Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Holzmann FS 160L

Holzmann FS 160L

Ik ben van plan om een freesmachine aan te schaffen. Daarbij is mijn oog gevallen op een Holzmann FS160 L. Wat ik handig vind is dat de 30 mm as kan worden gewisseld met een 12 mm spantang spindel. Ik zag op internet dat Charnwood en Holzprofi dezelfde machine hebben. Heeft iemand ervaring met de Holzmann?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Het is een Chinese machine waar verschillende import merken hun naam op plakken, dat soort kwaliteit moet je dan ook verwachten.
    Lichte constructie, zwakkere onderdelen die niet goed passen enz... af en toe zit er een winner tussen maar vaak is het iets waaraan je je gaat ergeren helaas. Dus als je ze niet eerst in persoon kan zien of iemand vinden die er één heeft (gehad meestal) dan zou ik er met een boog om lopen.

Max toerental 9000 rpm, bij montage van een bovenfrees beitel is dit heel laag, de goede snijsnelheid wordt niet gehaald.
    sometimes you just need a bigger hammer

Ik heb de afgelopen weken een HBM40 en een Scheppach HF50 teruggestuurd. Bij de HBM stond de machine te trillen. Bleek dat de onderste twee schroeven van de bevestiging aan de slede los onderin de machine lagen. Bij de Scheppach stond de as niet haaks op het werkblad. De bevestiging aan de slede in de vorm van een hoekijzer was niet haaks. Daarom op zoek naar iets meer solide machine.
    Er is voor een nieuwe 220 V machine tot 1000 euro weinig te koop.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Na een aantal dagen internet te hebben afgestruind, ben ik niet veel verder gekomen. Niet echt inhoudelijke reacties gevonden. Alleen maar in de zin van "het komt uit China, dus is het niks". Van de andere kant ook geluiden dat tegenwoordig bijna alles (geheel of in onderdelen) uit China komt en het echt niet meer zo is dat de kwaliteit beneden peil is.
    Ik heb sinds kort houtbewerking weer opgepakt en was gewend te werken met Dewalt, Scheppach en Robland. Ik kom er nu achter dat er niet veel te koop is als je hobbymatig te werk wil gaan. Er wordt verwezen naar gerenommeerde merken zoals Hammer, Felder e.d., maar dan zit je in een prijsklasse waar je een goede tweedehandse auto voor kan kopen. En dan ook nog het "euvel" dat ik niet de beschikking hebt over 380 Volt.
    ik heb inmiddels weer een Dewalt radiaal zaag uit 1981 aangeschaft. Geeft tenminste ondanks de leeftijd vertrouwde kwaliteit. Ik twijfel over een Scheppach HF 30 of HF 33. Een 220 V Robland vlak- en vandiktebank kom je bijna niet tegen.
    Blijft bij mij de vraag of er mensen zijn die uit eigen ervaring kunnen aangeven of de Holzmann echt prut is of goed te gebruiken is voor de wat gevorderde hobbyist.

Het lijkt er op dat er weinig ervaring is met dit merk binnen het forum. Zie ook eerdere vragen bi binnen het forum: http://www.woodworking.nl/showthread...light=Holzmann, hoewel Tuoh niet negatief over het merk regeert.
    Wellicht toch eens in Geldermalsen kijken om ze in levende lijve te aanschouwen?
    Met vriendelijke groet, Ronald

Misschien toch eens verdiepen in de aanleg van 400 V, tenzij je op korte termijn gaat verhuizen. Het kan al met al nog wel eens meevallen.

Dat het china komt wil niet zeggen dat het slecht is, eea valt of staat met hoe ze daar de eindcontrole geregeld hebben. De meeste merken laten onderdelen daar produceren. De tip van Ronald is een hele goede, ga naar een winkel/showroom.
    Laatst gewijzigd door Ronald L.; 14-08-15 om 10:34. Reden: Typefout
    sometimes you just need a bigger hammer

Ik denk dat ik binnenkort inderdaad maar eens een bezoekje ga afleggen in Geldermalsen.
    Dat wat het Chinees fabrikaat betreft ben ik bij de HBM 40 en de Scheppach HF 50 al tegengekomen. Ik had het echter niet van Scheppach verwacht.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Charles55 Bekijk Berichten
    Ik denk dat ik binnenkort inderdaad maar eens een bezoekje ga afleggen in Geldermalsen.
    Dat wat het Chinees fabrikaat betreft ben ik bij de HBM 40 en de Scheppach HF 50 al tegengekomen. Ik had het echter niet van Scheppach verwacht.
    Er zijn bedrijven die 100% rekenen op china (onderdelen, ontwerp, assemblage,...), (vb holzmann en hbm)

er zijn bedrijven die enkel de onderdelen laten maken in china, maar zelf de machines ontwerpen en in elkaar steken (vb scheppach en Jet)

En er zijn bedrijven die china afzweren (felder, robland, martin)

En toch, je zou eens alle producten in je woning moeten observeren en alles wat uit china komt weggooiten. Ik denk dat jeniet veel meer over houdt. En nochtans zijn de meeste producten ervan gewoon goed.

Forum Rechten