Keuze werkbank voor pennen, goblets etc.

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Voor die chuck van record gaat dat niet op zie ik net, die heeft een schroefdraad van 3/4 inch dik en je verloopbus naar M33 zal erg lang worden. Te ver van de lagering van je as af. Je kan beter een chuck met M33 draad aanschaffen en een verloop naar kleiner erbij nemen. Dan is je verloop een soort van ring met binnen en buiten schroefdraad, andersom krijg je een lange bus waarbij de binnen en buitendraad achter elkaar zitten en je chuck dus verder van de as af komt te zitten wat voor trilling kan zorgen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, en er is geen bank waar mijn huidige set chucks goed op zal passen?

Want in dat geval wordt het een kwestie van nieuwe bank & nieuwe chucks en als de HBM dan altijd een verloop nodig heeft naar de europese maat is dat wellicht een overweging om het niet te doen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Uh als ik goed begrepen heb uit deze draad heb jij chucks met M33.
Dat zou dus passen op de Record die Willy Vanhoute levert. De Jet die jij in je eerste posting plaatste staan 2 maten bij de spindelopname:confused:
Even navragen bij die verkoper wat ie bedoeld. Wellicht heeft ie beide op voorraad en kan je kiezen.

Wat je ook kan doen is even op google.de zoeken op holzdrechselbank MC900, dan kom je vanzelfd de HMB equivalenten tegen. Misschien dat ie daar wel geleverd word met M33.
Weet niet waar je woont maar wellicht is een ritje Duitsland te doen


@ zaag: draai je het nu niet om? De chuck van Wimmel is M33 en de spindel 3/4", dan zou het verloop inderdaad een bus zijn die de spindel 'dikker' maakt.


edit: had iets raars van de duitse houtdraaibank gemaakt
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Aha, dan had Zaag toch gelijk. Dan is dus de draad van de chuck kleiner dan de as. Zowel t.o.v. de M33 als de HBM 1".Ik dacht aan het begin van de draad gelezen te hebben dat je M33 had.
Die adapter die HBM dus heeft, plaatst de chuck wat verder van de as. ( correct me if i'm wrong, jij hebt het gezien ik niet)

Voor zover ik begrepen heb is het meest gangbare die M33.
Ik snap je dillema dat je al een chuck hebt, en die graag wil blijven gebruiken. Dat zal dus met een adapter moeten, of je nu 1" of M33 neemt. Jouw draad is immers 3/4".
Dus dan zou ik toch voor die M33 kiezen zodat je in de toekomst makkelijker kan kiezen.
Daarentegen zullen de amerikanen nooit begrijpen dat ze eens over moeten stappen dus zullen de inch-versies wel altijd te koop blijven. ( of er een prijs voor- of nadeel aan zit durf ik niet te zeggen )


Even over het vermogen. Je voorkeur is nu de HMB omdat die meer dan 500 watt heeft. ( 550Watt)
De Record heeft een 1∕2 pk motor die zal dus sterker zijn dan de HBM.

Rekenvoorbeeldjes:
De record heeft een motor van 750Watt en levert 0,5PK.
Die 750watt is het opgenomen vermogen. Dat motortje heeft een bepaald rendement. SirDidier schreef al dat ie zijn motortje als kachel gebruikte dus het rendement is niet geweldig. Gokje: 50%
Dat betekent dus dat er 375 watt aan de as van de motor terecht komt. 375 Watt = 0,375kW.
0,375 * 1,36 = 0,51 PK. ( pffff mijn gokje was niet slecht anders moest ik opnieuw rekenen :D )
Dan hebben we nog wat verliezen in de overbrenging van de poelies en de riem en de assen. Hier kom ik op terug.

Nemen we nu de 550Watt van HBM dan zou je mogen hopen dat die ook 50% rendement heeft.
Dus blijft er 275 watt over. Oftewel 0,275 kW
0,275 * 1,36 = 0,37 PK.

Uiteraard ook bij deze machine de verliezen in de aandrijving.

Tot slot: Ik heb zelfs leveranciers gezien die een 370Watt motor aanprijzen voor 1/2PK!
0,370*1,36 = 0,5. Maar dan is het rendement "gemakshalve" verwaarloost :mad:
Even opletten dus.


edit: ik zou nog terug komen op de verliezen in de aandrijving.
Als de record inderdaad beter gebouwd is dan de chinese MC versies, dan zouden de verliezen bij de Record wellicht wat minder kunnen zijn. Als het er als is dan ie het niet veel.
Rendement van een motor zou wel grote verschillen kunnen hebben, maar ik verwacht dat Record zijn motoren niet zelf maakt en dat daar ook gewoon made in PRC op staat.
En ik heb niks tegen chinese spullen dus daar hoor je mij niet over klagen.

Oh schiet me nog te binnen: In het begin van dit draadje werd geschreven dat de kwaliteit uit Taiwan beter zou zijn dan China.
Ik heb een chinese traktor, met een voorlader en een graver. Wat betreft de voorlader en graver wordt er ook algemeen geopperd dat die uit Taiwan ( en Korea!) beter zijn dan de chinese.
Of het echt zo is weet ik niet, maar het verhaal gaat.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dit is de chuck welke ik nu heb: http://www.recordpower.co.uk/product/compact-scroll-chuck-34-x-16-tpi-thread#.VceoribtlBc

Feit is, als ik een bank kan kopen waar mijn huidige chuck op past, evt met verloop dan heeft dat mijn voorkeur.

Mettertijd zal ik toch op andere chucks overstappen maar dan wil ik wel het meest gangbare Europese systeem kunnen gebruiken.


Hierop is al geantwoord in een ander onderwerp dat je startte over , over MK 1 en MK 2 http://www.woodworking.nl/showthrea...-(in-de-categorie-naar-de-bekende-weg-vragen)

citaat
"Wim,
Jouw Haager heeft een draad van 3/4" met 16 t.p.i. Het verloopstuk op de foto is van deze draad naar M33 draad. Hiermee kun je jouw chuck zonder probleem gebruiken op een grotere bank met M33 opname. Als je alleen kleine dingen zoals pennen wilt blijven draaien is dat wel degelijk een goede optie om mee te beginnen. Een zwaardere chuck kopen kan altijd nog....Je zou jouw kleine chuck plus verloopstuk eens uit kunnen proberen bij iemand met een M33 bank. Succes, Jaap Bri"


Dus heb je waarschijnlijk deze chuck set [url]http://www.recordpower.co.uk/product/compact-scroll-chuck-34-x-16-tpi-thread--m33-adaptor#.VcfdTvnyDuc [/URL]

Groeten,
Ornament
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik zou voor de Jet kiezen, Ik vind de laagste snelheid van de hbm 450 te hoog, ook weet ik dat de Jet een bank is die hier in de duizenden verkocht zijn toevallig heb Ik er ook een als mijn derde bank, en de kwaliteit is bewezen over en over.

Ik heb ook de Delta 46-460 die wat groter is (1PK), maar door het verkopen van de Delta Co. een paar keer, kun je gewoon geen onderdelen krijgen voor de elektronische snelheids regelaar, gelukkig nog niet nodig gehad, maar er zijn nogal wat klachten over dit.

Dat is het grootste probleem met de elektronische variabele toeren regelaars, als die het opgeven is het niet zo makkelijk om het te repareren, zo het is heel voornaam dat dit goede kwaliteit is, al de rest zoals lagers en riemen zijn makkelijk te vervangen.

Taiwan heeft bewezen dat ze beter materiaal leveren over het algemeen dan de Chinezen, ze hebben ook een veel langere ervaring in het maken van moderne machinerie, dat help wel natuurlijk.

Good luck with your search 1thumb.gif

https://www.youtube.com/watch?v=LHQihq9ajIs

Groter ne beter maar meer centen nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=sXo3afk8UyU
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Aha, dan had Zaag toch gelijk. Dan is dus de draad van de chuck kleiner dan de as. Zowel t.o.v. de M33 als de HBM 1".Ik dacht aan het begin van de draad gelezen te hebben dat je M33 had.
Die adapter die HBM dus heeft, plaatst de chuck wat verder van de as. ( correct me if i'm wrong, jij hebt het gezien ik niet)

Voor zover ik begrepen heb is het meest gangbare die M33.
Ik snap je dillema dat je al een chuck hebt, en die graag wil blijven gebruiken. Dat zal dus met een adapter moeten, of je nu 1" of M33 neemt. Jouw draad is immers 3/4".
Dus dan zou ik toch voor die M33 kiezen zodat je in de toekomst makkelijker kan kiezen.
Daarentegen zullen de amerikanen nooit begrijpen dat ze eens over moeten stappen dus zullen de inch-versies wel altijd te koop blijven. ( of er een prijs voor- of nadeel aan zit durf ik niet te zeggen )


Even over het vermogen. Je voorkeur is nu de HMB omdat die meer dan 500 watt heeft. ( 550Watt)
De Record heeft een 1∕2 pk motor die zal dus sterker zijn dan de HBM.

Rekenvoorbeeldjes:
De record heeft een motor van 750Watt en levert 0,5PK.
Die 750watt is het opgenomen vermogen. Dat motortje heeft een bepaald rendement. SirDidier schreef al dat ie zijn motortje als kachel gebruikte dus het rendement is niet geweldig. Gokje: 50%
Dat betekent dus dat er 375 watt aan de as van de motor terecht komt. 375 Watt = 0,375kW.
0,375 * 1,36 = 0,51 PK. ( pffff mijn gokje was niet slecht anders moest ik opnieuw rekenen :D )
Dan hebben we nog wat verliezen in de overbrenging van de poelies en de riem en de assen. Hier kom ik op terug.

Nemen we nu de 550Watt van HBM dan zou je mogen hopen dat die ook 50% rendement heeft.
Dus blijft er 275 watt over. Oftewel 0,275 kW
0,275 * 1,36 = 0,37 PK.

Uiteraard ook bij deze machine de verliezen in de aandrijving.

Tot slot: Ik heb zelfs leveranciers gezien die een 370Watt motor aanprijzen voor 1/2PK!
0,370*1,36 = 0,5. Maar dan is het rendement "gemakshalve" verwaarloost :mad:
Even opletten dus.


edit: ik zou nog terug komen op de verliezen in de aandrijving.
Als de record inderdaad beter gebouwd is dan de chinese MC versies, dan zouden de verliezen bij de Record wellicht wat minder kunnen zijn. Als het er als is dan ie het niet veel.
Rendement van een motor zou wel grote verschillen kunnen hebben, maar ik verwacht dat Record zijn motoren niet zelf maakt en dat daar ook gewoon made in PRC op staat.
En ik heb niks tegen chinese spullen dus daar hoor je mij niet over klagen.

Oh schiet me nog te binnen: In het begin van dit draadje werd geschreven dat de kwaliteit uit Taiwan beter zou zijn dan China.
Ik heb een chinese traktor, met een voorlader en een graver. Wat betreft de voorlader en graver wordt er ook algemeen geopperd dat die uit Taiwan ( en Korea!) beter zijn dan de chinese.
Of het echt zo is weet ik niet, maar het verhaal gaat.

Thanks kerel, kom ik later op terug, ff naar het werk eerst.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hierop is al geantwoord in een ander onderwerp dat je startte over , over MK 1 en MK 2 http://www.woodworking.nl/showthrea...-(in-de-categorie-naar-de-bekende-weg-vragen)

citaat
"Wim,
Jouw Haager heeft een draad van 3/4" met 16 t.p.i. Het verloopstuk op de foto is van deze draad naar M33 draad. Hiermee kun je jouw chuck zonder probleem gebruiken op een grotere bank met M33 opname. Als je alleen kleine dingen zoals pennen wilt blijven draaien is dat wel degelijk een goede optie om mee te beginnen. Een zwaardere chuck kopen kan altijd nog....Je zou jouw kleine chuck plus verloopstuk eens uit kunnen proberen bij iemand met een M33 bank. Succes, Jaap Bri"


Dus heb je waarschijnlijk deze chuck set http://www.recordpower.co.uk/produc...-34-x-16-tpi-thread--m33-adaptor#.VcfdTvnyDuc

Groeten,
Ornament

In dat topic ging er nogal eens iets mis en ik ben ook weer een stukje verder. Degene die daar postte was degene van wie ik hem heb gekocht. Wellicht moet ik met dat verloop stuk wat hij aanhaalt (het middelste voorwerp op de foto van de chucks welke ik plaatste) samen met de chuck naar iemand toe gaan om te testen. Ik heb een foto gemaakt van de originele aankoop doos van de chuck, ik ben blij dat ik die bewaard heb.

20150810_062259.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik zou voor de Jet kiezen, Ik vind de laagste snelheid van de hbm 450 te hoog, ook weet ik dat de Jet een bank is die hier in de duizenden verkocht zijn toevallig heb Ik er ook een als mijn derde bank, en de kwaliteit is bewezen over en over.

Ik heb ook de Delta 46-460 die wat groter is (1PK), maar door het verkopen van de Delta Co. een paar keer, kun je gewoon geen onderdelen krijgen voor de elektronische snelheids regelaar, gelukkig nog niet nodig gehad, maar er zijn nogal wat klachten over dit.

Dat is het grootste probleem met de elektronische variabele toeren regelaars, als die het opgeven is het niet zo makkelijk om het te repareren, zo het is heel voornaam dat dit goede kwaliteit is, al de rest zoals lagers en riemen zijn makkelijk te vervangen.

Taiwan heeft bewezen dat ze beter materiaal leveren over het algemeen dan de Chinezen, ze hebben ook een veel langere ervaring in het maken van moderne machinerie, dat help wel natuurlijk.

Good luck with your search Bekijk bijlage 33889

https://www.youtube.com/watch?v=LHQihq9ajIs

Bedankt Leo, aangezien een vario voor mijn gebruik handig is zoals Leo aanhaalde en de HBM's wellicht afvallen vanwege de andere spindel, komt de Jet weer een stukje naar voren. Mijn ideaal zou een Record met Vario zijn maar die zitten prijstechnisch nog te hoog.

Nu eerst maar eens kijken waar ik een test kan doen met die chuck en verloop op een (M 33 x 3,5) Spindle.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bedankt Leo, aangezien een vario voor mijn gebruik handig is zoals Leo aanhaalde en de HBM's wellicht afvallen vanwege de andere spindel, komt de Jet weer een stukje naar voren. Mijn ideaal zou een Record met Vario zijn maar die zitten prijstechnisch nog te hoog.

Nu eerst maar eens kijken waar ik een test kan doen met die chuck en verloop op een (M 33 x 3,5) Spindle.

Ja variabele snelheid is lekker makkelijk, maar vergeet niet dat je nog steeds de riem moet verwisselen waneer je van lager naar hogere snelheid gaat, omdat er nog steeds alleen een snelheid verwisselt kan worden binnen een groep, BV van 300 naar 1200, wil je dus naar 1500dan moet je in een hogere groep, dikwijls zijn er 3 groepen.

Met mijn Delta moet ik steeds de riem verplaatsen om BV te boren of te schuren, en dan weer naar een hoger snelheid verzet Ik de riem weer, maar je kunt wel een tussen snelheid kiezen wat met alleen poelies niet kan.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb ongeveer dezelfde chuck, maar dan van Schulte.
Ik gebruindere op de midi welke M33 heeft.
Het enigste nadeel vind ik dat de chuck behoorlijk verder naar voren komt met het verloopstuk.
Voor kleinere voorwerpen is dit geen probleem.
Heb de chuck trouwens ook al gebruikt op de wivamac (werkt goed)

Dit is de chuck welke ik nu heb: http://www.recordpower.co.uk/product/compact-scroll-chuck-34-x-16-tpi-thread#.VceoribtlBc

Feit is, als ik een bank kan kopen waar mijn huidige chuck op past, evt met verloop dan heeft dat mijn voorkeur.

Mettertijd zal ik toch op andere chucks overstappen maar dan wil ik wel het meest gangbare Europese systeem kunnen gebruiken.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik heb ongeveer dezelfde chuck, maar dan van Schulte.
Ik gebruindere op de midi welke M33 heeft.
Het enigste nadeel vind ik dat de chuck behoorlijk verder naar voren komt met het verloopstuk.
Voor kleinere voorwerpen is dit geen probleem.
Heb de chuck trouwens ook al gebruikt op de wivamac (werkt goed)

Klopt, het is ook de reden waarom ik denk aan deze volgorde van aanschaf/werken.

  1. Bankje kopen met M33.
  2. Huidige chuck gebruiken met verloopstuk voor pennen, ringen, tollen, vogelhuisjes etc. (nog wel even checken of dit past deze week)
  3. Binnen niet al te lange tijd chuck vervangen door M33 chuck (wellicht ook van Record zodat ik mijn klauwen kan behouden)
  4. Daarna iets grotere dingen draaien als kleine schalen en vazen.

Mocht ik dan over een jaar ofzo een 2e bank erbij kopen dan passen al mijn spullen zoals chucks etc.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hoi Wimmel,

Ook met de chuck welke je nu hebt kun je makkelijk kleine schaaltjes draaien.
Zou je later wat meer willen, dan zou ik kijken naar de oneway Talon chuck.
Dit is de eerste chuck welke ik heb aangeschaft en deze is gewoon fantastisch.
Zou je later een grotere bank aan schaffen en grote schalen willen draaien, dan kun je de oneway stronghold overwegen.

Klopt, het is ook de reden waarom ik denk aan deze volgorde van aanschaf/werken.

  1. Bankje kopen met M33.
  2. Huidige chuck gebruiken met verloopstuk voor pennen, ringen, tollen, vogelhuisjes etc. (nog wel even checken of dit past deze week)
  3. Binnen niet al te lange tijd chuck vervangen door M33 chuck (wellicht ook van Record zodat ik mijn klauwen kan behouden)
  4. Daarna iets grotere dingen draaien als kleine schalen en vazen.

Mocht ik dan over een jaar ofzo een 2e bank erbij kopen dan passen al mijn spullen zoals chucks etc.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Thanks.

Het is trouwens ongelooflijk hoeveel hulp je hier vind in een topic.. Zelfs na 4 maanden scharrelen hier ben ik nog steeds verbaasd hierover. Iedereen bedankt alvast, al ben ik er nog niet helemaal uit. Vanavond ga ik het topic nog eens helemaal overnieuw lezen om de opgedane kennis nog eens los te laten op de postings, wellicht geeft het weer andere inzichten.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
hallo Wimmel,

het vario systeem op zo'n kleine draaibank, zeg maar van onder de 900 euro is een systeem dat wat kan worden vergeleken met een dimmer. Zeg maar je draait de kraan toe. Als de motor niet op zijn maximale toeren draait krijg je krachtverlies en wordt je motor eigenlijk meer belast. Op duurdrere draaibanken ( boven 800 euro, zoals de beroemde midi) zit een ander systeem, een frequentieregelaar. Daar kan je rustig de toeren verminderen zonder dat je noemenswaardige krachtverlies krijgt.

Hoi Ornament, nog even terugkomende op je heldere uitleg. Zoals je aangeeft: er zijn banken met vario, en er zijn banken zonder vario waarbij je de riem moet verleggen voor meer of minder snelheid/omwentelingen. De eerste kan problemen geven tov de tweede, tot zover duidelijk.

Nu heeft de Jet 3 snelheidsgroepen, waarbinnen je dan met Vario kan werken. Is dit minder schadelijk omdat het hele spectrum niet over stand wordt uitgestreken maar over 3? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Info:
  • Toerentallen variabel 3 stuks: 200-1050, 300-1750, 600-3600 omw/min
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ja variabele snelheid is lekker makkelijk, maar vergeet niet dat je nog steeds de riem moet verwisselen waneer je van lager naar hogere snelheid gaat, omdat er nog steeds alleen een snelheid verwisselt kan worden binnen een groep, BV van 300 naar 1200, wil je dus naar 1500dan moet je in een hogere groep, dikwijls zijn er 3 groepen.

Met mijn Delta moet ik steeds de riem verplaatsen om BV te boren of te schuren, en dan weer naar een hoger snelheid verzet Ik de riem weer, maar je kunt wel een tussen snelheid kiezen wat met alleen poelies niet kan.

Werken met een vario binnen 3 speedgroepen lijkt me een prima tussenoplossing Leo. Voor pennen etc zal vooral de 2e groep gebruikt worden, voor kleine schalen de 1e.
 

tuoh

Oud hout
...............
Nu heeft de Jet 3 snelheidsgroepen, waarbinnen je dan met Vario kan werken. Is dit minder schadelijk omdat het hele spectrum niet over stand wordt uitgestreken maar over 3? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Info:
  • Toerentallen variabel 3 stuks: 200-1050, 300-1750, 600-3600 omw/min

Dat gaat weinig verschil geven, op gelijk welke poulies de riem ook ligt, als je bijregelt met de vario boet de motor aan kracht in, veel bijregelen is veel krachtverlies. De stappen op de poulies zijn nog redelijk groot, je gaat sowieso aan dat zwart doosje moeten draaien en dan is power pleite:p
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik ben net bij VDH geweest en had een compleet andere ervaring als bij mijn eerste bezoek aldaar.

Wat een verademing om deze machines te mogen zien draaien maar vooral om te voelen hoe stevig alles is en hoe alles perfect aansluit itt mijn bankje thuis.

Tevens een mooie aanbieding gehad waardoor de jet 1221 binnen handbereik komt en daar ga ik serieus over nadenken.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Thanks tuoh, dan gaat die gedachtengang van me compleet mank.

Dat gaat weinig verschil geven, op gelijk welke poulies de riem ook ligt, als je bijregelt met de vario boet de motor aan kracht in, veel bijregelen is veel krachtverlies. De stappen op de poulies zijn nog redelijk groot, je gaat sowieso aan dat zwart doosje moeten draaien en dan is power pleite:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.