Meedraaiende center Emco DB-5

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Ik heb laatst - heel goedkoop - een oude DB5 op de kop getikt. Na hem helemaal uit elkaar gehaald te hebben (en moest naar zolder) en weer in elkaar gezet te hebben heb ik hem zojuist voor de eerste keer eens opgestart. Dat viel op zich niet tegen; loopt stabiel en rustig (ik kon hem ter plekke niet testen).

Ik kwam er echter na 11 minuutje achter dat ik een brandlucht rook - en dat bleek bij de verstelbare center vandaan te komen. Dit draait dus niet mee... met grote schroeiplekken tot gevolg.

Ik kan er alleen niet achter komen of het nu echt een vaste center is, of dat hij vastzit. Er zijn hier een hoop (ex) DB5 gebruikers, dus vast wel iemand die het zo ziet.

IMG_20150813_182406.jpg

Is dit nu een vaste center die ik eruit kan tikken om te vervangen? Of is dit helemaal een MK2-center en zet ik er gewoon een hele nieuwe in?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Paul,

Het stuk ijzer op de foto lijkt niet op een meedraaiend center inderdaad. Een Emco DB5 had volgens mij een standaard morseconus 2 in de losse kop. Deze morse conus klemt strak in de pinole. Als het goed is is de pinole hol en kan je m er zo uit tikken. Vlak bij jou in de buurt heeft China een groothandel waar je voor een paar euro een nieuwe kunt kopen.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Die groothandel ken ik heel goed, als ik daar langs ga wordt het uiteindelijk altijd heel duur :)

Dat is dus een pinole? Nooit van gehoord. Ik had al het sterke vermoeden dat de conus er uitgetikt kon worden, hij is inderdaad hol, maar tot nu toe lukte me dat niet. Zit echt muurvast, en ik durfde niet door te slaan. Ik zal er eens wat olie inmikken en het nog eens proberen.

Dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.