Quick and dirty werkbank

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Nu we eindelijk ons schuurtje gebouwd hebben, werd de nood aan een betere werkbank dan mijn workmate steeds hoger. Als tussenstap naar een 'echte' werkbank heb ik een oude ikea kast verbouwd tot tijdelijke werkbank. De enige toevoegingen zijn een plaat mdf en een oude record meubelmakersbankschroef. Die laatste heb ik twee jaar geleden al voor twee tientjes op de kop kunnen tikken. Oh ja, ik heb ook overal waar ik kon de onderdelen van die kast aan elkaar gelijmd, in aanvulling op dat schroefsysteem van de ikea. Samen met het originele bovenblad van de kast (ruim 4 cm dik massief verlijmd hout) heb ik nu een werkblad van ca 7,5 cm dik. Nu alleen nog het stuk waar de bankschroef zit weer afwerken. En bepalen waar ik gaten ga boren voor mijn holdfasts....

Resultaat is een loodzware en behoorlijk stevige werkbank. Geeft geen krimp als ik iets met een hamer bewerk. Nu hopen dat dat voorlopig zo blijft:cool:.

Ik heb nog wel een vraagje, ik heb geen ervaring met mdf en ben benieuwd naar jullie advies ten aanzien van de behandeling van het blad. Kan ik dat het beste zo laten, of kan ik er beter iets op smeren.

image.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Beter iets opsmeren, is mijn persoonlijke mening. Als je een keer water, of iets anders vloeibaars morst heb je bulten.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb zelf ook een een MDF werkblad, ligt er al 5 jaar op, heb het niet behandeld en is volgens mij ook niet nodig.
Tuurlijk, als je een natte lap enkele dagen laat liggen dan zal het wel gaan opbollen/zacht worden. Maar zorg zelf altijd dat ik dat zoveel probeer te voorkomen.
Als ik eens 'smerig' werk heb, bijvoorbeeld met ijzer (slijpsel) of verven/lakken, dingen schoonmaken/ontvetten dan leg ik een dunne plaat op de werkbank, zodat ik het blad zo nog een beetje schoon houd. Ook heb ik een stuk vloerbedekking, die leg ik er om dezelfde reden af en toe op.

Maarre, quick and dirty? dit is toch een hartstikke mooie werkbank! veel plezier ermee!
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Ik ben er ook superblij mee:)
Een dunne plaat multiplex heb ik inderdaad liggen om er op te leggen met smerig werk. Voor wetten en slijpen heb ik gelukkig een apart plekje. Vloerbedekking is ook een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat moet ik ook nog wel ergens hebben liggen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb het MDF blad van mijn werktafel voorzien van drie flinke soplagen gekookte lijnolie. Dagje tussen de lagen aanhouden voor drogen, na soppen half uurtje wachten en het teveel aan olie wegpoetsen. Resultaat is een goed schoon te houden oppervlak, redelijk bestand tegen vocht. Overigens zit ook mijn schaafbank, waar een 40mm multiplex plaat op ligt, in de lijnolie, evenals alle onderstellen. Ik zweer er bij.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.