Oude schaafbank en vandikte -> zijn er nog messen voor te vinden?

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Hier ben ik weer met mijn 'oud' spul. Deze keer gaat het over een schaafbank. Denk uit de jaren 50 of 60. De prijs zit goed en ik kan het ding waarschijnlijk niet laten voorbij gaan, het kriebelt weer.
Ook hier zal er een pak opknap werk aan zijn, maar dat schrikt me niet af.

Wel weer een vraag: Zijn hiervoor nog messen/schaven te vinden? 't Is dat ik geen idee heb of die spullen een beetje standaard zijn of niet...

Naar wat moet ik zeker uitkijken bij deze machine alvorens ze te kopen?

En wat weegt zo'n ding van 3 meter lang met, ik schat, 65cm vandikte ? Lijkt me een grote blok gietijzer te zijn... zag een robland van meer dan een ton en die leek niet al te groot. pfff
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Messen kan je op elke breedte en lengte gewoon bestellen. Eventuele inkepingen kan de slijperij er ook wel inmaken. Er zit een stel op, dus je hebt een voorbeeld.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet dat in Duitsland sommige typen assen niet professioneel gebruikt (meer) mogen worden i.v.m. het grotere risico. Je zou eens met een echte meubelmaker moeten praten over hoe dat in Nederland zit en waar je dan op moet letten, wellicht dat hier mensen van de hoed en de rand weten?

Meer details (in het Duits) hier http://www.woodworker.de/forum/fragen-alten-dickenhobelmaschine-t6218.html
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vierkante beitelblokken zijn verboden, maar die zie ik al jaren niet veel meer.
De beitels moeten zich vastklemmen bij een draaiende as zodat ze er niet uit kunnen vliegen.
Andere eisen weet ik niet.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vroeger gaf de arbeidsinspectie bladen uit waar alle veiligheids eisen instonden. Op de site van inspectie szw kan ik ze niet vinden, maar dat kan ook aan mij liggen:confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.