Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

schappen monteren van 1 x 1 meter

Hoi,

Ik moet een aantal schappen monteren die in een kast komen met een deur er voor.
    De kast heeft een afmeting van 1 x 1 meter. dus best wel fors.

Het lastige waar ik tegen aan loop is dat de schappen verstelbaar moeten zijn in hoogte.
    Er komt best wel wat gewicht op, dus een standaard gaatjes systeem met planken dragertjes zal dit niet houden.

De kast en de schappen worden gemaakt uit osb, ik kan eventueel nog een extra strook plaatsten aan de voor en eventueel aan de achterzijde om het doorbuigen te verminderen

Waar ik dus naar op zoek ben is een systeem wat niet te veel geld kost en waar de planken stabiel in/op liggen en dat ze in hoogste verplaatsbaar zijn.

En het liefst niet schroefbaar zijn om te verstellen.
    het liefst een systeem uit hout (osb)

graag zie ik jullie meningen.

Misschien iets met draadeinden op 4 hoeken waarmee je alle planken in hoogte kan verstellen door de moeren (al dan niet met ringen) te verdraaien?!
    Niet perse de mooiste oplossing maar gezien je OSB gebruikt mag het best een "industrieel" uiterlijk hebben toch?

Geen plaatje van gevonden... (zal dus wel niet zo'n goed idee zijn), toch een plaatje gevonden... maar van een open kast.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      system1.jpg
Bekeken:   288
Grootte:   49,2 KB
ID:        34097
    Laatst gewijzigd door Hiertebreeddaartelang; 14-08-15 om 12:31. Reden: toch wel iets van een plaatje gevonden

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Bedoel je dat ze nauwkeurig verstelbaar moeten zijn of dat je de planken op verschillende niveaus wilt kunnen leggen?

In het eerste geval kun je iets proberen zoals in de vorige post in omschreven, rampamoeren, inslagmoeren, zoiets.
    In het tweede geval zou ik gewoon strookjes OSB of vuren latjes op de gewenste niveaus lijmen/schroeven.

Idd slim om de schappen te verstevigen tegen doorbuiging. 1m is een heel eind.
    Let op dat osb parafine bevat (wax) waardoor zonder schuren/ontvetten lijm niet zo goed hecht.

Keeplatten met woutermannen een optie, dit werkt 2 zijdig
    Bij 1 meter breed is het aan te raden om de legbanken op te dikken met een lat voor en achter.
    sometimes you just need a bigger hammer

Ik zou aan de zijkanten van de kasten gleuven frezen van een behoorlijke doorsnede, zeg 14mm oid
    Dit doe je op elke gewenste hoogte, bijv. elke 5 cm en maak de gleuven 8 mm diep
    De planken maak je precies zo breed als de kast, eventueel een fractie minder zodat je de planken makkelijk kan uitnemen
    Onder de planken maak je voor en achter een lat (14x14) die net zo breed als de kaste plus de diepte van de twee gleuven (2x 8mm bijv)
    nu kun je de planken zo in die gleuven steken én je plank is meteen versterkt tegen doorbuigen
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Bij 1 meter breed is het aan te raden om de legbanken op te dikken met een lat voor en achter.
    Ja, Keeplatten!
    Heb ik ook al een paar keer toegepast en het werkt super!
    Je maakt ze van hout, en ze zijn door iedereen zonder technische kennis of gereedschap te verplaatsen.
    Groeten, Raymond

Lijkt mij de mooiste en tevens simpelste en meest flexibele oplossing. Bij een kastenmaker kun je die latten die in de hoeken komen zelfs per lengte kopen (heb ik in het verleden tenminste wel eens ergens gezien), dan hoef je alleen nog maar de dragertjes te zagen en hoeken uit de planken te zagen.

Ik ben een beginner in de houtbewerking, maar is het niet beter de 'opdikking' te plaatsen op 1/4 van de voor- en achterkant (in plaats van 'op' de voor-en achterkant), om zodoende je buigmoment over het volledige oppervlak van het schap te minimaliseren? 'Op' de voor- en achterkant bereikt in theorie hetzelfde als slechts 1 lat in het midden van het schap te bevestigen. In de praktijk is dat zelfs beter, want je belast het schap waarschijnlijk meer in het midden dan aan de voor- of achterkant. Of sla ik de bal hier volledig mis?

Snelle vraag... waar sla je die rampamoeren/slagmoeren dan in... als je ze in de plaat zet, gaan bij het draaien van het draadeind gelijk alle platen mee.
    Zou dus iets moeten zijn wat het draadeind met rust laat en los te verstellen is.

Als het wel kan ben ik benieuwd naar het plaatje.

Ik weet niet hoeveel gewicht je op de planken gaat zetten, maar je moet er wel rekening houden dat osb plaat niet erg stijf is en behoorlijk kan doorbuigen als je er veel gewicht op zet.

Forum Rechten