Scherpte van beitels

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Ben deze vakantie lekker aan het slijpen van oude beitels. Nu heb ik filmpjes op youtube gekeken en zij eindigen vaak met een beitel die zo scherp is dat er met gemak haartjes van de arm kan worden geschoren. Ik gebruik voor het grove werk schuurpapier p150 - p220 - p400 en daarna op een watersteen 1000 - 6000 maar het eindresultaat is nooit zo scherp dat de beitel met gemak de haartjes op me arm afscheert.

Nu is mijn vraag: Welke scherpte van de beitels wordt nagestreefd bij houtbewerking?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dat laatste beetje scherpte krijgt je oa door de beitel te stroppen op bijvoorbeeld leer of papier met polijst pasta. Denk afhankelijk van wat je maakt dat dit zin heeft. Bij het meeste werk is een goed geslepen beitel zoals jij beschrijft voldoende.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Hahaha heb een aardig bosje armhaar maar dit is zijdezacht ;) Met een beetje kracht en schrapen komen ze er vanaf. Ik ga is op zoek naar een leren riem om de beitels te stroppen en ik ga is op zoek naar die Cliff Stamp wil namelijk wel is zo superscherp beiteltje testen.

Thanks
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Cliff Stamp is op youtube https://www.youtube.com/watch?v=OPGGo3W15HQ (scheer-scherp met enkel p200) , spreekt voornamelijk over messen en is soms moeilijk te begrijpen.

Stroppen helpt niet altijd, ik gebruik groen spul van Veritas en dat zou met 3000 overeenkomen, na een steen van 6000 zou het weinig zin moeten hebben.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Damien,

op de website van Veritas staat niet dat die chroomoxide met aluminiumoxide met korrel 3000 overeenkomt. Dit zou fijner mogen zijn en normaal zou het wel zin moeten hebben na een 6000 steen. . Wat is je ervaring ermee, krijg je het niet scheermesscherp?
Koop anders eens chroomoxidegroen pigment ( Schleiper), neem er een beetje van en meng het met een 5 maal groter hoeveelheid transparante schoensmeer, strijk het op leer, strop, en scheer je .
Dodekop( juweliersrood) is nog fijner, en is zeker niet giftig. Zelfde mengsel.


groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
op de website van Veritas staat niet dat die chroomoxide met aluminiumoxide met korrel 3000 overeenkomt.

De kwaliteit van Veritas wordt besproken door Ben325e ( 1, 2 ) Volgen de fabrikant Formax Manufacturing kan het naast 0.5µ ook deeltjes tot 85µ groot bevatten al spreekt Veritas enkel over 0.5µ
Dus ja, zelf mengen is een antwoord voor wie fijn wil en kan gaan.
Paul Sellers stropt met Veritas na 1200 diamantplaat en is er blij mee. Scheerders ... houtdraaiers zetten de lat mogelijks iets hoger.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik pak na de 1200 plaat ook de strop, een blok hout met HBM polijstpasta (groen) erop. Ervoor kun je geen haren ermee scheren, maar erna haal je desnoods alleen de haartoppen eraf.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik gebruik Autosol Metal polish op mijn strop. Daar gaan de beitels in elk geval heel mooi van glimmen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik slijp op diamant steen tot diamant fijn (korrel 800 dacht ik), daarna even met een polijstmiddel op een papiertje (bij Baptist gekocht als staafje)
Ik kan mij er niet mee scheren, maar ik ben dik tevreden met het resultaat.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Met als laatste stap 6000 zou de beitel zonder problemen moeten scheren. Is dat niet het geval, dan heb je waarschijnlijk niet op het puntje van de vouw afgewet.
Bekijk de beitel eens zorgvuldig. De vouw moet blinken tot waar hij op niets uitloopt. Als je recht naar de vouw kijkt, mag je geen lijntje zien.
Tot welke korrel afwetten? wel, ik heb nu een 10000 steen en dat geeft gewoon een scherper resultaat als de 7000. Ik merk wel degelijk een verschil.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik gebruik alleen waterstenen.
Wanneer er zichtbare defecten zijn start ik met een 400, anders meestal met 2000.
Meestal doe ik de eerste stap op mijn Tormek. Het wetten op de leren schijf vind ik vaak te veel gedoe met die pasta.
In plaats daarvan 5000 en soms 8000 steen (met de hand).
Altijd een scheermes scherp resultaat.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ben deze vakantie lekker aan het slijpen van oude beitels. Nu heb ik filmpjes op youtube gekeken en zij eindigen vaak met een beitel die zo scherp is dat er met gemak haartjes van de arm kan worden geschoren. Ik gebruik voor het grove werk schuurpapier p150 - p220 - p400 en daarna op een watersteen 1000 - 6000 maar het eindresultaat is nooit zo scherp dat de beitel met gemak de haartjes op me arm afscheert.

Nu is mijn vraag: Welke scherpte van de beitels wordt nagestreefd bij houtbewerking?

Nog even een enorme open deur intrappen:
je neemt toch ook de achterkant van de beitel mee in alle stappen?:)
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Vandaag verder gegaan met wat oude steekbeitels en heb zowel aan de vouw- en achterkant veel aandacht besteedt. Ik krijg de beitels nog scherper, maar scheermes scherp lukt nog niet. Het zijn oude verroeste steekbeitels die ik eerst met behulp van een staalborstel roestvrij heb gemaakt daarna met korrel 150 de achterkant vlak heb geschuurd en de vouw in een hoek van 25 graden. Deze stap is het meest tijdrovend. Hierna volgt even de vouw schuren met korrel 220 en 400 en dan op de watersteen 1000 en als laatste de 6000 totdat die glimt. Als laatste wet ik de bur op de achterkant op de 6000 watersteen.

Is dit een juiste werkwijze?

Chenak lees nu net je reactie even goed en besef dus dat ik de achterkant niet in ALLE stappen goed meeneem.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het zou ook aan de beitel zelf kunnen liggen. Niet alle staalsoorten laten zich even scherp wetten.
Misschien een foto van je beitels?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Slijpen is altijd weer een leuk onderwerp. Zonder strop moet een bijtel als scheermes zo scherp te krijgen zijn, zelfs met 240 schuurpapier. Het venijn zit hem in het op het juiste moment ophouden met slijpen. Met een strop lukt het ook heel goed om een scheermes scherpe beitel minder scherp te krijgen. Ik heb naar Paul Sellers gekeken en aangezien ik geen diamantplaten heb en niet dagelijks mijn beitels slijp kan ik daar niet veel mee. Waar ik wel veel aan had was Lie-Nielsen toolworkshop.

https://www.youtube.com/watch?v=1F7q5WGb4ZA
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Klinkt alsof je toch goed bezig bent. Idd wel ff goed de achterkant mee nemen, helemaal met oude roestige beitels.
Ik heb ook een stel oude roestige, maar die zijn inmiddels wel mooi scheermesscherp op #6000.

Ik zou me alleen niet blind staren op me armharen, zodra je denkt dat het goed is, ff kijken, proberen en gaan hakken.
Maar wel met enige regelmaat terug naar de slijpstenen, vanaf #1000 omhoog en niet wachten tot ze super bot zijn.
Op deze manier worden je beitels elke keer weer een stukje beter (vlakker etc.), ook heb je dan niet zo veel tijd nodig.
Als je dat zo'n paar keer gedaan hebt, dan krijg je die scheermesscherpte ook in de vingers, das gewoon oefenen.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Echt scheermes scherp kan een beitel natuurlijk nooit worden, dan maakte ze scheermessen niet zo dun.
Zo scherp dat je er mee kan scheren wel, zeker armhaar.
Nu zijn sommige staalsoorten idd moeilijker scherp te krijgen als andere.
Zelf leerde ik van het wetten van carbon houdend staal (keukenmes en zakmes) meer als hetzelfde met rvs.
Het blijft een kwestie van gevoel ervoor ontwikkelen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Echt scheermes scherp kan een beitel natuurlijk nooit worden, dan maakte ze scheermessen niet zo dun.
Zo scherp dat je er mee kan scheren wel, zeker armhaar.
N
Naar mijn gevoel is een beitel van goede staalkwaliteit afgewet tot 10000 watersteen scherper dan een wegwerpscheermesje.
Maar dat wil niet zeggen dat ik me met een schaafbeitel scheer!
Maar ik overweeg nu wel om een goed scheermes aan te schaffen, juist omdat ik merk hoe scherp ik kan wetten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Belangrijk is dat je aan beide kanten echt tot de punt bent gekomen, en dat je de braam goed weg gekregen hebt. Dat eerste kan je met een 10x loep goed zien. De braam kan je vaak wel voelen met het topje van je vinger. Bij de hele fijne stenen kan ik dat niet meer, daar wordt het meer een kwestie van netjes de voor en achterkant een paar keer afwetten om echt alle resten van de braam weg te krijgen. Die braam heeft namelijk de nare gewoonte om om te klappen naar de andere kant, vandaar een paar keer afwisselend de voor en achterkant doen.

Een goede beitel kan je zeker net zo scherp krijgen als een scheermesje, maar de slijphoek is zo'n 30 graden en een scheermes eerder 15. Dat laatste glijdt nu eenmaal makkelijker door een haar heen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.