CBN slijpwiel

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Vandaag mijn eerste bestelling van de Houtdraaierij thuisgekregen.
Hierbij zat ook een CBN slijpwiel. Ik heb het metteen gemonteerd op mijn Creuser en mijn eerste houtbeitel geslepen.
Ik moet zeggen dat het werkelijk fantastisch werkt, zonder ook maar de minste druk op de beitel neemt hij heel goed af en de beitel word daarom ook nauwlijks warm. Na 50 jaar op een gewone witte steen mijn gereedschap te hebben geslepen is dit echt een openbaring.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
gefeliciteerd , Rien 1,
met je slijpwiel

Welke heb je, standaard of superfijn? Heb je een snelle of een langzaam draaiende versie Creuser ? Maat van het slijpwiel?

Ik heb er nooit een demo van gezien, maar kan mij er wel de voordelen van inbeelden.


groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
gefeliciteerd , Rien 1,
met je slijpwiel

Welke heb je, standaard of superfijn? Heb je een snelle of een langzaam draaiende versie Creuser ? Maat van het slijpwiel?

Ik heb er nooit een demo van gezien, maar kan mij er wel de voordelen van inbeelden.


groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu

Hallo Ornament,
Ik heb het standaard slijpwiel en een gewoon snelle Creuser.
De maat van het slijpwiel is 150 diam. asgat is standaard 20mm maar Ronald heeft van allerhande verlopen om dat passend te maken.
Verder doe ik al mijn slijpwerk afwetten met een Koch slijp machine voorzien van verschillende viltschijven en polijstpasta (groen).
 
Laatst bewerkt:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Heel interessant. Ik vraag me af hoe zo'n schijf presteert op een Tormek. De filosofie daarachter is toch heel anders dan die van een snelle Creuzen.
Mogelijk een idee voor een demo op de Open Dag Hout? Ik zie dat Ronald daar aanwezig is terwijl Tormek bij de sponsoren staat vermeld.
Daar moet toch iets te regelen zijn? :)
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Heel interessant. Ik vraag me af hoe zo'n schijf presteert op een Tormek. De filosofie daarachter is toch heel anders dan die van een snelle Creuzen.
Mogelijk een idee voor een demo op de Open Dag Hout? Ik zie dat Ronald daar aanwezig is terwijl Tormek bij de sponsoren staat vermeld.
Daar moet toch iets te regelen zijn? :)

Ik heb gezien dat Ronald zelf op zijn Tormek ook een CBN slijpwiel heeft.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Da's misschien wel een goed idee! om op de open dag hout een Tormek met een CBN wiel neer te zetten.
De standaard korrel voldoet bijna altijd op "normale" stationaire slijpmachines. Als de beitel geslepen is kan je jezelf ermee scheren.
Voor de Tormek is de standaard korrel echter te grof, de machine draait te langzaam. Het 25 cm wiel dat er voor beschikbaar is is daarom altijd met de fijne korrel uitgevoerd. Even snel omslijpen zal dus niet lukken op de Tormek, maar in de spiegelende vouw kan je je scheren!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rien, Jan Pranger had er één mee naar Zwolle bij Rickkorman op 31 mei 2015. Hij heeft dit zelfs gedemonstreerd.
Het ziet er mij iets heel interessant uit.
Laat eens weten uw ervaringen daarmee zijn Rien.
Iets waar ik zeker over nadenk.
Succes met de aanwinst Rien.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hallo,

grappig om te zien dat slijpen steeds weer terug komt. Ik heb zelf de Koch een paar jaar om af te wetten en de bandslijpmachine van Robert Sorby iets korter.

Een ideale combinatie als je het mij vraagt. De Sorby heeft slijpbanden van grof (80) naar heel fijn (3200 of so) en je legt ze vrij eenvoudig om. Ik slijp er van bijlen, keukenmesjes tot houtsnijgutsen mee, alles scheermesscherp. De leunspaan van Sorby is handig om de hoeken goed te slijpen.

ik heb me laten vertellen dat de Tormek steunen eigenlijk bij Robert Sorby vandaan komen, maar dat kan gefantaseerd zijn.

(Geen belang in Koch, of Sorby of Baptist)..

grtz Hans
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb ook de Sorby Pro-Edge bamdslijpmachine sinds 1, 5 jaar en ben er heel content mee. Voor wetten gebruik ik een gewone Creusen-look-a-like werkbandslijper met viltschijven met Koch's groene polijstpasta die ik ooit bij Joost Kramer in Utrecht gekocht heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.