten kan ik wel aan, maar ik heb zo het gevoel dat ik met andere dingen zal rekening moeten houden.
- Het hoeft voor ons geen teak te zijn, al vinden we dit meubel wel heel geslaagd. Zijn er andere houtsoorten die minder duur zijn, maar wel heel goed bestand zijn tegen vocht, krimp, kromtrekken, ...

- Heeft het gebruik van een metalen frame een positief effect op kromtrekken van het hout?

- Is verlijmen de beste manier om de frontpaneeltjes op het metaal vast te zetten? Ben ik correct dat hout vooral in de breedte uitzet? Een marge die ik best aan beide kanten voorzie? Gebruik ik fineer of toch liever wat dikker? Welke lijm gebruik ik?

- Aangezien ik het zwevend wil maken over een lengte van 195 cm en zowel het metaal als de lavabo's redelijk wat wegen, dacht ik om het French cleat systeem te gebruiken. Leek me wel makkelijk en zeer stevig? Andere, betere opties voor het ophangen? Voor alle duidelijkheid, de onderste plank op de foto maak ik niet, alleen de bovenste plank, zijkanten en lades.

- Het lijkt erop dat de bovenste plank uit één stuk is, of zie ik dat verkeerd en is het in meerdere delen verlijmd?

- Misschien geen houtbewerkingsvraag, maar ik probeer het toch hier: Lassen kan ik wel, maar als ik kijk naar de hoeken van de metalen profielen, dan zie ik geen naad. Is dit zo uitgesneden en dan gebogen, of zit ik er compleet naast? Wat zou de beste manier zijn om dit zo naadloos mogelijk te lassen/te bewerken? Thuis beschik ik alleen maar over een slijpschijf en om het op zijn Vlaams te zeggen een lasapparaat met 'baguetten'. Geen halfautomaat of iets dergelijks.

- De belangrijkste vraag: het hout heb ik nog niet besteld. Kan ik onmiddellijk aan de slag gaan met het hout dat ik hiervoor bestel? Ik woon nu, in een redelijk vochtig huis, dus ik veronderstel dat ik het ook niet goed droog zal krijgen. En oja, verstuurt Masavehout ook naar België pakketjes? Hint hint;)

Misschien een heleboel beginnersvragen, en dan ben ik er waarschijnlijk nog 10 vergeten. :rolleyes:

Opmerkingen, commentaar, advies, kritiek, ... laat maar komen!

Bedankt!
Kenny
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Hey Kenny,

Voor het hout kan ik je niet veel advies geven. Wel vermoed ik dat andere houtsoorten die goed tegen vocht kunnen ook relatief duur zijn, net omdat ze goed tegen vocht kunnen. Maar hopelijk ben ik verkeerd :)

Wat het frame betreft vermoed ik dat die ook op de hoeken is afgelast, ookal zie je geen naden. Deze zijn nadien terug vlak geslepen. Indien je dit mooi doet en het frame nadien poedercoat, dan zie je daar niets meer van. Het vlak schuren doe je best met een zogenaamde lamellenschijf voor op je slijpmolen ;)

G's

Nicolas
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
I zal morgen wat foto's plaatsen van de meubels die wij hebben gemaakt, 2 zwevend en eentje op RVS poten, je kunt bijna alles gebruiken, zolang je het maar goed behandeld tegen vocht, zowel de boven als onderkant, want je wilt niet hebben dat het gaat kromtrekken
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Gegroet,

Wij hebben ook een zwevend meubel in de badkamer, opgehangen met een (weliswaar niet zichtbaar) stalen frame:

10631243_10152625460212319_8645445384005660591_o.jpg
10662166_10152625461522319_5622918083783006153_o.jpg
10560486_10152625462437319_1090773275831890469_o.jpg
10517300_10152625462512319_7378608976825996384_o.jpg
10557553_10152625462467319_1049295634349955450_o.jpg
10484049_10152625462597319_5485880734052203572_o.jpg
10486020_10152625462697319_5950632205872020650_o.jpg
10648247_10152625462767319_5630255648306144683_o.jpg
10372844_10152625462827319_3603423516647058557_o.jpg
10668986_10152625462977319_6257752016342321916_o.jpg
10491389_10152625463047319_7598453267943824558_o.jpg
1524397_10152625463192319_7256254744179874198_o.jpg
10582962_10152625463312319_4232983374205416901_o.jpg
10648978_10152625463382319_627201519421038921_o.jpg

Het is een eiken blad van 3.80m lang, verlijmd met een losse veer tussen de balken. Na een paar weken zijn er toch spleten tussen de balken gekomen, en zijn de hoeken van een paar balken omhoog/omlaaag getrokken. Die komen ze toevallig morgen weer samen/rechttrekken.
Het stalen frame is gewoon met (veel) bouten en pluggen in de onderliggende snelbouwsteen bevestigd (achterkant en twee zijkanten). Ik kan hier op gaan staan indien nodig.

Wat betreft het laswerk: ik denk zoals Nicolas hier boven aangeeft dat je de lasrups gewoon zelf mooi vlak kan slijpen, en het staal nadien coaten/lakken. Schuin de kanten die je last op voorhand wel mooi af, want anders valt alles weer uiteen natuurlijk.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Heel handig al die foto's!

Ik dacht domino's te gebruiken om alle balken samen te houden. Denk je dat het nodig is om het gat van de domino extra uit te hollen om wat meer speling te geven aan het hout of is het beter om het strak te laten aansluiten?

Edit: Nu ik jullie meubel laat zien aan mijn vriendin twijfelt ze al sterk om het toch zonder het (zichtbare) metaal te doen :rolleyes: begrijpelijk want is een mooi meubel geworden. Geef je dit nog een speciale behandeling?

Ik kijk uit naar jouw foto's Mcluma!
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Moest ik het nu zelf maken (dit meubel werd gemaakt door een kennis) zou ik het ook met Domino's doen. Ik zou de Domino's niet uithollen (in de hoogte/laagte), gewoon 1 strakke Domino per deel, en dan iets bredere (middelste of 3de stand) voor de rest zodat je het vlot in elkaar krijgt bij het verlijmen. In eerste plaats je balken goed kiezen/orienteren (richting ringen) natuurlijk. En dan heel goed samenklemmen met serre-joints/sash clamps.
Omdat ons blad 3,80m lang is zijn er in de lengte steeds twee (of meer) balken kops verbonden, dat helpt niet echt in het strak houden vermoed ik, het is ook daar dat er hoeken omhoog/omlaag staan. Wanneer je een korter meubel maakt en dus balken in een lengte kan gebruiken, zal dit alleen maar beter zijn.

Wij hebben het meubel behandeld met Woca 'white' worktop olie.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Prachtig meubel !

Zou de domino's ook gewoon netjes laten zoals ze zijn. Voor de rest zoals SereN zegt 1 strakke gebruiken en de andere overmaats.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
wat een mooi meubel

maar ik zou het niet mogen zeggen, maar waarom deze lade schuifen :( - waarom geen blum zelf closers
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
wat een mooi meubel

maar ik zou het niet mogen zeggen, maar waarom deze lade schuifen :( - waarom geen blum zelf closers

Chris,

Bedankt. Ja, die schuiven... Toen we het meubel 'bestelde' hebben we er niet bij gespecificeerd dat het soft-close lades moesten worden, wij gingen er eigenlijk van uit dat dit vanzelfsprekend was. Nu 'knallen' ze gewoon dicht, hout tegen hout. Nuja, het vervangen hiervan staat op mijn (zeer lang) to-do lijstje.

Hieronder de tekening van het meubel:
Badkamermeubel.jpg
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Bedankt voor de tekening, komt zeker van pas.

Ik herhaal nog even drie vragen die ook belangrijk zijn:

- Is verlijmen de beste manier om de frontpaneeltjes op het metaal vast te zetten en welke lijm gebruik ik hier dan voor?

- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden ivm vervormingen?

- Het hout heb ik nog niet besteld. Kan ik onmiddellijk aan de slag gaan met het hout dat ik hiervoor bestel? Ik woon nu, in een redelijk vochtig huis, dus ik veronderstel dat ik het ook niet goed droog zal krijgen. Vormt dit een probleem als het toch voor een badkamer is?

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden van iedereen!
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
- Het hout heb ik nog niet besteld. Kan ik onmiddellijk aan de slag gaan met het hout dat ik hiervoor bestel? Ik woon nu, in een redelijk vochtig huis, dus ik veronderstel dat ik het ook niet goed droog zal krijgen. Vormt dit een probleem als het toch voor een badkamer is?

Het drogen van het hout ga je m.i. niet meer thuis doen (tenzij je het maanden/jaren laat liggen), je koopt 'droog' hout aan bij de houthandel. Wat wel kan helpen is het hout laten 'acclimatiseren' aan je huis, daar gaat min 2-3 weken overheen dacht ik. Hoe was je van plan je hout aan te kopen? Ga je zelf nog schaven en van dikte maken? Anders levert dit niet veel op denk ik.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Ik zou inderdaad droog hout aankopen en dan laten acclimatiseren. Momenteel overweeg ik om een combinatiemachine tweedehands van Robland aan te kopen. Ik zou het dan zelf schaven en van dikte maken, goede gelegenheid om de machine te leren kennen.

Goed dat ik weet dat ik het hout 2-3 weken moet laten acclimatiseren voor ik het op maat verzaag. Ik veronderstel dat ook het schaven en vandikte maken dan nog moet wachten.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
disclaimer: Ik ben ook maar een beginneling, dus van mij 'moet' niks. Er zijn hier individuen aanwezig met veel meer (professionele) ervaring in de meubelmakerij, die je meer accurate info kunnen verschaffen.

Het hout ligt bij de houthandel meestal (weliswaar overdekt) opgeslagen in rekken of een magazijn waar de vochtigheid en temperatuur van 'buiten' heersen. Dat is een groot verschil met de meer constante temperatuur en vochtigheid van in jou woning. Bij het leggen van parket weet ik allesinds dat steeds aangeraden wordt de planken van hun verpakking te ontdoen en op latjes te laten acclimatiseren voor ongeveer 2-3 weken in de ruimte waar hij gaat gelegd worden. Ik heb dit dan doorgetrokken naar hout voor meubels, maar misschien gelden hier wel heel andere richtwaarden. Ik denk allesinds dat het zeker geen kwaad kan dit te doen, zodat het hout zich al wat kan 'zetten', vooraleer je het begint te bewerken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Sorry als ik niet goed gelezen heb, maar het is mij nu niet helemaal duidelijk of je wel of niet een stalen frame gaat gebruiken, wel zag ik wat opmerkingen over het staal waar ik op wil reageren.
Ik las iets over poedercoaten. Uiteraard kan je dat zelf niet doen, en moet je laten doen. Als het staal niet heel goed gereinigd wordt voor het poedercoaten heb je eerder roestproblemen dan wanneer je 'gewoon' verf gebruikt. ( spuiten of kwast) .

Wat betreft de lassen. Afslijpen van een las kan, maar doe dat alleen als het niet anders kan. Een afgeslepen las is bijna altijd minder sterk dan een gewone las. Zeker wanneer de las door een amateur gelegd is. Die ligt toch wat vaker op de naad dan erin. Gevolg is dan dat je dus alle stevigheid wegslijpt.
Persoonlijk vind ik een las geen lelijk gezicht, als het een nette las is.
Helaas kan ik geen tips geven over het lassen op zich, ik ben ook maar amateur, ken mijn beperking en slijp dus niet snel aan een las:rolleyes:
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
hout goed rondom behandelen; met name de kopse kanten zodat de vochtopname minimaal is. Bij voorkeur een wat hardere houtsoort gebruiken; die krimpen en zetten wat minder uit dan zachtere houtsoorten.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Klopt. Met het schuren moet je oppassen dat je de sterkte niet uit je las haalt. Maar dit kan je verhelpen door aan de onderzijde van de plooi te lassen. Als het smeltbad tot aan de bovenzijde is doorgekomen zit de sterkte er wel in en kan je de bovenzijde probleemloos opschuren.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
hout goed rondom behandelen; met name de kopse kanten zodat de vochtopname minimaal is. Bij voorkeur een wat hardere houtsoort gebruiken; die krimpen en zetten wat minder uit dan zachtere houtsoorten.
Ok, sowieso ging ik het hout rondom behandelen. Ik had er wel niet aan gedacht om de kopse kanten een extra beurt te geven.

Ik las iets over poedercoaten. Uiteraard kan je dat zelf niet doen, en moet je laten doen. Als het staal niet heel goed gereinigd wordt voor het poedercoaten heb je eerder roestproblemen dan wanneer je 'gewoon' verf gebruikt. ( spuiten of kwast).
Normaal gezien zullen we toch voor staal gaan. Poedercoaten kan/doe ik inderdaad zeker niet. Weet jij soms een geschikte lak voor het metaal hiervoor? Op mijn compressor kan ik eventueel een verfspuit aansluiten, de tankinhoud is groot genoeg. Ik heb wel geen idee welke verhouding ik moet nemen om dit te verdunnen. Iemand?

Wat betreft de lassen. Afslijpen van een las kan, maar doe dat alleen als het niet anders kan. Een afgeslepen las is bijna altijd minder sterk dan een gewone las. Zeker wanneer de las door een amateur gelegd is. Die ligt toch wat vaker op de naad dan erin. Gevolg is dan dat je dus alle stevigheid wegslijpt.
Persoonlijk vind ik een las geen lelijk gezicht, als het een nette las is.
Gelijk heb je, maar de vrouw des huizes zal de lassen liever weggewerkt zien :rolleyes: Ik probeer het op te lossen met de tip van Nicolas_V.


disclaimer: Ik ben ook maar een beginneling, dus van mij 'moet' niks. Er zijn hier individuen aanwezig met veel meer (professionele) ervaring in de meubelmakerij, die je meer accurate info kunnen verschaffen.
Alle tips zijn welkom! Alhoewel ik zsm eraan wil beginnen zal ik het hout eerst laten acclimatiseren, dat kan het hout alleen maar ten goede komen denk ik.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Hoi Kwood,
Ben je ondertussen begonnen aan je meubel? Ik ben wel benieuwd wat het geworden is!
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Weet jij soms een geschikte lak voor het metaal hiervoor? Op mijn compressor kan ik eventueel een verfspuit aansluiten, de tankinhoud is groot genoeg. Ik heb wel geen idee welke verhouding ik moet nemen om dit te verdunnen. Iemand?

Let wel dat je dan alles heel goed afplakt als je met de compressor en een verspuit gaat schilderen. Deze nevel komt echt overal.
Heb zo'n 2 jaar geleden de binnenkant van een oldtimer die ik aan het restaureren was zelf gespoten. Heel de garage van boven tot onder afgeplakt en zelfs dan nog was er verf nevel in de volgende kamer terecht gekomen :)
Afhankelijk van jouw budget en hoe dringend het is zou ik gewoon eens bij een carrossier gaan luisteren en vragen wat hij wil om dit te spuiten... En als't gewoon in het zwart of een standaard kleur is kan je misschien nog vragen of hij het wil meespuiten als hij eens een auto herspuit :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.