Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Bed stevig, met bedhaken?

Hallo allemaal,

Na een aantal projecten heb ik van de vrouw de vraag gekregen om een bed van hout te maken. Nu wil ik hem demontabel maken en dus zat ik te denken aan bedhaken, alleen kon ik nergens echt duidelijk vinden hoe deze verbinding gemaakt wordt (stuk frezen?).

Ik wil niet dat het bed kraakt door de hout verbinding. moet ik iets tussen het hout plaatsen zoals een oude fietsband ofzo?

Ik heb plaatjes bijgevoegd hoe ik hem had uitgetekend. Om het demontabel te houden moet ik de middelste balk ook met bedhaken bevestigen?

Ik heb zelf nog mijn twijfels over de stevigheid van de constructie.

Raden jullie aan om de lattenbodem te kopen of kan ik gewoon latjes daarvoor gebruiken? Dat ik die vastschroef en vervolgens in geval van demonteren weer losschroef?

Bijvoorbaat dank voor jullie deling van kennis

bed1.jpgbed2.jpg

Even op google gezocht

Er zijn veel verschillende mogelijkheden om dit te doen, je kan een houtverbinding gebruiken en deze zonder lijm monteren en dmv onderstaand beslag vastzetten.

http://lmgtfy.com/?q=bedverbindingen

groeten Jens

Bedankt jens voor je antwoord, ik kon niet op dat zoekwoord komen haha.

Met die verbinding gaat het goedkomen. Voor degene die eveneens googlen: Engelse woord is bed rail hanger, dan is er genoeg te vinden.

Moet ik de middelste balk ook met die verbinding maken en is dit stevig?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Losse latten ligt hard , een lattenbodem geeft enige vering . De hoogte van een losse lat is ongeveer 2 cm en een lattenbodem ongeveer 6 a 8 cm .
    Dus moet je zelf bepalen wat je gebruikt . De lattenbodem zou ik lager monteren omdat de matrassen anders te hoog komen te liggen .
    Ik heb zelf aluminium hoeklijnen gebruikt 40x40x4 mm . is stevig genoeg en weer los te schroeven .

Succes Willem

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roeney Bekijk Berichten
    Bedankt jens voor je antwoord, ik kon niet op dat zoekwoord komen haha.

Met die verbinding gaat het goedkomen. Voor degene die eveneens googlen: Engelse woord is bed rail hanger, dan is er genoeg te vinden.

Moet ik de middelste balk ook met die verbinding maken en is dit stevig?
    Voor de middelste balk kan je dit gebruiken:

hier zijn verschillende verbinders als voorbeeld

http://www.bermabru.be/documents/cat...03.xml?lang=nl

Bij de IKEA verkopen ze lattenbodems al vanaf €15,00. Hier kun je zelf niet voor sukkelen (je hebt er dan wel twee nodig). Zelf zou ik voor een iets duurdere variant gaan, het is toch wel bepalend voor je comfort van het bed. Aangezien je er zo'n 8 uur per dag doorbrengt zou ik er niet op bezuinigen!

De middenbalk is ook bij de IKEA te koop voor een appel en een ei, een verzinkte versie. Geen last van doorbuigen en demontabel bevestigd. Wel even nagaan of hier alle bevestigingen worden meegeleverd.

Voor de houtverbindingen zijn meerdere opties zoals al is aangegeven. Bijvoorbeeld een 'sliding dovetail' of een halfhoutse verbinding. In welke houtsoort wil je het bed maken? Eventueel met het werken van het hout nog rekening houden in het ontwerp. Met een droge verbinding is het fraai en demontabel. Je kan aan de binnenzijde de hoeken nog fixeren met geschroefde stoelhoeken.
    Laatst gewijzigd door ferdydesmet; 12-08-15 om 16:20.

bedankt voor jullie reacties, ik heb inmiddels inderdaad maar gewoon lattenbodems gekocht ;-)

ik ga hem van steigerhout maken en het beddenframe van vurenhouten balken. Dit lijkt me stevig genoeg. De ombouwvan steigerhout schroef ik vast op dit frame

Ik heb onlangs deze (http://www.onlinedeurbeslagshop.nl/B...k-dubbel-10-cm) bedhaken gebruikt voor het bed van mijn zoon. Super stevig en het zit echt perfect!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruben1990 Bekijk Berichten
    Ik heb onlangs deze (http://www.onlinedeurbeslagshop.nl/B...k-dubbel-10-cm) bedhaken gebruikt voor het bed van mijn zoon. Super stevig en het zit echt perfect!
    Bedankt voor de tip :-)

Forum Rechten