onderstel voor afkortzaag maken

WR1944

Oud hout
De schuine ondersteuning zit scharnierend aan de uitlegger vast. Als je de uitlegger omhoog beweegt klapt het schuine deel naar beneden en vormt zo de ondersteuning. Het scharnier ziet er een beetje vreemd uit, maar op deze manier vormt het bovenste deel tevens de geleiding.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
probeer me een voorstelling te maken met welk scharnier dit is gemaakt en hoe men het dan vastzet

alvast bedankt Hans
 

WR1944

Oud hout
Het is een beetje moeilijk uit te leggen in woorden alleen, een techneut praat met z'n potlood. Maar voor zover ik het kan zien op de foto's zitten er twee stangetjes aan de einden van de steun. Die zitten haaks op de steun. De einden van die stangetjes kunnen draaien om pennen in de uitleggers. De beweging van de steun wordt bepaald door de constructieve details en afmetingen van de diverse onderdelen.
Als je het na wilt maken kan je een model maken van bijvoorbeeld karton waar je de werking imiteert door de afmetingen van de componenten kan veranderen.
In de uiteindelijke constructie zal je op bepaalde punten moeten kunnen afstellen om de uitlegger in het verlengde van de zaagtafel te hebben en de opstaande rand van de steun moet haaks op de 0° stand van de zaag staan.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een simpel schetsje gemaakt om te laten zien hoe volgens mij het scharnier werkt. Bij een pianoscharnier kan je door de scharnierpen geen hout op de uitlegger bewerken en het tegelijkertijd tegen de achtergeleiding houden.
Als de zijkant van de uitlegger haaks maakt i.p.v. rond en de scharnieren verend dan klikt de steun in de verticale en de horizontale positie.

Attached files
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Dat dacht ik inderdaad ook te zien, die borging. Ik was de onderste borging vergeten op m'n tekening. En de pianoscharnieren heb je geen last van, immers kan je deze zo plaatsen dat je hout gewoon langs de geleider en over het uitlegdeel kunnen schuiven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.