Praxis heeft geen houtschroeven meer.

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Karwei was er al mee gestopt. Maar nu kan je ook bij de Praxis alleen nog schroeven met pozidrive of torx kop kopen. Heel handig spul natuurlijk om een vurenhouten frame in elkaar te raggen, maar het ziet er niet uit als er een wat luxere afwerking gewenst is.

Op zoek op Internet dan maar en 6.95 extra voor de verzendkosten betalen. Zucht, het zal de vooruitgang wel zijn.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De vraag is natuurlijk wel waarom men naar praxis gaat als er een luxe afwerking nodig is...
stiho, gunters en meuser, bouwmaat en soortgelijke bouwmarkten verkopen nog bijna alles wat je je maar kan bedenken als het op schroeven aan komt. De betere ijzerwinkel of lokale doe het zelf zaak zou het ook in hun assortiment moeten hebben.
succes met de zoektocht
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Idem ditto hier bij Brico en Plan-It, en wel allemaal schroeven met hele grote spoed. Schroeven voor het fijnere werk vergeet het maar.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb meer als 13 jaar geleden bij G&M in Amsterdam te horen gekregen dat de klein messing schroeven met gewoon slot aan het verdwijnen warren en over een aantal jaren niet meer te vinden zou zijn, meteen meerder dozen gekocht en nu voel ik mij beschermd van wat er ook in de handel gebeurd. Niet te vertrouwen, "De Markt". (Heb ik ook zo gedaan met duimstokken).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Waarom de Praxis? Omdat die de schroeven hadden en dichtbij zit. De plaatselijke DHZ en ijzerwinkel bestaan al lang niet meer, en de professionele zaken zien mijn klandizie blijkbaar niet zitten want ik kom daar niet binnen zonder KvK inschrijving.

De bouwmarkten gaan steeds meer de Action achterna.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Seek heeft een punt. De trend is wel degelijk in die richting en voor amateurs is de Profimarkt moeilijker toegankelijk en ze levert veelal (begrijpelijk) niet in kleine hoeveelheden. Maar goed... this niet anders. Betaal de 6.95 :).

mvg
klaas0639
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Gelukkig heb je tegenwoordig internet die de kleine ijzerzaakjes van weleer vervangen.
Zo zit bijvoorbeeld in Eindhoven de webshop www.mooischroefje.nl waar je kleine hoeveelheden klassieke modellen schroeven kan bestellen.
Goedkoop is het niet, maar ja. Dat waren die kleine ijzerhandeltjes ook absoluut niet.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik ben blij met de plaatselijke Doe het zelf zaak, goedkoper dan de gamma met de boutjes/moertjes en de schroefjes.
Plus veel meer soorten.
Pas geleden een stuk aluminium U profiel, vraag van verkoper, welke lengte.
lengte opgegeven, zaag zaag zaag zaag, alsjeblieft, afrekenen, was nog nette prijs ook .
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Waarom de Praxis? Omdat die de schroeven hadden en dichtbij zit. De plaatselijke DHZ en ijzerwinkel bestaan al lang niet meer, en de professionele zaken zien mijn klandizie blijkbaar niet zitten want ik kom daar niet binnen zonder KvK inschrijving.

De bouwmarkten gaan steeds meer de Action achterna.

Daar kan ik idd wel inkomen. voor het gemak was ik even vergeten dat je idd een kvk nodig hebt voor de grotere bouwmarkten.
Het is wel treurig dat de markt steeds meer overspoeld wordt door steeds inferieurdere producten. De waardering voor kwaliteit verdwijnt, mede doordat mensen niet meer weten wat kwaliteit is. Als je immers nergens kwaliteit kunt kopen weet je ook niet zo goed hoe het er uit ziet.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
:confused:

Zie je die? Dat wil zeggen 'verward'. Kan iemand misschien specifieren wat precies een 'houtschroef' maakt?

Wij hebben in onze houtskelet ontelbare zaken moeten schroeven. Voor het stevige werk wil ik echt niets anders meer dan torx. Dat heeft een vele vastere grip waardoor je dikke schroeven, in hard hout, lange schroeven, maakt allemaal niet uit, er makkelijk in gaan....Dit gaat over gebruiksgemak, dus heeft het misschien weinig te maken met dit topic, dus daarom mijn vraag wat precies een 'hout'schroef is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dit is voor mij een houtschroef. En inderdaad die moderne schroeven zijn ideaal voor kluswerk met hout. Ik vind ze alleen erg lelijk, dus niet geschikt als het zichtwerk is.

l_houtschroef%20lenskop.jpg


Ik heb ondertussen al een oplossing voor mijn huidige project. Ik heb ze gewoon zelf gemaakt. Is ook veel passender in een 17e eeuwse stijl.

foto 5.jpg

http://seekelot.blogspot.nl/2015/08/making-screws.html
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ha ha. Nee voorlopig heb ik weer even genoeg schroeven. Ik moet zeggen dat ik steeds meer belangstelling begin te krijgen voor het smids vak.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Hornbach heeft een beperkt aantal houtschroeven gewoon op voorraad liggen. Zal morgen wel een foto maken van de afmetingen en ook de type schroef.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Dit is voor mij een houtschroef. En inderdaad die moderne schroeven zijn ideaal voor kluswerk met hout. Ik vind ze alleen erg lelijk, dus niet geschikt als het zichtwerk is.

Ik heb ondertussen al een oplossing voor mijn huidige project. Ik heb ze gewoon zelf gemaakt. Is ook veel passender in een 17e eeuwse stijl.
Knap werk, maar is dit een eindresultaat hoe de schroeven vast zitten? Vakwerk vroeger jaren : toen werd gekeken op welke manier de groef in de schroef gericht was tegenover een andere. Iig respect.

Groeten.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
ik dacht dat het aan mij lag , kon ze ook al niet meer vinden,...ik heb een hand verschillende schroeven meegenomen van een rommelmarkt voor een paar dubbeltjes.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Knap werk, maar is dit een eindresultaat hoe de schroeven vast zitten? Vakwerk vroeger jaren : toen werd gekeken op welke manier de groef in de schroef gericht was tegenover een andere. Iig respect.

Groeten.

Dat betwijfel ik John. Als je een flink eind terug gaat in de tijd, tot de 17e eeuw in mijn geval, zal je zien dat ze niet erg bezorgd waren hoe de dingen aan de binnenkant van het kastje er uit zagen. Het paneel van een paneel deurtje was aan de zichtkant meestal mooi versierd met houtsnijwerk of fineer oid, de binnenkant werd met een bijl (!) op maat gemaakt om het in de groef te laten passen. ik kan me niet voorstellen dat ze zich dan zorgen maakten over de richting van de schroefgleuven. Dat lijkt me meer iets van na de industriele revolutie.

Ik weet ook niet of er ooit schroeven zijn gebruikt om scharnieren te bevestigen in die tijd. Het kastje dat ik als voorbeeld heb genomen voor de vormgeving is een gefineerd kastje. Ik denk dat ze daar de scharnieren gewoon met nagels hebben vastgezet, dwars door het hout heen en omgeslagen en terug gedreven aan de zicht kant. En daarna pas het fineer er op. Mijn kastje krijgt echter houtsnijwerk, dus ik heb mezelf eigenlijk in een hoek gedesigned, ik kan de nagels niet verstoppen onder een laag fineer. Houtschroeven werden in de tijd wel gebruikt in klokken ed, maar ik weet dus niet of het in mijn toepassing ook gebruikelijk was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.