Dunne plak hardhout, hoe?

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Geachte heren en dames,

Ik heb enkele open scheermessen die een kunststof heft hebben. Deze wil ik vervangen door een hardhouten versie. Alleen vraag ik mij af hoe ik dunne plakken hardhout kan maken van een groter stuk. Liefs met handgereedschap. Machinaal heeft voor mij geen voorkeur omdat ik dan veel geld moet betalen voor machines wat ik daarna bijna nooit meer gebruik. Heeft iemand raad?

Vriendelijek groet,

Chihwah
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Door je vraag vermoed ik dat je weinig vertrouwen hebt in "zagen met de hand". Misschien heb je er weinig ervaring mee, of heb je alleen gewerkt met botte rotzagen, maar zo'n klusje kan prima met een handzaag.

Zorg dat je iig een goede en vooral scherpe zaag hebt. Oefen eerst wat op reststukjes en dan op naar het hardhout.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Dat klopt Meron, maar welke tips zijn er om zoveel mogelijk recht te zagen. Bij mij gaat het of naar rechts of naar links.
Zou een toffelzaag kunnen helpen?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Geef even aan waar je woont. Er is vast wel iemand in je buurt die op een cirkelzaagtafel of lintzaag plakjes voor je wil zagen in de door jou gewenste dikte.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Zit even te denken wat ik allemaal nodig heb. Kan ik met een simpel zakmes in hardhout golvende vormen snijden?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
183
Met de hand kun je prima plakjes van enkele millimeters dik zagen. Snijden hangt van de houtsoort af. Over welke soort hebben we het?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Met een simpel zakmes lijkt me moeilijk, een knap zakmes is al een voordeel, maar om serieus te werken vind ik een zakmes een ramp.

Om die plakken te zagen zou je een verstekzaag kunnen gebruiken.
http://www.toolsxl.nl/stanley-handgereedschap-20-800-verstekzaag-metaal-verstelbaar-p-13457.html

Let wel: dit is gewoon de eerste die ik tegen kwam om aan te geven wat ik bedoel. Geen idee of die prijs representatief is.
Er zijn in iedergeval no-name goedkopere versies van. Sommigen heel goed bruikbaar en sommigen met vreselijk veel speling.


Als je 'normale' zaag een goede scherpe zaag is, zoals Meron al schreef. en je blijft moeite houden recht te zagen, zou een japanse zaag wellicht een optie kunnen zijn. Heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar de reacties her en der zijn vaak positief.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Misschien is het wel goed idee om iemand te vragen het voor mij te zagen. Zelf zagen bij deze uitgesloten =)

Maar iemand nog tips om hardhout te bewerken? Snijden of gutsen of iets anders?
Daarnaast wil ik het " polijsten" daarvoor kan ik fijn schuurpapier gebruiken neem ik aan of zijn er andere opties die het overwegen waard zijn?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Grofweg snijden en zagen wil wel, en met grof schuurpapier of een rasp kan je ook de vorm aanbrengen. Gewoon proberen.
Misschien als je een redelijk stuk hout het, wat je makkelijk kan vasthouden/klemmen eerst het model van het handvat maken en als laatste het handvat er af zagen, van het grote stuk. Omdat je hem dan makkelijker kunt bewerken dan een klein handvatje wat je slecht kunt vasthouden als je ermee aan het snijden/schuren bent.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
183
Ik denk eerder aan een Veritas kapzaag: het zijn geen grote stukken die gezaagd hoeven te worden. Naar links of rechts afwijken is vaak een kwestie van goed slijpen en zetten.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Zagen is iets dat je goed kunt oefenen. Zorg er iig voor dat je elleboog, wanneer hij naar achter gaat, in hetzelfde vlak blijft als de zaagsnede. Op youtube vind je daar vast filmpjes over.
Polijsten doe ik zelf met schuurpapier (1200), dat gaat prima.

Om watvoor hout gaat het? Misschien zijn foto's wel handig...
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Onze "houtman" zal jou met alle plezier enkele dun gezaagde stukjes hout willen leveren.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik heb er een paar gemaakt. Erg leuk om te doen en het kan op een heleboel manieren. Restjes hout van 15-16cm lang, parketlatjes (van bv marktplaats) of uit draaihout blokken. Het leukste is voor elk scheermes ander hout met een gespiegeld setje voor de scales.

Na het zagen kun je het vlakken met schuurpapier dus hoe je het zaagt is niet belangrijk. Een Ryoba (Japanse zaag) vond ik wel handig).

Voor het vormgeven had ik een tweedehands Proxxon elektrische figuurzaag aangeschaft, maar veel scheermes restaureerders zagen het grof uit en vormen het dan met een schuurbandmachine, maar met een mes of ander gereedschap kan ook.

Er zijn tutorials voor te vinden op straightrazorplace.com

Razors_Schmitz & Röltgen.jpg

Razors_Zebrano.jpg
 
Laatst bewerkt:

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Dank je voor de tips.

Via de winkel Baptist.nl, dat is een houtbewerking speciaalzaak in Arnhem, heb ik een Zweedse Mora mes gekocht om hout te snijden.
Daarnaast heb ik een setje "Cabinet scrapers" gekocht. Dat zijn plakken hoge koolstof staal platen met een gekromde kant. Daarmee kan ik het hout oppervlakte mooi vlak maken. Het setje heeft een 0.4, 0.6, 0.8 en 1.0 mm . Moet alles nog uitproberen.

Zat eerst te twijfelen aan een Proxxon maar wou toch alles zoveel mogelijk met de hand doen. =)

Ik heb er een paar gemaakt. Erg leuk om te doen en het kan op een heleboel manieren. Restjes hout van 15-16cm lang, parketlatjes (van bv marktplaats) of uit draaihout blokken. Het leukste is voor elk scheermes ander hout met een gespiegeld setje voor de scales.

Na het zagen kun je het vlakken met schuurpapier dus hoe je het zaagt is niet belangrijk. Een Ryoba (Japanse zaag) vond ik wel handig).

Voor het vormgeven had ik een tweedehands Proxxon elektrische figuurzaag aangeschaft, maar veel scheermes restaureerders zagen het grof uit en vormen het dan met een schuurbandmachine, maar met een mes of ander gereedschap kan ook.

Er zijn tutorials voor te vinden op straightrazorplace.com

Bekijk bijlage 33852

Bekijk bijlage 33851
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Nee joh, schraapstalen heb je hiervoor niet nodig. Een plaatje plexiglas of een plankje mdf en daar wat schuurpapier op tapen en dan heb je je blanks zo vlak. Voor het afronden van de randen kun je schuurpapier op ijsstokjes plakken.

Wat nog een handig truukje is om 2 gelijke scales te maken is wanneer je beide scales hebt uitgezaagd en evt op dikte hebt geschuurd of gefreesd ze vervolgens op elkaar te tapen (met evt een papiertje ertussen voor het makkelijker van elkaar verwijderen) en ze dan vorm te geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.