Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Scherpte van beitels

Ben deze vakantie lekker aan het slijpen van oude beitels. Nu heb ik filmpjes op youtube gekeken en zij eindigen vaak met een beitel die zo scherp is dat er met gemak haartjes van de arm kan worden geschoren. Ik gebruik voor het grove werk schuurpapier p150 - p220 - p400 en daarna op een watersteen 1000 - 6000 maar het eindresultaat is nooit zo scherp dat de beitel met gemak de haartjes op me arm afscheert.

Nu is mijn vraag: Welke scherpte van de beitels wordt nagestreefd bij houtbewerking?

Dat laatste beetje scherpte krijgt je oa door de beitel te stroppen op bijvoorbeeld leer of papier met polijst pasta. Denk afhankelijk van wat je maakt dat dit zin heeft. Bij het meeste werk is een goed geslepen beitel zoals jij beschrijft voldoende.

Er is ook zoiets als moeilijk armhaar, al heb ik daar nog nooit een vergelijkende studie over gelezen. Dennenhout dwars op de nerf?

Cliff Stamp zet de lat hoger en laat je toe om World's greatest sharpener te zijn.

Hahaha heb een aardig bosje armhaar maar dit is zijdezacht Met een beetje kracht en schrapen komen ze er vanaf. Ik ga is op zoek naar een leren riem om de beitels te stroppen en ik ga is op zoek naar die Cliff Stamp wil namelijk wel is zo superscherp beiteltje testen.

Thanks

Cliff Stamp is op youtube https://www.youtube.com/watch?v=OPGGo3W15HQ (scheer-scherp met enkel p200) , spreekt voornamelijk over messen en is soms moeilijk te begrijpen.

Stroppen helpt niet altijd, ik gebruik groen spul van Veritas en dat zou met 3000 overeenkomen, na een steen van 6000 zou het weinig zin moeten hebben.

Damien,

op de website van Veritas staat niet dat die chroomoxide met aluminiumoxide met korrel 3000 overeenkomt. Dit zou fijner mogen zijn en normaal zou het wel zin moeten hebben na een 6000 steen. . Wat is je ervaring ermee, krijg je het niet scheermesscherp?
    Koop anders eens chroomoxidegroen pigment ( Schleiper), neem er een beetje van en meng het met een 5 maal groter hoeveelheid transparante schoensmeer, strijk het op leer, strop, en scheer je .
    Dodekop( juweliersrood) is nog fijner, en is zeker niet giftig. Zelfde mengsel.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    op de website van Veritas staat niet dat die chroomoxide met aluminiumoxide met korrel 3000 overeenkomt.
    De kwaliteit van Veritas wordt besproken door Ben325e ( 1, 2 ) Volgen de fabrikant Formax Manufacturing kan het naast 0.5µ ook deeltjes tot 85µ groot bevatten al spreekt Veritas enkel over 0.5µ
    Dus ja, zelf mengen is een antwoord voor wie fijn wil en kan gaan.
    Paul Sellers stropt met Veritas na 1200 diamantplaat en is er blij mee. Scheerders ... houtdraaiers zetten de lat mogelijks iets hoger.

Ik pak na de 1200 plaat ook de strop, een blok hout met HBM polijstpasta (groen) erop. Ervoor kun je geen haren ermee scheren, maar erna haal je desnoods alleen de haartoppen eraf.

Ik gebruik Autosol Metal polish op mijn strop. Daar gaan de beitels in elk geval heel mooi van glimmen.

Ik slijp op diamant steen tot diamant fijn (korrel 800 dacht ik), daarna even met een polijstmiddel op een papiertje (bij Baptist gekocht als staafje)
    Ik kan mij er niet mee scheren, maar ik ben dik tevreden met het resultaat.

Forum Rechten