Japanse beitel slijpen

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hierbij heb ik ff wat advies van een deskundige nodig.
Zojuist heb ik een flinke hap uit de vouw weten te krijgen door een knoest, de hap is ongeveer 1.5mm diep. Ja auw. Slijpen geblazen dus. Nu weet ik dat de zool van de beitel eigenlijk niet tot nauwelijks wordt meegenomen in het slijpproces maar de hap is zodanig groot dat deze zich in het holle gedeelte bevind. Is dit goed te herstellen door de vouw weer recht te slijpen en dan de zool toch te vlakken ?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Omdat ik wat ongeduldig was ben ik toch verder gaan slijpen. En ja, de vouw weer hersteld waarna de zool gevlakt. Hierdoor komt er nét voor de vouw op de zool (rug heet dat geloof ik?) van de beitel weer een vlak stuk te zitten. Nu nog afwetten en hij is weer klaar voor gebruik. pfieuw :eek:
 

kodama

Actieve deelnemer
Alles valt te repareren.

Image 22.jpg

Voor

IMG_0041.jpg

Na

Ik heb de beitel met een slijpmolen terug geslepen. De ura (achterzijde) 'uitgeslagen' en dan weer gevlakt. Zoals je kan zien is het mogelijk om zelfs bij grote schade de holle vorm van de achterzijde goed te behouden.
 

kodama

Actieve deelnemer
De ura kan je herstellen als je dat belangrijk vind, na alles gaat het alleen over het vermakelijken van het onderhoud.
Ja dat kan in principe maar je wil dit echt wel vermijden. De vorm van de ura is voor het gebruik onbelangrijk maar 'goede praktijk' dicteert dat we deze in een mooie vorm proberen te behouden totdat de beitel is opgebruikt al is het maar om het het verwijderen van de braam te vergemakkelijken.

Een degelijke herstelling kan trouwens enkel met een 'sen' (schraapijzer) of groot slijpwiel. Als je een frees of dremel met een klein wiel gebruikt is het resultaat afzichtelijk en kan je het beter laten zoals het is. Enkel uniek gereedschap, meestal vervaardigd door een gekende smid die reeds lang overleden is, wordt op deze wijze gerestaureerd.
 

kodama

Actieve deelnemer
Het gebeurde terwijl ik snel pengaten kapte in oude Eik en met de beitel als hefboom te hard wrong tijdens het kappen. Het was zeker geen fout in het gereedschap ik was te onvoorzichtig en oefende teveel kracht uit in de verkeerde richting in been hard hout.
Shit happens..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.