Holzmann FS 160L

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik ben van plan om een freesmachine aan te schaffen. Daarbij is mijn oog gevallen op een Holzmann FS160 L. Wat ik handig vind is dat de 30 mm as kan worden gewisseld met een 12 mm spantang spindel. Ik zag op internet dat Charnwood en Holzprofi dezelfde machine hebben. Heeft iemand ervaring met de Holzmann?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is een Chinese machine waar verschillende import merken hun naam op plakken, dat soort kwaliteit moet je dan ook verwachten.
Lichte constructie, zwakkere onderdelen die niet goed passen enz... af en toe zit er een winner tussen maar vaak is het iets waaraan je je gaat ergeren helaas. Dus als je ze niet eerst in persoon kan zien of iemand vinden die er één heeft (gehad meestal) dan zou ik er met een boog om lopen.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik heb de afgelopen weken een HBM40 en een Scheppach HF50 teruggestuurd. Bij de HBM stond de machine te trillen. Bleek dat de onderste twee schroeven van de bevestiging aan de slede los onderin de machine lagen. Bij de Scheppach stond de as niet haaks op het werkblad. De bevestiging aan de slede in de vorm van een hoekijzer was niet haaks. Daarom op zoek naar iets meer solide machine.
Er is voor een nieuwe 220 V machine tot 1000 euro weinig te koop.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 503

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Na een aantal dagen internet te hebben afgestruind, ben ik niet veel verder gekomen. Niet echt inhoudelijke reacties gevonden. Alleen maar in de zin van "het komt uit China, dus is het niks". Van de andere kant ook geluiden dat tegenwoordig bijna alles (geheel of in onderdelen) uit China komt en het echt niet meer zo is dat de kwaliteit beneden peil is.
Ik heb sinds kort houtbewerking weer opgepakt en was gewend te werken met Dewalt, Scheppach en Robland. Ik kom er nu achter dat er niet veel te koop is als je hobbymatig te werk wil gaan. Er wordt verwezen naar gerenommeerde merken zoals Hammer, Felder e.d., maar dan zit je in een prijsklasse waar je een goede tweedehandse auto voor kan kopen. En dan ook nog het "euvel" dat ik niet de beschikking hebt over 380 Volt.
ik heb inmiddels weer een Dewalt radiaal zaag uit 1981 aangeschaft. Geeft tenminste ondanks de leeftijd vertrouwde kwaliteit. Ik twijfel over een Scheppach HF 30 of HF 33. Een 220 V Robland vlak- en vandiktebank kom je bijna niet tegen.
Blijft bij mij de vraag of er mensen zijn die uit eigen ervaring kunnen aangeven of de Holzmann echt prut is of goed te gebruiken is voor de wat gevorderde hobbyist.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat het china komt wil niet zeggen dat het slecht is, eea valt of staat met hoe ze daar de eindcontrole geregeld hebben. De meeste merken laten onderdelen daar produceren. De tip van Ronald is een hele goede, ga naar een winkel/showroom.
 
Laatst bewerkt:

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik denk dat ik binnenkort inderdaad maar eens een bezoekje ga afleggen in Geldermalsen.
Dat wat het Chinees fabrikaat betreft ben ik bij de HBM 40 en de Scheppach HF 50 al tegengekomen. Ik had het echter niet van Scheppach verwacht.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik denk dat ik binnenkort inderdaad maar eens een bezoekje ga afleggen in Geldermalsen.
Dat wat het Chinees fabrikaat betreft ben ik bij de HBM 40 en de Scheppach HF 50 al tegengekomen. Ik had het echter niet van Scheppach verwacht.

Er zijn bedrijven die 100% rekenen op china (onderdelen, ontwerp, assemblage,...), (vb holzmann en hbm)

er zijn bedrijven die enkel de onderdelen laten maken in china, maar zelf de machines ontwerpen en in elkaar steken (vb scheppach en Jet)

En er zijn bedrijven die china afzweren (felder, robland, martin)

En toch, je zou eens alle producten in je woning moeten observeren en alles wat uit china komt weggooiten. Ik denk dat jeniet veel meer over houdt. En nochtans zijn de meeste producten ervan gewoon goed.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Chinees hoeft niet slecht te zijn, ik overweeg zelf een hbm 350 profi lintzaag, ook voor mij blijft het hobby.
Net zoals een aantal anderen hier op woodworking.
Simpelweg omdat de enkelen die niet uit china komen meteen de hoofdprijs kosten.
Veel heeft ook te maken met afstellen en (in jouw geval) de goede frezen kopen.
Trouwens toen ik vrijdag in gesprek was bij hbm vertelde de verkoper mij dat de kleinere lintzagen uit china komen (tm de 400) en de twee grootste uit Taiwan wat weer wat beter is.
Ook toen ik vroeger een opleiding als draaier/freezer deed gingen de leerkrachten daar (van die ouwe Nederlandse vakmannen) die altijd met Duitse en Zwitserse banken werkten (Schaublin) voor het eerst een Taiwanese polijstmachine aanschaffen want ze waren erg te spreken over de nauwkeurigheid van het apparaat.
Dus het Oosten kan ook kwaliteit leveren, neem bijv maar Mitutoyo (da's dan Japans) meetapparatuur, maar wil je Europees dan kost het gewoon meer.
Iedereen wil wel Felder maar het kost ook wat.
Trouwens; ik had vroeger een Robland combi toen ik nog ruimte had en ook over die machine had ik af en toe m'n bedenkingen.
En waar je ook kijkt, gevestigde namen uit Europa en Amerika (bijv Laguna) moeten onder druk van concurrentie wel mee met de rest.
Of ze kopen samen in en plakken hun eigen kleuren erop met een andere knop hier en daar.
Alles heeft te maken met een goede eindcontrole.
Ik denk dat je met Holzmann een goede keus doet maar het belangrijkste is dat je goede aftersales service hebt.
Dus maak een praatje bij een firma, dan zie je ook meteen de zaak en krijg je een goede indruk.
Ik weet niet waar je die Holzmann gaat kopen maar ik keek bij Holzmann lintzagen van de week (de 300j) en kwam erachter dat er behoorlijke verschillen in prijzen zat.
De firma Hubens was in mijn geval 150 euro excl. btw goedkoper in vergelijking met een ander, dat scheelt zo'n 200 euro met btw, toch de moeite.
Dus als je deze firma niet kent is het wellicht de moeite om even kontakt op te nemen omdat ze Holzmann leveren.
Trouwens; het betere 220 volt werk is een kleine markt voor een professionele hobbyist zeg maar, ook tweedehands niet makkelijk in Nederland.
Of zoals Rinus zegt; krachtstroom aan laten leggen (het valt mee qua prijs als ik dit forum af en toe er zo over hoor) en je kan een ouder Europees apparaat kopen uit de tijd dat er nog veel machine fabrieken waren. (als je de ruimte hebt)
Zo eentje die een leven meegaat.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
En trouwens; veel mensen geven af op Chinees gereedschap maar als ik de traditionele Chinese meubels zie uit de tijd dat er geen stroom was dan kan ik alleen maar respekt opbrengen.
Heb je wel'ns naar die houtverbindingen gekeken?
Daar kunnen we in het Westen nog wat van leren met al ons mooie dure gereedschap.
Dus in de eerste plaats is het vakmanschap en natuurlijk willen we allemaal goed gereedschap.
Maar goed gereedschap in de handen van een vakman is het beste.
Ik wens je veel wijsheid met de aankoop van een freesmachine.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
In tegenstelling van het beeld dat wij 'ontwikkelde Europeanen' hebben van de chinezen sta ik elke dag op mijn werk versteld van de kwaliteit dat zij kunnen leveren. Wij ontwerpen hijsmachines en laten vele onderdelen uit China komen. Nauwelijks problemen en steeds vergezeld van een testcertificaat. Als wij dan eens een spoedbestelling door een belgische leverancier laten maken klagen ze ofwel dat zij de toleranties niet aankunnen of zijn de stukken slordig afgewerkt. Ik ben er al lang van overtuigd dat de Chinezen ondertussen fijne kwaliteit kunnen afleveren !

Al is het natuurlijk ook wel zo dat sommige chinese merken een zo-goedkoop-mogelijke machine willen maken... Dit gaat dan uiteraard niet gepaard met fijne tolleranties en hoge afwerkingsgraad, maar daar betaal je dan ook niet voor ... :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Chinezen zijn zeker niet dom, als je ze leert om voor jouw onderdelen te maken en denkt ze eeuwig te kunnen uitbuiten dan heb je het mis. De lonen daar stijgen zo snel dat het nog amper goedkoper is dan vergelijkbare kwaliteit hier te laten maken. Sommige bedrijven keren terug, anderen blijven omdat de know how en infrastructuur daar zo ontzettend uitgebouwd is door onze inbreng. Maar wat ze daar nu doen is met onze technologie zelf producten ontwerpen, degenen die zich hier in hun bureau de handen zaten te wrijven zien dat ze de tak doorgezaagd hebben waar ze op zaten.

Als ik aan Chinezen vraag om mijn meubels te maken, en die dan hier met een grotere marge verkoop dan wanneer ik ze zelf maak. Dan kan je denken jackpot, maar dan sturen die Chinezen gelijk hun cataloog met mijn meubels naar duizenden distributeurs. Die ze dan hier voor minder gaan verkopen in mijn plaats. Resultaat, op korte termijn maak ik meer winst, injecteer ik geen geld meer in de lokale economie door geen goederen meer te kopen waardoor mijn leveranciers banen moeten schrappen. En op lange termijn heb ikzelf ook geen inkomen meer.

Maak je daarvan bewust als je je geld uitgeeft, waar nog mogelijk kies voor bedrijven die lokaal investeren. Ik heb vandaag juist onze nieuwe lederen sofa ontvangen, made in Belgium, ja het bestaat nog en het is niet duurder dan een andere.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik ben het volledig met jullie eens wat de Chinezen betreft.
Geloof me dat als de Chinezen raketten naar de maan sturen dat een paar simpele machines maken kinderspel voor ze is.
Het gaat net als bijv in de texielindustrie erom dat westerse bedrijven voor zo weinig mogelijk geld iets willen laten maken om de winst zo hoog mogelijk te houden. en daar gaat het fout.
Een goed produkt kost tijd, geld en vakmanschap, overal ter wereld.
Ik heb een Chinese buizenversterker gekocht alweer een jaar of 10 geleden en die speelt fantastisch en probleemloos.
En ook die versterker kostte niet een paar tientjes maar een bedrag waar je ook een westerse versterker voor koopt maar dat heb ik er dan wel voor over.
En zoals hierboven terecht wordt opgemerkt; de lonen gaan in China steeds meer omhoog dus het wordt weer normaal om hier te produceren.
Wellicht kunnen wij meubelmakers hier in de toekomst ook weer ervan leven ipv een beetje hobbyen zoals de meesten hier in Nederland doen.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik ben er tussen wel achter dat de meeste machines van de verschillende merken (Holzmann, Bernardo, Holzprofi, HBM) grote overeenkomsten vertonen. Wat wel opvalt is het grote prijsverschil tussen bv een aanschaf in Duitsland inclusief transportkosten en die in Nederland. Bij de Holzmann freesmachine FS 160 L een verschil van bijna 300 euro op een bedrag van ruim 900 euro en bij de combi frees/zaagmachine KF 200L een verschil van 460 euro op een bedrag van 1920 euro. Dan is de vraag hoeveel aftersales je waard is. Bij een kleiner verschil van zo rond de 100 euro hoef ik daar niet over na te denken, maar ongeveer 25% van de aanschafkosten lijkt mij wel veel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo Charles, dat scheelt wel heel veel.
Kan me heel goed voorstellen dat je er dan voor bedankt om in Nederland te kopen.
Mij was ook opgevallen dat Holzmann in Duitsland goedkoper was maar wat de lintzaag betreft scheelde het in vergelijking met Hubens machinehandel in Nederland zo'n 50 euro.
Dan heb je wel een zaak waar je naartoe kan, dus zo'n klein verschil vond ik de moeite wel waard.
Wellicht kan je ze even bellen en vertellen wat je in Duitsland betaald en wat hun voor je kunnen doen?
ik weet niet waar je woont, ze zitten ergens onder Eindhoven.
Als je in de buurt van Duitsland zit dan zou ik natuurlijk Duitsland overwegen.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik had Alphametal ook bij het lijstje staan, maar op de website worden de transportkosten niet vermeld. Heb intussen een mailtje aan het bedrijf gestuurd met een vraag hierover.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Zo de kogel is door de kerk. De Holzmann FS160 L is besteld. Zoals aangegeven waren er best nogal wat verschillen in prijzen. Uiteindelijk 1209 euro in Nederland, 849 euro in Duitsland en 1007 euro in België.
ik heb uiteindelijk in België bij Alphametal besteld nadat ze na wat mailverkeer een aanbieding deden van 915 euro.
in de kerstvakantie gaan we er mee aan de slag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.