Praxis heeft geen houtschroeven meer.

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In de speciaal zaak waar ik mijn speciaal en klassiek beslag ga halen zeggen mij ook dat ze geen klassiek schroeven meer kunnen geleverd krijgen en dat ze enkel nog wat ze op voorraad hebben verkopen. Geen van de grote fabrikanten maken ze nog.
Toch wel spijtig want het is het enige type schroeven die je zichtbaar kan plaatsen zonder het uiterlijk te schaden. Al is het vaak een hel om te gebruiken.
Zonder twijfel zal je er online nog eeuwig kunnen vinden, waar vraag is heb je een aanbod.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Dat betwijfel ik John. Als je een flink eind terug gaat in de tijd, tot de 17e eeuw in mijn geval, zal je zien dat ze niet erg bezorgd waren hoe de dingen aan de binnenkant van het kastje er uit zagen. Het paneel van een paneel deurtje was aan de zichtkant meestal mooi versierd met houtsnijwerk of fineer oid, de binnenkant werd met een bijl (!) op maat gemaakt om het in de groef te laten passen. ik kan me niet voorstellen dat ze zich dan zorgen maakten over de richting van de schroefgleuven. Dat lijkt me meer iets van na de industriele revolutie.

Ik weet ook niet of er ooit schroeven zijn gebruikt om scharnieren te bevestigen in die tijd. Het kastje dat ik als voorbeeld heb genomen voor de vormgeving is een gefineerd kastje. Ik denk dat ze daar de scharnieren gewoon met nagels hebben vastgezet, dwars door het hout heen en omgeslagen en terug gedreven aan de zicht kant. En daarna pas het fineer er op. Mijn kastje krijgt echter houtsnijwerk, dus ik heb mezelf eigenlijk in een hoek gedesigned, ik kan de nagels niet verstoppen onder een laag fineer. Houtschroeven werden in de tijd wel gebruikt in klokken ed, maar ik weet dus niet of het in mijn toepassing ook gebruikelijk was.

Dag Kees,

Jammer genoeg kon ik niet zien aan je kunstwerk van welk jaartal het is.

Door mijn kennis van stijlleer weet ik wel wat je meent te bedoelen nu. In ieder geval mooie schroeven die je gemaakt hebt.

Wel heb ik altijd de opmerking gekregen als ik deuren afhing voor de tijd van de schroef met de kruiskop en de tijd dat het met een kruishout afgetekend werd en uitgekapt met een beitel dat de richting van de schroeven op 1 kant gericht moesten zijn.


Groeten,

John
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat snap ik John. Het kastje dat ik aan het maken ben (en dat nog wel een jaar gaat duren als ik nog meer van dit soort uitstapjes ga maken) is kwa stijl gebaseerd op de specerijen kastjes uit die tijd. Maar het wordt eerder volkskunst dan een of andere officiele stijl periode. En volkskunst is vaak behoorlijk onafhankelijk van de tijd.

Ik zal je tip in het hoofd houden. Maar belangrijker is dat de schroeven niet gaan breken!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Tja, dit was mij laatst ook opgevallen. De plaatselijke DHZ-zaak had eerst ook een groot assortiment waaronder ook vernikkelde lenskopschroeven e.d. maar nu nog slechts een aantal messing houtschroeven. Uiteindelijk wel de RVS gleufschroeven die ik nodig had kunnen vinden op internet gelukkig.
 

JeroenSuurd

Nieuw lid
30 jun 2008
9
0
Klarenbeek
www.suurd.net
Onlangs heb ik bij techwinkel.nl mijn schroeven besteld. Ik had voor een project ruim 200 bolverzonken schroeven nodig met bijpassende kraalringen (en binnenkort nog eens ruim 1.000), vraag genoeg dus. Je hebt er inderdaad wel een KVK voor nodig om je aan te melden, maar mogelijk ken je iemand in je omgeving met een bedrijf, die het voor je bestellen wil.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Hornbach heeft een beperkt aantal houtschroeven gewoon op voorraad liggen. Zal morgen wel een foto maken van de afmetingen en ook de type schroef.
Alleen jammer dat Hornbach maar op een beperkt aantal plaatsen in NL zit.....
Bij de vestigingen van Kroon kan ik als particulier gewoon terecht, ook voor losse schroefjes wel.
Ze hebben ook een webshop, ook met houtschroeven https://www.kroon.nl/cgi-bin/shop/scripts/shop.cgi?dep=group&grp=32116&item=1&groep=HOUTSCHROEVEN

Gewoon een beetje groot denken en een voorraadje van dat soort schroeven aanleggen, even kijken bij een webshop, volgende dag vaak in huis.
Hier bij een Duitse webshop bijvoorbeeld http://www.schraubenhandel24.de/schrauben/holzschrauben/din-97/

Een beetje zichzelf respecterende klusser / houtman haalt sowieso al niets bij de Gamma/Praxis/Karwei weg.
*Hout is vaak 2e keus om over de prijs nog maar niet te spreken.
*Machines hebben ze vaak maar heel beperkt, en zo`n beetje elke internetshop heeft dat goedkoper als hun.
*Personeel moet je meestal niets technisch vragen.
*bij de zaagafdeling moet je vaak uitkijken dat ze geen mm`s en cm`s door elkaar halen :mad:
Ze gaan ook over meer over op lifestyle en inrichting, gordijnen, meubels, decoratiespul en andere prullaria.

Je wordt er vaak doodgegooid met kit van pattex en bison enzo, terwijl een tube Den Braven kit bij de vakhandel beter is en vaak maar de helft kost.

Het enige voordeel wat ze vaak hebben boven de speciaalzaken en bouwmaterialenhandel is de langere openingstijden naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Onlangs heb ik bij techwinkel.nl mijn schroeven besteld. Ik had voor een project ruim 200 bolverzonken schroeven nodig met bijpassende kraalringen (en binnenkort nog eens ruim 1.000), vraag genoeg dus. Je hebt er inderdaad wel een KVK voor nodig om je aan te melden, maar mogelijk ken je iemand in je omgeving met een bedrijf, die het voor je bestellen wil.

je kan hier gewoon bestellen als particulier
(bedrijven krijgen weel een betere prijs)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.