Formaatzaag Eleketra Beckum pkf 255

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumleden,
Ik zit met een dilemma. Ik ben op dit moment in het bezit van een Festool precisio cs 70, de volledige set (dus met verlengtafel, schuiftafel, tafelverbreding, parallelaanslag). Ik ben eigenlijk tevreden van de machine: vertrouwde festool-kwaliteit, licht handelbaar (staat nu op mijn zolder), precies, heel handige trekzaagfunctie.
Omdat ik in de toekomst echter denk om wat meer met gefineerd materiaal te werken, want tot nu toe was dit allemaal mdf en massief, ben ik aan het overwegen om mijn een compaktere paneelzaag met voorritser te kopen. Ik sta op een Elektra beckum pkf 255 met voorritser, maar wou toch eens weten wat jullie eventuele ervaringen zijn met dit model. Ik heb uit dit forum hier en daar al afgeleid dat Electra beckum niet zo goed zou zijn als de formaatzagen van Metabo, vandaar dat ik het jammer zou vinden om mij een model aan te scahffen dat minder is dan de festool, al is het er dan een met trekfunctie.

Alvast bedankt voor jullie reacties
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Dag fransken en eventuele andere belangstellenden.

Een truuk inzake het voorkomen van splintering bij fineer als je geen toegang hebt tot een toestel met voorrits, mij over alweer jaren geleden aan de hand gedaan door een oude rot in het vak.
Is bedoeld voor als je zo af en toe eens gefineerd plaatmateriaal te zagen hebt, niet voor dagdagelijkse intensieve toepassing.

Haal de beschermkap al dan niet voorzien van stofafzuig, van de zaag af, draai je zaag terug in de tafel tot hij nog een millimeter of twee a drie uitsteekt. Het spouwmes kan doorgaans blijven zitten.
DIT IS DUS WAT GEVAARLIJK ZONDER DIE BESCHERMKAP, REALISEER JE DAT.
Haal nu de plaat of het werkstuk in de andere dan de normale richting over de zaag. Normaal duw je de plaat of het werkstuk van je af over de tafel, nu trek je het naar je toe. De zaag gaat dan door het materiaal zoals een voorrits dat zou doen.
De zaag maakt nu een groef in het materiaal, zaagt het dus niet door.
Vervolgens draai je de zaag op naar normale hoogte en zaag je op normale wijze de boel door.
Essentiëel in deze is dat je de plaat of het werkstuk bij de tweede doorgang met volledig omhooggedraaide zaag op precies dezelfde manier door, langs of over de zaag kunt voeren, dat je dus precies 'in de groef' gaat zagen. Je moet de boel op een of andere manier nauwkeurig weten fixeren.
Toegegeven, dit gaat allemaal niet geheel volgens de regels en heeft wat gevaarlijke kanten, maar als incidentele behelp wellicht te overwegen.
De beschermkap terug aanbrengen zodra het weer kan.

AltaSilva
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.