multiplex beplakken met hpl

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Beste mensen,

Ik ben een interieur voor mijn camper aan het bouwen. Voor de kastjes wil ik gebruik maken van 9 mm populieren multiplex.
Deze wil ik het liefst fineren met een 0,8 mm HPL plaat. Met name omdat dit veel kras vaster is dan echt hout fineer.
Nu kan ik niet zo veel informatie vinden over hoe de HPL te plakken. Ik begrijp met contactlijm en overmaats om deze vervolgens met een kopieerfrees op maat te snijden.

Is het mogelijk om een met alleen aanrollen een goed resultaat te krijgen? Ik heb geen mogelijkheid om te persen.
Moet de hpl echt aan beide kanten worden aangebracht ivm kromtrekken?

Ik kwam ook een mooi filmpje tegen over Resopal Direct: https://www.youtube.com/watch?v=sF_CWPIZkus
Dit is een zelfklevende HPL. Kan alleen niet vinden waar dit in Nederland te koop is.

Sowieso kom ik voor het kopen van HPL alleen maar groothandelaren tegen. Weet iemand een goed adres voor particulieren?
Liefst in Zuid-Holland.

Alvast mijn dank
 

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Multihout.nl levert ook aan particulieren.
In hun voorwaarden staat :
Levering termijn

Wij streven er naar om uw producten binnen 1-5 werkdagen (indien het op Voorraad ligt), bij u thuis of bij u op de zaak af te leveren.*
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik heb recent een blad van 3.60 meter met HPL beplakt, zonder enig probleem. Ik heb eerst beide delen met contactlijm ingesmeerd. Daarna heb ik op de ondergrond om de 50 cm een vuren dwarslatje gelegd.
Toen het (overmaatse) HPL op op de latjes gelegd en uiteraard er goed op gelet dat hij nergens al op de lijm kon zakken (want als hij het raakt, zit het meteen vast). Ook uiteraard opgelet dat het HPL overal voldoende zou passen.
Toen in het midden tussen de 2 latjes aangeduwd/aangerold, een latje weggehaald en zo langzaam rollend naar de ene zijkant gewerkt. Daarna hetzelfde naar de andere kant.
Perfect resultaat :) !

Op Marktplaats staan vaak wel diverse aanbieders van HPL resten.
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Ik heb recent een blad van 3.60 meter met HPL beplakt, zonder enig probleem. Ik heb eerst beide delen met contactlijm ingesmeerd. Daarna heb ik op de ondergrond om de 50 cm een vuren dwarslatje gelegd.
Toen het (overmaatse) HPL op op de latjes gelegd en uiteraard er goed op gelet dat hij nergens al op de lijm kon zakken (want als hij het raakt, zit het meteen vast). Ook uiteraard opgelet dat het HPL overal voldoende zou passen.
Toen in het midden tussen de 2 latjes aangeduwd/aangerold, een latje weggehaald en zo langzaam rollend naar de ene zijkant gewerkt. Daarna hetzelfde naar de andere kant.
Perfect resultaat :) !

Op Marktplaats staan vaak wel diverse aanbieders van HPL resten.

Dank voor je reactie. Klinkt goed en hoopvol!
Wat ik me nog afvraag, plakken die vuren latjes dan niet meteen vast?

Ik gebruik 15 mm populieren multiplex als basis. Ik wil eigenlijk alleen de voorkant beplakken en de binnenkant gewoon schilderen. Ik weet dat er risico is tot kromtrekken maar ik hoop dat dit niet gebeurd. Het kastje heeft planken en constructie is buigen denk ik amper mogelijk.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Dank voor je reactie. Klinkt goed en hoopvol!
Wat ik me nog afvraag, plakken die vuren latjes dan niet meteen vast?

Ik gebruik 15 mm populieren multiplex als basis. Ik wil eigenlijk alleen de voorkant beplakken en de binnenkant gewoon schilderen. Ik weet dat er risico is tot kromtrekken maar ik hoop dat dit niet gebeurd. Het kastje heeft planken en constructie is buigen denk ik amper mogelijk.

Als je lijm droog is zullen de latjes niet plakken, contactlijm plakt alleen als de twee kanten ingesmeerd zijn.

Groeten.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
ps beide kanten met hpl

anders gaat de vocht in de deur de boel krom trekken

een kant kan het eruit - andere kant niet
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Als je lijm droog is zullen de latjes niet plakken, contactlijm plakt alleen als de twee kanten ingesmeerd zijn.

Groeten.

Precies, die latjes liggen er op en kun je zo wegnemen. Het gaat om contact tussen de BEIDE ingesmeerde zijden, dus een latje kun je er gewoon opleggen :)
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
ps beide kanten met hpl

anders gaat de vocht in de deur de boel krom trekken

een kant kan het eruit - andere kant niet

Zo zal het idd gaan helaas ... jammer van je vele mooie werk dan vind ik Iceskater. Je moet rekening houden dat een camper meer met vochtschommeling te maken gaat hebben dan je binnenshuis gaat meemaken normaal gezien ;)
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Als je echt zeker wil zijn dan lijm je dit best met witte houtlijm en een vlakke pers.
Je verbinding is vele malen sterker t.o.v. contactlijm.

Bert
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Zoals gezegd inderdaad dubbelzijdig beplakken met hpl. De print hoeft niet gelijk te zijn, de dikte van het hpl wel.

In Zuid-Holland zijn behoorlijk wat scheepsinterieur timmerbedrijven gevestigd, die werken behoorlijk vaak met hpl.
Loop gewoon eens binnen als je d'r eentje in de buurt hebt, grote kans dat ze wat voor je kunnen betekenen.
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Super al jullie adviezen! Dat wordt dus van twee kanten plakken helaas. Als ik de achterkant goed verf zou dat ook een mogelijkheid zijn?
Probleem is dat het kastje in elkaar wil lijmen en als het klaar is hpl aanbrengen aan de buitenkant. Van binnen zijn allemaal kleine stukken en kan het hpl lastig op maat worden gemaakt met bijvoorbeeld de bovenfrees.

Op de foto overigens het kastje in wording. Er komen nog meer planken in. Alles watervast verlijmd met lamello's Daardoor kan het al geen kant meer op buigen lijkt mij.

2015-08-15_00-04-40.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als die kast al in elkaar zit zou ik alleen de buiten kant doen. Als je deurtjes lade fronten en losse panelen (dus bijvoorbeeld schappen) zou ik het aan twee kanten doen. Tis maar wat je netter vind. Persoonlijk vind ik het zo afgeragd staan dat je de buitenkant met hpl beplakt en de binnenkant schilderd... Maar goed dat is iets persoonlijks. Als je die ronding op de foto trouwens ook wilt beplakken met HPL (aan de buitenkant) en je hebt het nog nooit gedaan. Succes, gaat niet makkelijk worden ;). Trouwens die vuren latjes die hierboven over gesproken wordt, ik vind het fijner om pvc elektrische pijpen te gebruiken, deze kun je namelijk er onderuit rollen. Bij een vierkant vuren latje gaat het wat minder en bij houten latjes heb je de kans dat er, om wat voor reden dan ook, een splinter achter blijft. Erg vervelend als je daar achter komt en je hpl zit erop.
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Als die kast al in elkaar zit zou ik alleen de buiten kant doen. Als je deurtjes lade fronten en losse panelen (dus bijvoorbeeld schappen) zou ik het aan twee kanten doen. Tis maar wat je netter vind. Persoonlijk vind ik het zo afgeragd staan dat je de buitenkant met hpl beplakt en de binnenkant schilderd... Maar goed dat is iets persoonlijks. Als je die ronding op de foto trouwens ook wilt beplakken met HPL (aan de buitenkant) en je hebt het nog nooit gedaan. Succes, gaat niet makkelijk worden ;). Trouwens die vuren latjes die hierboven over gesproken wordt, ik vind het fijner om pvc elektrische pijpen te gebruiken, deze kun je namelijk er onderuit rollen. Bij een vierkant vuren latje gaat het wat minder en bij houten latjes heb je de kans dat er, om wat voor reden dan ook, een splinter achter blijft. Erg vervelend als je daar achter komt en je hpl zit erop.

Dank je, ik denk dat ik het maar op die manier ga doen. Inderdaad moet ook de kwart ronding aan de buitenkant beplakt. Het is in ieder geval een radius die volgens de HPL fabrikant mogelijk is. Het zal inderdaad een uitdaging worden! Goede tip die pvc buizen, lijkt me inderdaad veel praktischer en nog goedkoper ook denk ik.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Wow, als je die ronding klaar krijgt met contactlijm en HPL van 0,8 en vervolgens ook alles netjes kan laten aansluiten dan ben je echt goed. Waarom niet eerst je platen plakken voor je de kast ineen steekt?

Is dit voor een camper of caravan ?

Groeten.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nah tis mogelijk. Vorige week op het werk heeft een collega een ronding van, ik schat, 30/35 mm weten te plakken . Was wel een zijkant van een blad en dus naar 30mm hoog maar ik stond er wel ff van te kijken. Truc zit hem in de manier van werken. Gewoon plakken voor de ronding stoppen, een tweede persoon erbij halen die het uiteinde omhoog houdt. Dan met een verfbrander het hpl verwarmen, alleen warm maken niet loeiheet branden. En erop letten dat je niet het al geplakte hpl teveel verwarmt want door de hitte kan de contactlijm loskomen (meteen een tip als het misgaat en je moet alles eraf halen ;)) en dan van het midden uit naar de zijkanten toewrijven en de andere persoon laat dan langzaam het hpl met de ronding meevormen.
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Ok mensen, ik ben bij een interieurbouwer geweest en die zegt dat het gewoon onmogelijk is met HPL. Het zou wel met zgn postforming HPL kunnen, maar daar is niet zo makkelijk aan te komen begrijp ik.

Met gewoon houtfineer was het geen enkel probleem overigens. Ook schijnt er CPL te zijn, een soort papieren variant van HPL.
Nu wilde ik HPL vanwege de duurzaamheid. Welk materiaal zouden jullie adviseren als ik van HPL afstap?
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Toch voor HPL gekozen na advies van een andere interieurbouwer. Heb het benodigde HPL inmiddels gekocht en ga het binnenkort plakken met contactlijm.

Werkwijze met latjes op het werkstuk leggen en deze vanuit het midden verwijderen en aanrollen is me duidelijk.
Het meubelstuk is echter te groot om uit een stuk te doen. Ik krijg dus te maken met twee platen die ik naadloos tegen elkaar moet zien te verlijmen.
Dan kan ik die plaat niet vanuit het midden aandrukken lijkt me. Omdat het met contactlijm meteen vast zit en ik niet kan herstellen vraag ik me af hoe ik dit netjes voor elkaar krijg.

Heeft iemand een goed advies hier voor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.