houten plafond en trap

lucand

Nieuw lid
22 mei 2010
1
0
Hallo,
Wie kan me raad geven. In mijn 'stuga' (buitenverblijf) in Zweden heb ik veel hout. De trap is gevernist maar totaal versleten en ik zou deze willen schuren en terug vernissen of heeft iemand anders betere ideeën om hem terug mooi te krijgen.
De plafond zijn ook gevernist, maar het vernis kan ik met schuren niet zomaar wegkrijgen omdat hij geribbeld is. Waarom ik deze wil schuren? Op zich is hij mooi gebleven, maar door de tijd vrij donker geworden. Door hem af te schuren zou ik er een lichte verf - waardoor de houtstructuur nog goed zichtbaar is - kunnen opzetten, zodat het plafond veel lichter wordt.
Met andere woorden: hoe kan ik een 'geribt', gevernist en door de tijd donker geworden houten plafond lichter krijgen.
Met dank voor de tips,

Luc
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
lucand zei:
Met andere woorden: hoe kan ik een 'geribt', gevernist en door de tijd donker geworden houten plafond lichter krijgen.
Met dank voor de tips,

Luc

Door iedereen op dit forum uit te nodigen in Zweden en samen wat te schuren? :lol:

En nu serieus: Ik zou de vernislaag afnemen met behulp van decapant, een plamuurmes en staalwol. Nadien gewoon opschuren.
Om hem terug bleker te krijgen breng je waterstofperoxide aan die je mengt met 5% ammonniak. Die laatste maakt de waterstofperoxide nog werkzamer. Nadien nog is opslissen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.