Dunne plak hardhout, hoe?

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Deze beste "houtman" woont in Neede?
Hmm, voor hout heb ik liever een persoon die bij mij in de buurt woont. Zoals Nijmegen of zo. De reden daarvoor is dat ik het hout wil voelen en zien, daarnaast nog enkele vragen kan stellen erover.

Onze "houtman" zal jou met alle plezier enkele dun gezaagde stukjes hout willen leveren.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
@Willem1958: Toch een Japanse trekzaag proberen. Op aanraden van de houtman daar, een goedkopere gekocht die geschrikt is om o.a. stukken eraf te zagen.
De mijne heeft alleen 1 soort tanden aan 1 kant.

@Janpieter: Ik ga na het zagen meteen schaven, dat geeft de mooiste afwerking heb ik gehoord. Dat komt o.a. door, wat ik gehoord heb, :
je snijdt hout weg en daarnaast komt er minder fijne houtdeeltjes in/op het hout, waardoor het houtoppervlak mooier is. En dat wil ik graag.

@ Meron. Ik ben langs de houtspeciaalzaak de Baptist in Arnhem geweest. En heb na wat denken toch wat gereedschap gekocht:

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/kunz-schaven/kunz-zakschaaf-met-greep-100
https://www.baptist.nl/houtbewerker...a-meiko-250mm-18tpi-voor-schulpen-en-afkorten
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/schraapstalen-en-aanzetstalen/bahco-verfschraper-650

De schraapstalen heb ik omgeruild voor een Bahco 650 verfschraper. Het mes van de Bahco kan ik zelf scherpen.
Een schraapstaal weer scherp maken kost naar mijn inziens teveel tijd.

Ik ga eerst op kleine restjes hout die ik in de schuur heb liggen oefenen. =).
Heb nog een oude eiken kapstok en een latje onbekend hout.

Ik woon in nijmegen. Ben geen houtman, maar kan je misschien wel op weg helpen met handzagen.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Als ik dit lees denk ik dat die houtman van je wel een erg goede verkoper moet zijn :D

Uit ervaring kan ik je vertellen dat eiken niet ideaal is voor scheermes scales. Ik heb 's een setje gemaakt voor iemand anders en de nerven waren mij veel te grof. Wel geschikt om mee te oefenen hoor. Om teleurstelling te voorkomen kun je een foto plaatsen van het onbekende hout. Er is weinig hout dat de leden van dit forum niet kunnen herkennen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Willem1958: Toch een Japanse trekzaag proberen. Op aanraden van de houtman daar, een goedkopere gekocht die geschrikt is om o.a. stukken eraf te zagen.
De mijne heeft alleen 1 soort tanden aan 1 kant.

@Janpieter: Ik ga na het zagen meteen schaven, dat geeft de mooiste afwerking heb ik gehoord. Dat komt o.a. door, wat ik gehoord heb, :
je snijdt hout weg en daarnaast komt er minder fijne houtdeeltjes in/op het hout, waardoor het houtoppervlak mooier is. En dat wil ik graag.

@ Meron. Ik ben langs de houtspeciaalzaak de Baptist in Arnhem geweest. En heb na wat denken toch wat gereedschap gekocht:

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/kunz-schaven/kunz-zakschaaf-met-greep-100
https://www.baptist.nl/houtbewerker...a-meiko-250mm-18tpi-voor-schulpen-en-afkorten
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/schraapstalen-en-aanzetstalen/bahco-verfschraper-650

De schraapstalen heb ik omgeruild voor een Bahco 650 verfschraper. Het mes van de Bahco kan ik zelf scherpen.
Een schraapstaal weer scherp maken kost naar mijn inziens teveel tijd.

Ik ga eerst op kleine restjes hout die ik in de schuur heb liggen oefenen. =).
Heb nog een oude eiken kapstok en een latje onbekend hout.

Hoi Chihwali, met die zaag gaat het prima lukken.
Je zal zien dat als je die Japanse zagen gewend bent dat je dan niet meer anders wilt.
Mooi schaafje trouwens.
Ik werk heel veel met een verfschraper, prima toch?
Ook op panelen is het handig vind ik.
Gewoon zorgen dat het scherp is en eventueel hoeken heel klein beetje afronden en je hout wordt mooi glad.
Veel plezier ermee!

Groetjes Willem
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Goede tip over de randen afronden. Ik heb inderdaad randen gevoeld op het hout.

Zo een japanese zaag zaagt gewoon zonder moeite. Met een westerse zaag had ik altijd problemen dat het blijft steken. Dan moet ik zo hard duwen!

Hoi Chihwali, met die zaag gaat het prima lukken.
Je zal zien dat als je die Japanse zagen gewend bent dat je dan niet meer anders wilt.
Mooi schaafje trouwens.
Ik werk heel veel met een verfschraper, prima toch?
Ook op panelen is het handig vind ik.
Gewoon zorgen dat het scherp is en eventueel hoeken heel klein beetje afronden en je hout wordt mooi glad.
Veel plezier ermee!

Groetjes Willem
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@Willem1958: Toch een Japanse trekzaag proberen. Op aanraden van de houtman daar, een goedkopere gekocht die geschrikt is om o.a. stukken eraf te zagen.
De mijne heeft alleen 1 soort tanden aan 1 kant.

@Janpieter: Ik ga na het zagen meteen schaven, dat geeft de mooiste afwerking heb ik gehoord. Dat komt o.a. door, wat ik gehoord heb, :
je snijdt hout weg en daarnaast komt er minder fijne houtdeeltjes in/op het hout, waardoor het houtoppervlak mooier is. En dat wil ik graag.

@ Meron. Ik ben langs de houtspeciaalzaak de Baptist in Arnhem geweest. En heb na wat denken toch wat gereedschap gekocht:

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/kunz-schaven/kunz-zakschaaf-met-greep-100
https://www.baptist.nl/houtbewerker...a-meiko-250mm-18tpi-voor-schulpen-en-afkorten
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/schraapstalen-en-aanzetstalen/bahco-verfschraper-650

De schraapstalen heb ik omgeruild voor een Bahco 650 verfschraper. Het mes van de Bahco kan ik zelf scherpen.
Een schraapstaal weer scherp maken kost naar mijn inziens teveel tijd.

Ik ga eerst op kleine restjes hout die ik in de schuur heb liggen oefenen. =).
Heb nog een oude eiken kapstok en een latje onbekend hout.

Dat schaafje heb ik ook ooit gekocht bij baptist, maar ben er nooit echt blij mij geweest. Heb ondertussen een minischaafje van lie nielssen en een bol microschaafje van veritas. Van die dingen wordt ik dan weer echt blij. Ik heb ook een zet schapers die erg praktisch zouden zijn voor wat jij er mee wilt doen. Kan ik zeker aanraden.

https://www.baptist.nl/houtbewerker...xcut-7-delige-profielschraperset-incl-handvat
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
@Moron: Grappig. Dan heb ik jouw gebruikte versie weer gekocht. De verpakking was namelijk al open. Maakt mij niet uit. Deze mini schraaf werkt wel. Als ik de schraaf schuin hou, dan kan ik vrij dun schaven. Wat wel minder is dat het afstellen niet nauwkeurig kan. Het heeft niet de afstel mogelijkheden van zijn grotere broers. Zijn er verder nog meer verschillen tussen de mijne en jouw micro schaafje van Veritas?



Dat schaafje heb ik ook ooit gekocht bij baptist, maar ben er nooit echt blij mij geweest. Heb ondertussen een minischaafje van lie nielssen en een bol microschaafje van veritas. Van die dingen wordt ik dan weer echt blij. Ik heb ook een zet schapers die erg praktisch zouden zijn voor wat jij er mee wilt doen. Kan ik zeker aanraden.

https://www.baptist.nl/houtbewerker...xcut-7-delige-profielschraperset-incl-handvat
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Petje af. Het is dus een techniek die men kan leren om een plank door midden te zagen. Wat zijn jouw weetjes die ervoor zorgen dat je recht kan zagen? Hoe doe je dat?
Voor een lade had ik ook dun hout nodig. Ik had alleen 24mm dik onbeschaafd essen en heb dit met een handzaag doormidden gezaagd. Bekijk bijlage 34194 Bekijk bijlage 34195 Daarna met de schaaf tot 10mm dik gevlakt. Bekijk bijlage 34196 Ik heb de platen tegen twee schroefjes geduwd om te kunnen schaven. Maar er zijn ook speciale werkbank dingen voor verkrijgbaar. https://www.baptist.nl/houtbewerker...kplaats-toebehoren/inklapbare-werkbankaanslag
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Met een goede zaag gaat het stukken makkelijker, en dat hoeft echt geen Japanse te zijn. Kwestie van goed recht beginnen, en rustig zagen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Petje af. Het is dus een techniek die men kan leren om een plank door midden te zagen. Wat zijn jouw weetjes die ervoor zorgen dat je recht kan zagen? Hoe doe je dat?

Hoi chihwahli,

Ik heb eerst een kant vlak geschaafd zodat ik met een kruishout een diepe scherpe snede aan de zijkanten en kopse kanten kan maken.
Het kruishout wat ik hiervoor gebruikt heb heeft een scherpe punt, geen mesje. Hierdoor wordt de snede ook wat breder.
Dit geeft een goed geleider voor de zaag.

De zaag is een oude Diston die op schulpen gezet is.
Ik heb hem zelf scherp gevijld. Dat is iets waar een hoop mensen tegenop zien, maar het was pas mijn derde keer dat ik een zaag vijl en hij gaat als de brandweer!! Gewoon een kwestie van een paar filmpjes bekijken en proberen.
En doordat hij mooi scherp is verloopt de zaag niet. Dat is wel een voordeel van zagen die je zelf scherp kan maken, je kan ervoor zorgen dat de zaag links als rechts even scherp blijft.
Met weggooi zagen heb je vaak dat een kant wat sneller slijt dan de andere en dan gaat hij altijd afwijken.

Tussendoor draai ik de plank om. dan ga ik weer vanaf de andere kant zagen. Want ik heb ontdekt dat de achterkant toch wat af kan wijken.
Ik stuur dus aan de kant die ik zie en waar ik de zaag in het hout duw. Dan ga ik flink schuin en draai dan de plank om om vanaf de andere kant weer verder te zagen. Netjes langs het lijntje.

Het plan is om in de nabije toekomst met een raamzaag te gaan zagen. Dan is het zaagblad strak gespannen en zal hij waarschijnlijk niet meer van de lijn weg willen lopen.

Zie ook wel de filmpjes van Casper Labarre en Tom Fidgen.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
mooi zeg! recht zagen is zo te zien geen probleem meer, nadat een goed begin gemaakt is. Maar zoals je zei, zorg ervoor dat de zaag aan beide kanten scherp is. Dan verloopt het niet. Goede tip.

Hoi chihwahli,

Ik heb eerst een kant vlak geschaafd zodat ik met een kruishout een diepe scherpe snede aan de zijkanten en kopse kanten kan maken.
Het kruishout wat ik hiervoor gebruikt heb heeft een scherpe punt, geen mesje. Hierdoor wordt de snede ook wat breder.
Dit geeft een goed geleider voor de zaag.

De zaag is een oude Diston die op schulpen gezet is.
Ik heb hem zelf scherp gevijld. Dat is iets waar een hoop mensen tegenop zien, maar het was pas mijn derde keer dat ik een zaag vijl en hij gaat als de brandweer!! Gewoon een kwestie van een paar filmpjes bekijken en proberen.
En doordat hij mooi scherp is verloopt de zaag niet. Dat is wel een voordeel van zagen die je zelf scherp kan maken, je kan ervoor zorgen dat de zaag links als rechts even scherp blijft.
Met weggooi zagen heb je vaak dat een kant wat sneller slijt dan de andere en dan gaat hij altijd afwijken.

Tussendoor draai ik de plank om. dan ga ik weer vanaf de andere kant zagen. Want ik heb ontdekt dat de achterkant toch wat af kan wijken.
Ik stuur dus aan de kant die ik zie en waar ik de zaag in het hout duw. Dan ga ik flink schuin en draai dan de plank om om vanaf de andere kant weer verder te zagen. Netjes langs het lijntje.

Het plan is om in de nabije toekomst met een raamzaag te gaan zagen. Dan is het zaagblad strak gespannen en zal hij waarschijnlijk niet meer van de lijn weg willen lopen.

Zie ook wel de filmpjes van Casper Labarre en Tom Fidgen.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Ja, goede tip! Ik heb vandaag mijn stukje Eikenhout, dat ik de eerste keer flink verkeerd gezaagd heb, nogmaals gezaagd. Deze keer het hout meer horizontaler geklemd, zodat ik op het oog mijn zaag reht kan houden. En het is gelukt! zie plaatje. Ik ben er bijna! Daarnaast heb ik zitten experimenteren met de Bahco verfschraper. Als ik de bahco snel over het hout trek, dan krijg ik geen strepen op het hout. Daardoor lukt het mij nog fijner te schaven! Het is ook gemakkelijk in gebruik met kleine stukjes die men moeilijker kan bewerken met een houtschaaf.

20150822_011748[1].jpg

Ik heb een stoel als bank gebruikt om mijn stukje hout in te klemmen. Wij hebben geen mooie werkbank in de schuur of in huis. Black en decker heb ik ook nog niet.
Misschien heb ik geen werkbank nodig. :p

Met een goede zaag gaat het stukken makkelijker, en dat hoeft echt geen Japanse te zijn. Kwestie van goed recht beginnen, en rustig zagen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.