SNELHEID bandschuurmachine versus KORRELGROOTTE

HvdK

Nieuw lid
7 aug 2015
4
0
Heb een Makita bandschuurmachine gisteren besteld, waarmee ik mijn houten vloer ga schuren: Grenen, klein oppervlak: ±14m2. Hoeft niet veel af en hoeft niet geheel vlak (toplaag en wat hoogteverschillen)

Deze Makita 9911 machine (650W/ bandmaat: 76 x 457/ bandsnelheid 75-270 m/min (1-6)) is regelbaar qua snelheid:

Ik heb korrel 40, 80 en 120 aangeschaft.

Hoe hoog moet ik de snelheid zetten, gezien de grootte van de korrel???
Grovere korrel -> lagere snelheid ? ? ?
Fijnere korrel -> hogere snelheid ? ? ?
 

tuoh

Oud hout
Schuren op hoge(ere) snelheid geeft meer wrijving en dus ook meer warmte, die warmte wil je zeker niet als je oude verf en laklagen wil verwijderen, schuurbanden lopen dan heel snel vol.
Een grovere korrel neemt meer af en vraagt daarom een lagere bandsnelheid, een fijnere korrel mag wat meer toeren maken, maar je schuurt altijd beter op een te laag toerental dan op een te hoog toerental. Er is ook een groot verschil tussen de diverse houtsoorten, de ene soort laat zich vlotter schuren dan de andere. Het voordeel van een variabele bandsnelheid is dat je kan experimenteren om het beste schuurresultaat te krijgen, begin op de laagste stand en ga telkens een stapje hoger tot je hoort dat de machine "spint" als een poes:D De optimale bandsnelheid voor die welbepaalde klus is dan gevonden.

Laat bij het (band)schuren het gewicht van de machine de klus klaren, oefen zelf nauwelijks of geen extra druk op de machine uit, dat werkt namelijk contraproductief, je schuurt er enkel (diepe) voren mee. Hou tijdens het schuren de machine ook constant in beweging, even vertragen geeft al een dip(je) in het hout. Hoe kleiner de bandmaat van een schuurmachine hoe gevoeliger de machine is voor spoorvorming, opletten dus en het oppervlak regelmatig inspecteren met een (strijk)licht.

Succes met de klus,

André
 

HvdK

Nieuw lid
7 aug 2015
4
0
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Maar wat bedoel je met spinnen?
Ik heb nl 2 katten en weet niet precies wat ik mij er bij moet voorstellen? 😺
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Korrel 40 (en zelfs 80) is er grof. Dat gaat wel behoorlijk vooruit, maar je moet goed opletten dat je geen te diepe krassen trekt die je daarna met de 120 weer moet zien weg te krijgen. Misschien eerst even met enkel 80 proberen, en dan afhankelijk van het resultaat en snelheid de 40 achterwege laten.
 

HvdK

Nieuw lid
7 aug 2015
4
0
Als je zo'n grote parket bandschuurmachine gebruikt, raden ze korrel 40 diagonaal schuren voor de oneffenheden. Hierna in de lengterichting korrel 80 en 120 voor de krassen.
Mijn bandschuurmachine is natuurlijk stukken kleiner. Maar zou ik dan niet hetzelfde recept moeten volgen?
Aan de andere kant hoeft mijn vloer niet 100 % vlak te worden, als er maar geen hoogteverschil zit tussen de verschillende delen. In het midden mag van mij een plank best wel hol of bol zijn.

Misschien dat ik het toch eerst probeer alleen in de lengterichting met korrel 80. Kan ik altijd nog met grover schreef schuurpapier verder gaan mocht het niet vlotten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Volgens mij kan je zo een grote parketschuurmachine niet zomaar vergelijken met een kleine bandschuurmachine. Om behoorlijk werk af te leveren met een parketschuurmachine heb je toch wat ervaring nodig. En afwerken doe je met een roterende machine. En als je met de grote machine krassen trekt, ga je die met de volgende korrel toch wel sneller weg krijgen als jij met je kleine machine.
Diagonaal verhoogt ook weer de kans op flinke krassen.
 

HvdK

Nieuw lid
7 aug 2015
4
0
Ga starten met fijne korrel in de lengterichting.
Bedankt voor de adviezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.