De NiCad's zijn dood...

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb het wel eens verteld op dit forum, maar ik kocht altijd 2 goedkope schroefmachines dan heb je in ieder geval 2 batterijen.
In 2004 twee heel goedkope gekocht. Die in 2007 slechter leken te worden. Althans de batterijen. Toen 2 nog goedkopere op de kop kunnen tikken. ( iets van €20,- per stuk ofzo)
De exemplaren uit 2004 deden het later toch nog redelijk. Ze hadden alleen moeite bij vorst.

Maar ook van al deze degelijke machines is de levensduur niet onbeperkt. Battrijen blijven het zwakke punt. Laatste weken was echt ellende. in no-time leeg en 3 uur laden.......



Dus zoeken naar vervanging. Blijken er helemaal geen goedkope machines meer te bestaan!
Duppie viel al snel: de koopjes die ik had waren de laatste Nicad's die geïmporteerd waren.
De Li-ions maken de boel duurder.
Enfin foldertje van een bouwmarkt in de bus, en zowaar een aanbieding van mijn favoriete merk.
18V, 2 batterijen, laden in een uur. En het geheel niet veel duurder dan een no-name machine.
Maar ja, dan heb ik wel twee batterijen, maar helaas maar één machine. Nou ja moeten we ons voorlopig maar mee behelpen.


Eenmaal trots met mijn koffertje terug in de auto, ging mijn vrouw zich ermee bemoeien en heeft me overgehaald ( lees gedwongen) om een 2e bij te halen.
Ach vrouwen kosten nou eenmaal een hoop centen, dus ik heb me er maar bij neergelegd.



Nu ben ik dus trotse eigenaar van twee van deze monsters!

bosch.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Vertel even hoe die bevalt, ik moet er namelijk ook eentje gaan halen binnenkort.

Alvast mooie aankoop Lemen!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik heb het oudere broertje van deze, de PSR 18 Li, met slechts 1 batterij.
Ik mishandel 'm al jaren, maar hij blijft volharden, ben er echt een grote fan van!

Zo heb ik er al de speeltuin van de kleine, de kattenren en 2 grote groentenbakken in de tuin mee gemaakt, maar ook de hele renovatie van mijn werkplaats (4 muren van houten kaders voorzien, OSB3 tegengeschroefd, plafond gestoken en boven + onder van OSB voorzien) en verder zowat alles wat ophangt in huis.
Zelfs met een dopsleutel erop M8 bouten van 90 lang indraaien gaat prima, mits je het echte vastzetten even met de hand doet.

Ook in mijn werkplaats bij het pijpmaken gebruik ik'm elke keer.

Er zijn zelden momenten geweest dat ik nood had aan een tweede batterij, met name omdat die LiIon behoorlijk lang meegaat, maar nog meer omdat hij zo snel oplaadt. Op een uurtje of 3 is hij weer vol en kan ik weer aan de slag. En in tegenstelling tot de oude NiCad's, is hij ook nog gewoon netjes vol als hij eens een keer 2 maanden gewoon in de werkplaats gelegen heeft!


Kort samengevat: je gaat hier veel plezier aan hebben lijkt me :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Goed vooruitzicht massis!

Ik vond de balans erg goed. Had even wat andere machines vastgehouden in de winkel, maar bv de Hitachi maakte herrie voor 10, en trok achterover in mijn hand.
Uit testen komt de Bosch ook eigenlijk altijd goed naar voren. En de service vind ik top.

Maar als ik 'm een paar keer gebruikt heb zal ik nog even terug komen.
Ik verwacht wel dat ie bij het wielen wisselen tegen de winter een betere hulp zal zijn dan de oudjes. Die hield het geen 68 wielmoeren uit. ( leuke wiskunde opdracht: 2 auto's en 2 aanhangers. 68 moeren rarara )
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Goede machines, ga je zeker geen spijt van hebben, mijn neef heeft er zo 1.

Khoop alleen dat ze niet van de Gamma komen, want hun prijzen, waauw... op de bosch toestellen gooien ze er graag een 'klak' bovenop.

Mijn neef heeft hem uit de gamma: 220 euro. Terwijl die 'maar' 175 euro kost online.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
onze goede vrienden van de wilde rivier in duitsland hebben hem voor €163, met 2de accu.
Dat is overigens ook waar ik mijn eerste gehaald heb... Hun service is nog steeds onnavolgbaar naar mijn mening.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Belgie is verschrikkelijk duur zo blijkt....

Mijn neef wilde inmaakkasten laten maken bij een interieurarchitect. 6 meter inbouwkasten, ontwerp + plaatsing (onder hellend dak): 20.000 euro!!
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
De boormachine in de link, is dat niet een andere?
ik heb een paar weken geleden volgens mij precies dezelfde gekocht als ts. Bij mij staat er alleen psr 1820 op. Begrijp die nummering niet echt, want volgens mij is het precies dezelfde als de 1800. Specs zijn in ieder geval precies gelijk. Ennieweej, mij bevalt ie uitstekend, had ik veel eerder moeten doen. Ik heb m ook bij de gamma gekocht, met twee accu's, 1-uurslader en wat boortjes enzo in een koffer, thuisbezorgd voor €149.

Veel boorplezier ermee!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Typenummer en model van de link komt overeen met wat ik op mijn bureau heb staan.
Heb er nog niets mee gedaan. Heb niet veel zin om een beetje voor de lol ergens schroeven in te draaien. Er komt vanzelf een serieus klusje langs.

Boortjes zaten er bij mij niet bij. Alleen dat bitje wat in de kop zat.

En die koffer.... Hadden ze 'm niet gewoon in een kartonnen doos kunnen stoppen?
Denkt Bosch echt dat ik zo'n ding in een koffer stop? Dat staat gewoon op een plank en moet ik zo kunnen pakken.
Kort geleden een reprico gekocht, dáár had nou een koffer om moeten zitten, maar neen die zat in een doos.

Koffer van die schroefmachine kan je voor niks anders gebruiken en als je de koffer voor de schroefmachine nodig hebt, omdat je er vaak mee over straat moet slaat ie ook de plank mis.
De etiketten zitten er niet opgeplakt, maar ingestoken als in een fotohoekje: gevolg die koffer is zo lek als een mandje.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De boormachine in de link, is dat niet een andere?
ik heb een paar weken geleden volgens mij precies dezelfde gekocht als ts. Bij mij staat er alleen psr 1820 op. Begrijp die nummering niet echt, want volgens mij is het precies dezelfde als de 1800. Specs zijn in ieder geval precies gelijk. Ennieweej, mij bevalt ie uitstekend, had ik veel eerder moeten doen. Ik heb m ook bij de gamma gekocht, met twee accu's, 1-uurslader en wat boortjes enzo in een koffer, thuisbezorgd voor €149.

Veel boorplezier ermee!


Let op de verschillende varianten qua batterijen en capaciteiten. De PSR 18 Li 2 bestaat in 5 varianten:
- zonder batterij
- met 1 1.5Ah batterij
- met 2 1.5Ah batterijen
- met 1 2.0Ah batterij
- met 2 2.0Ah batterijen

De 1820 zal dus vermoedelijk met 1 2.0 AH variant zijn?
Zie ook Amazon waar je uit de 5 kan kiezen:
http://www.amazon.de/Bosch-HomeSeri...F8&qid=1439552340&sr=8-1&keywords=psr+18+li-2
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
376
63
Beverwijk. Noord Holland
Ik heb het wel eens verteld op dit forum, maar ik kocht altijd 2 goedkope schroefmachines dan heb je in ieder geval 2 batterijen.
In 2004 twee heel goedkope gekocht. Die in 2007 slechter leken te worden. Althans de batterijen. Toen 2 nog goedkopere op de kop kunnen tikken. ( iets van €20,- per stuk ofzo)
De exemplaren uit 2004 deden het later toch nog redelijk. Ze hadden alleen moeite bij vorst.

Maar ook van al deze degelijke machines is de levensduur niet onbeperkt. Battrijen blijven het zwakke punt. Laatste weken was echt ellende. in no-time leeg en 3 uur laden.......

Het schijnt dat je dode ni-cad cellen weer (grotendeels) tot leven kunt wekken. Ze functioneren niet meer door interne kristalvorming.
Heb het zelf niet geprobeerd! Misschien heb je ze zelfs al ingeleverd bij het chemisch afval, zo niet dan zou je het kunnen proberen. Lijkt me overigens wel een beetje link.

http://www.instructables.com/id/Revive-Nicad-Batteries-by-Zapping-with-a-Welder/
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nou inderdaad lijkt me zeker link.
Dingen die zo even door mijn hoofd gaan: Je moet ze laden met ca 10% van de capaciteit van de Nicad.
Neen ik vind dit te link, met de mij beperkte kennis van elektra en elektronica denk ik dat ik er genoeg van weet om het een broodje aap te noemen.
Een lood zuur accu kan je wel een stroomstoot geven, of kort-kortsluiten om de platen wat te reinigen, maar het blijft een kortdurige reparatie.
Wat ook wel eens gezegd wordt is een nacht in de vriezer. Nou als dat zou werken, kunnen ze hier 'swinters hun lol op en zouden ze het eeuwige leven moeten hebben

Omdat ik van beide schroefmachines 2 exemplaren/batterijen heb, zou ik wel het pakket open kunnen maken cellen scheiden en kijken welke cellen nog leven.
Dan zou ik een pakket kunnen maken. Maar ik verwacht dat met de kracht die dit boschje heeft ik nooit meer naar de oude zal grijpen.
De oudste zijn 14,4V. Daarvan zal ik een batterijpak leegmaken en een snoer aan maken. Leg ik 'm in de camper, dan kan ie gewoon op 12V klusjes onderweg opknappen.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Het probleem van achteruitgaande NiCd batterijen had ik niet alleen met boormachines, maar ook met mijn electrische tandenborstel, in huis met de 'kruimeldief' etc en niet te vergeten met een vorige generatie laptops. Doodzonde dat zo'n apparaat z'n functie verliest door een simpele batterij die het niet meer doet. En vervangingsbatterijen zijn niet meer te krijgen of onbetaalbaar/ onrendabel.

Maar juist toen ik ook van plan was een nieuwe boormachine te gaan kopen in de dhz categorie (waarschijnlijk ook Bosch), kreeg ik van een bevriende timmerman het aanbod om zijn "goed gebruikte" set 'professionele' Makita 18 v gereedschap over te nemen voor 175 euro. Hij moet met dat gereedschap zijn geld verdienen en koopt dus regelmatig (iedere 1,5 a 2 jaar) een nieuwe set apparatuur. Ik ben daarentegen erg blij met de tweedehands set: accuboor, impact driver, decoupeerzaag en lamp met 3 accu's (3 AH) en een snellader.( 22 minuten) Alles werkt nog spelingloos en naar behoren - met uitzondering van de pendelbeweging van de decoupeerzaag (maar dat had hij er bij verteld. Er bleek na demontage een beugeltje afgebroken te zijn dat te bestellen was voor een tientje.

Met tweedehands loop je een risico en garantie is er natuurlijk niet, maar ik ben tot dusverre niet teleurgesteld! Het is apparatuur die lekker in de hand ligt en erg sterk is en waarmee je moeiteloos werkt. Dat wil zeggen als je er 'laag' mee werkt want een mogelijk min puntje is het gewicht van de 18 v Makita machines, zeker als je veel boven je hoofd moet werken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Leuk detail: Je schrijft 'goed gebruikte'. Ik neem aan ( en hoop) dat je daarmee bedoeld dat hij ze dagelijks gebruikt maar toch goed behandeld heeft.
Hier hebben we ook de term: 'godt brukt'. Daar ging ik dus de mist mee in. Hier betekent dat het goed gebruikt is. Laat ik zeggen 'flink gebruikt'.
En dat stukje taal wordt dan meest gebruikt om netjes te omschrijven dat het afgeleefd is.
Ik dacht dus in eerste instantie: lekkere vrienden heb jij om hun troep te verkopen.;)

Grootste risico wat je natuurlijk loopt is de levensduur van de batterijen. Die kunnen een x aantal keren geladen worden. En dat is lastig in te schatten hoevaak ze al achter de rug hebben. Daarentegen heb je 3 batterijen, en een set voor een hele nette prijs, als ze het 2 jaar uithouden kan je zijn nieuwe set misschien weer overnemen:cool:
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Leuk detail: Je schrijft 'goed gebruikte'. Ik neem aan ( en hoop) dat je daarmee bedoeld dat hij ze dagelijks gebruikt maar toch goed behandeld heeft.
Hier hebben we ook de term: 'godt brukt'. Daar ging ik dus de mist mee in. Hier betekent dat het goed gebruikt is. Laat ik zeggen 'flink gebruikt'.
En dat stukje taal wordt dan meest gebruikt om netjes te omschrijven dat het afgeleefd is.
Ik dacht dus in eerste instantie: lekkere vrienden heb jij om hun troep te verkopen.;)

Grootste risico wat je natuurlijk loopt is de levensduur van de batterijen. Die kunnen een x aantal keren geladen worden. En dat is lastig in te schatten hoevaak ze al achter de rug hebben. Daarentegen heb je 3 batterijen, en een set voor een hele nette prijs, als ze het 2 jaar uithouden kan je zijn nieuwe set misschien weer overnemen:cool:

Nou.....ik bedoelde eigenlijk beide mogelijkheden van de omschrijving 'goed gebruikt'....: het is niet afgejakkerd, maar wel intensief gebruikt. Kan ook niet anders, de man in kwestie gebruikt zijn accu gereedschap dagelijks. Maar hij doet dat wel met 'zorg', hij kan zich niet permitteren dat er iets mee op houdt tijdens een klus. Ik weet ook dat hij ze tijdens zijn vakantie altijd een keer per jaar liet nakijken bij de gereedschaphandel waar hij ze kocht. Inmiddels heb ik het spul al een jaar flink in gebruik (vooral de boormachine en de decoupeerzaag, de impact driver gebruik ik niet vaak), tot volle tevredenheid, en de accu's tonen nog geen achteruitgang ( denk ik): de laadtijd is kort en de gebruikstijd is lang. Maar zou er een sneuvelen dan is het nog niet zo'n ramp, want deze accu's zijn wel nieuw te koop (voor minder dan 100 euro).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.