Werkplaats trap.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Afgelopen week heb ik een nieuwe trap gemaakt om de vliezotrap in mijn werkplaats te vervangen.
Ik had nog Oregon pine liggen, wel niet de allerhardste houtsoort maar ik moest er toch eens iets van maken.
Ruikt heerlijk.
P6290249.jpg

P6290253.jpg

P6290257.jpg

P6290265.jpg

P6300276.jpg

P6300277.jpg

P6300281.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Uitstekend gedaan Rien.
Je werkplaats is zo mooier mee geworden.
Nog een tablet meteen stoel onder de grootste trap naast de frigo en je hebt alles wat je moet hebben.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Uitstekend gedaan Rien.
Je werkplaats is zo mooier mee geworden.
Nog een tablet meteen stoel onder de grootste trap naast de frigo en je hebt alles wat je moet hebben.

De Frigo en de stoel begrijp ik nog wel Didier maar een tablet?
Als je daarmee een ipad of zoiets bedoeld, daar kan ik niet veel mee en alles wat ik in de werkplaats maak wordt hooguit op een kladje uitgetekend.
Deze trap b.v. heb ik eerst op de muur uitgetekend (goed op de foto kijken).
Voor mijn draaiwerk maak ik zelden een schets vooraf.
P6290255.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik denk dat met "tablet" een "plank" bedoeld word die met haken aan de muur zit ... om zo een bureautje te vormen...
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
"tablet" is inderdaad schoon (West)vlaams voor tafelblad :) , of burootje, zo U wilt.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Prachtige trap geworden, kun je wat meer vertellen hoe je de trapbomen uitgefreesd hebt?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Prachtige trap geworden, kun je wat meer vertellen hoe je de trapbomen uitgefreesd hebt?

Voor het uitfrezen maak ik een simpele mal waar de voet van de bovenfrais doorloopt. Op foto 5 kun je de mal zien staan ,helemaal achter in de werkplaats links op de foto, je ziet ook de aanslag voor de schuinte er nog op zitten.
Aan deze mal kun je (aan de onderzijde) op schuinte een aanslag schroeven en ik gebruik dan 2 lijmklemmen om het geheel tijdens het fraisen op zijn plaats te houden.
Naargelang de dikte van de treden en stootborden in combinatie met de maat van je fraisbeitel maak je de opening in de mal.
Ik heb hier de mal beter op foto.
P6290274.JPG
B.v. bij stootborden van 12mm dik en een fraisje van 10mm maak je de opening in de mal exact de maat van de voet van de frais +2mm.

Als je geregeld een trap wil maken kun je ook 2 metalen hoeklijnen 70cm lang doormiddel van 2 draadeinden op de beide uiteinden aan elkaar bevestigen.
Bij het bevestigen gebruik je per draadeind 4 moeren 2 tussenin en 2 aan de buitenzijde.
Op deze manier kun je de opening waar de bovenfrais-voet doorloopt makkelijk en heel precies groter of kleiner maken.
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hoi Rien, mooie trap hoor! ook een stuk veiliger dan die vorige trap ;)

Hier nog een paar foto's van hoe het was.

Hier de vliezotrap even terug op de oude plaats voor de foto.
P7020282.jpg

Vanaf de zolder gezien (onscherpe foto).
P7020283.jpg

Hier is de vkiezotrap verwijderd en van het gat heb ik een materiaal-luik gemaakt met scharnierende klep.
Links boven nog wat voorgedraaide schalen.
P7020286.jpgP7020287.jpg

Hier de klep van onderaf.
P7020288.jpg

- - - Updated - - -
 
Laatst bewerkt:

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hele goede oplossing zo, luik kun je altijd nog gebruiken om eventueel spullen naar boven te doen. Misschien een lier boven de oude trapsparing monteren?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rien,
Na een wekend Barcelona kan ik nu maar pas u beantwoorden.
Met een tablet bedoelde ik uiteraard een tafelblad.
Met de bijkomende foto's merk ik dat je heel mooie stek hebt om te karweien.
Prachtig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.