Tuintafel Grenen

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Dit weekend ben ik begonnen aan de bouw van een tuintafel met banken.
In een vorig project had ik grenen hout gebruikt voor een loungebank op het terras. Dit was eerste keuze grenen welk naar mijn mening redelijk mooi was. Wel vond ik dit redelijk duur voor grenen hout (6€ per lopende meter, 190mm breed, 22mm dik)

Voor deze tafel wou ik ook grenen hout gebruiken. Hiervoor ben ik naar de locale houthandelaar gegaan en deze had veel scherpere prijzen (1,75 € per lopende meter). Wel was ik vergeten te vragen welke kwaliteit dit had. (Beginnersfout :))
Zomaar 15 planken van 3000mm besteld en bij afhaling vastgesteld waar het verschil in prijs vandaag kwam...
Onderstaande foto ter verduidelijking: (De uiterst rechtse plank is nog van de vorige commerciële houthandel)

IMG_3633.jpg

Na een productieve dag zijn alle planken verzaagd, de slechte stukken ertussenuit gehaald en net genoeg hout over gehouden :)

IMG_3636.jpg

Nu afwachten op de komst van men Domino machine. Nadien zou ik liever wat in massiever hout gaan maken...
De lounge zitbank die ik had gemaakt had ik met Woca olie behandeld. Raden jullie iets anders aan voor dit minder kwalitatieve hout dat beter beschermt ? (bv latex verf of iets dergelijks ?)
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Rechts lijkt me op 1 ste keus RNG en links op 3 de keus vandaar je prijsverschil waarschijnlijk.

Maar je bent al goed opgeschoten en het ziet er knap uit reeds. Persoonlijk zou ik ook olie gebruiken maar dat is ten eerste een keuze die je zelf moet maken en ik denk dat er meer professioneel advies aanwezig is inzake dit, dus even wachten.

Groeten.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Persoonlijk ben ik ook meer voorstander van oliën. Heb me laten wijsmaken door de verfhandelaar dat bij olie de bank niet moet worden opgeschuurd indien ik na 2 jaar een nieuwe laag wil geven. Indien ze geschilderd wordt moet dit wel...
Bovendien is mijn loungebank die ik onlangs gemaakt heb ook met olie behandeld dus zou wel beter bij elkaar passen om dezelfde stijl te behouden (los van het feit dat het hout er anders uitziet ... :))

DSC_9904.jpgDSC_9925.jpg

Ben enkel bezorgd dat de ogen in het hout misschien haken zouden kunnen trekken in kledij indien deze niet mooi glad zijn met het 'goede' hout... Heb wel gekeken om de beste planken te gebruiken voor het zitgedeelte en het tafelblad zodat kledij niet zoveel in aanraking komt met de woesten maar toch...
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Bedankt :)

Is Rode Noorse Grenen iets wat normaal elke houthandel heeft ?
Iemand een idee welke grenen de laatste is dat ik heb gekocht (links op de eerste foto in dit topic)

Weet iemand wat zo de gangbare prijzen zijn van 1e keus RNG ?

G's
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Domino XL toegekomen en de zijkantjes stonden in een mum van tijd in elkaar. Leuk als het allemaal zo vlot gaat :)

IMG_3651.jpg

IMG_3652.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_3649.jpg
    IMG_3649.jpg
    54,2 KB · Weergaven: 490

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Deze morgend ook al een deel van het blad verlijmd

IMG_3654.jpg

- - - Updated - - -

Weet iemand waarom mijn foto's ondersteboven of gedraaid komen te staan alhoewel ze op mijn computer wel correct openen ?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Verlijm je dit blad enkel aan de deuvels of lijm je het hele blad?
Ik heb van iemand het advies gekregen om tuinmeubelen niet té hard te verlijmen, omdat dit meestal vrij snel gaat wringen.
Met de domino's ertussen zal dit waarschijnlijk wel een gans ander effect hebben :)
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Oei hier zijn alle kanten verlijmd en de deuvels :) daaronder zit nog een frame dus dan moet hij al veel gaan trekken... Hopelijk gaat't niks doen
Gisteren nog even doorgewerkt en een nieuwe tussenstand:

IMG_3659.jpg
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Ondertussen terug uit verlof en tijd gevonden om terug wat foto's te posten.

11933442_10207667183576765_2957592801276468944_n.jpg


11953169_10207667183816771_5948918769377749243_n.jpg


Ondertussen al een nieuwe bestelling hout gedaan voor een volgend projectje: opbergrek in de tweede slaapkamer.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
- - - Updated - - -

Weet iemand waarom mijn foto's ondersteboven of gedraaid komen te staan alhoewel ze op mijn computer wel correct openen ?

Foto's gemaakt met zo'n half afgekloven appel? Daar hebben meer mensen last van.
Volgens mij is het 't snelst als je je foto op je pc opent, en dan een screendumpje ervan maakt, dan plaats je dat op het forum.
Ik werk met linux en gebruik screenshot, daarmee kan je een deel van je screen selecteren en opslaan ( of plakken).
Zullen voor windows ook wel dergelijke programmaatjes zijn verwacht ik.


PS: mooie meubeltjes hoor!!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.