Overkapping met schuin lopende zijdes

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Dennis, 30 jaar uit en woon in Twente. Ik ben op dit forum gekomen naar aanleiding van rond googlen met betrekking tot verschillende machines die ik heb aangeschaft. Dit zijn onder andere een Elektra beckum KGS 331 afkortzaag en Festool TS55 REBQ met geleiders.

Ik hoop dat jullie met het volgende project willen meedenken en het leuk vinden om de voortgang te volgen.

Momenteel heb ik een overkapping en schuurtje in de tuin staan waar ik mee begonnen ben om te slopen en opnieuw op wil bouwen. Allereerst zal ik er een fundering onder storten en hierna de achterkant (10 meter) en rechterkant (5 meter) als muur op te metselen. Deze muur zal een hoogte krijgen van +/- 2 meter. Om binnen de vergunningsvrije mogelijkheid te blijven moet ik beneden de drie meter in de nok blijven.


Waar ik dus naar op zoek ben is een dakconstructie die op de drie muren geplaatst kan worden (achter, links & rechts). Mijn tuin is 10 meter breed en ik ben van plan om de overkapping 5 meter diep te hebben. Het enige nadeel is dat het perceel schuin weg loopt en de muren links en rechts dus scheef ten opzichte van de achtermuur komen te staan. (Het hoekje van de schuur van de buurman wat over de scheiding steekt zal verwijderd/aangepast worden).

Ik zou er graag een puntdak op hebben met pannen. Met een plat dak zijn de hoeken wel uit te vullen waarschijnlijk maar een constructie met een puntdak is vele malen mooier.

Heeft iemand een handig idee/voorbeeld hoe dit op te lossen is? Hieronder afbeeldingen van de huidige situatie en een overzicht hoe deze bebouwd moet gaan worden.

overzicht.jpg IMG_20150730_192153.jpg

De planning is de komende weken:
- Verder slopen
- Fundering uitgraven
- Beton storten
- Muren aan de achterkant en zijkant optrekken + kolommen metselen aan de voorkant
- dakconstructie bouwen
- dakbedekking plaatsen + afwerken
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als je 10 meter wilt overspannen zonder ondersteuning is een stalen of gelamineerde (duur) balk onontkomelijk. Daarnaast als je er pannen op wilt leggen moet je rekening houden met het grote gewicht.
 

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
Als je 10 meter wilt overspannen zonder ondersteuning is een stalen of gelamineerde (duur) balk onontkomelijk. Daarnaast als je er pannen op wilt leggen moet je rekening houden met het grote gewicht.

Aan de voorkant komen wel staanders natuurlijk dus de overspanning zal over de breedte maximaal 3 meter zijn.

Het moet ongeveer dit idee worden, alleen dan met stenen achter en zijmuren.
foto3.JPG
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Eventueel dakpanprofielplaat gebruiken i.p.v. echte dakpannen. (voordeliger en lichter).
Jouw voordeel: eenvoudig schuin weg te knippen/knabbelen, met een windveer er over is die afgeschuinde kant mooi weggewerkt. Ik zou aan de onderzijde wel een goot toepassen.
 

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
Ik heb een nieuw ontwerp bedacht waarbij ik geen rekening hoeft te houden met de bestaande daken en het er ook nog netjes en symmetrisch uitziet.

Voorkant.jpg

Boven.jpg

achterkant.jpg

Nu alleen nog de huidige bebouwing afbreken en exact uitmeten :)
 

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
We zijn inmiddels een stuk verder. De fundering is twee weken geleden gestort. Vandaag worden de profielen gesteld en aankomende week worden de metselstenen geleverd.

In de voorbereiding ben ik vast wat extra informatie aan het verzamelen.

Er zullen twee staanders van 200x200 geplaatst worden. Hieronder wil ik graag twee hardstenen sokkels plaatsen. Dit zit er mooi uit en de palen staan niet in de volle grond. Qua duurzaamheid en uiterlijk een pluspunt dus.

Het betreft de volgende sokkels:
b03-hardstenen-sokkel-200_20140322221407357.jpg


Dit zou er dan zo uit moeten komen te zien:

arduinen-sokkels.jpg


Ik heb in de grond twee platen beton gestort (+/- 50 cm onder maaiveld) als fundament voor de twee palen. Hoe kan ik deze nu het beste daar boven op plaatsen? Moet ik zorgen dat ik met een draadeind boven maaiveld uit kom waar deze sokkel overheen valt?

heeft iemand hier een voorbeeld van?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Stennis,

Je kunt een RVS draadeind in het beton verankeren (omdat je het niet hebt ingestort kun je het nu met een chemisch anker bevestigen). Je boort midden in de kopse kant van een paal een gat waar het draadeind in past. Op het draadeind draai je zo'n moer zoals je bijvoorbeeld hier kunt kopen:
http://www.douglas-hout.nl/accessoires/beton-poer-bevestigingsplaatje
Je kunt de hoogte verstellen en de paal verankeren aan het plaatje zodat ie niet kan opwaaien.
Je moet afhankelijk van de ruimte onder de paal even kijken of het misschien makkelijker is eerste de hoogte te stellen en dan pas het chemisch anker te maken.
 

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
Ik kan dan natuurlijk ook twee prefab poeren gebruiken met een langer draadeind zoals bijvoorbeeld:

poer19ab-copy.jpg


- Deze in de grond op de betonplaat laten zakken.
- Op het langere draadeind dan de sokkels laten zakken
- Moerplaten op de palen monteren en daar bovenop de palen "schroeven"

Eventueel kan ik ook een prefab poer van 60 cm gebruiken zonder sokkel. Deze staat dan ook 10 cm boven het maaiveld. Ik weet alleen niet hoe beton zich houdt in de buitenlucht in de loop van de tijd of is dit ergens mee te behandelen zodat er gaan groene afzetting gevormd wordt?
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Dit ziet er wel heel mooi uit maar ik zou altijd een luchtspleet van 1cm tussen de kopse kant van de staander en de sokkel houden.
Eventueel zelfs het centrum van de kopse kant van de staander iets wegfrezen zodat er rondom een rand van zo'n cm breed blijft staan, een druiprand, hierdoor blijft de kopse kant lekker droog.
 

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
Even weer een kleine (grote) update.

- De Grond is aangevuld tot op het blokkenniveau (dit scheelt een hoop water)
- De spouwmuur (achter) staat op +/- 1,30 meter boven het maaiveld
- De rechtermuur staat op +/- 1 meter hoogte

Schedule_20151215-103000.jpg

Ik heb ook nog een vraag:
Ik zit te denken over de ventilatie van de schuur die gebouwd wordt. De bedoeling is om dit aan de bovenkant met windveren te doen. Nu moet verse lucht ergens aangetrokken worden. Wat is een mooie en goede manier om dit te doen. Het betreft aan de voorkant een enkelsteens muur. Vaak zie je dat er een stuk of 4-5 stenen rechtop met een tussenruimte in de muur gemetseld worden, maar dit vind ik niet zo mooi en het ongedierte kan er ook makkelijk door.
 
Laatst bewerkt:

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Zet een m 24 draadeind in de sokkel en een aluplaat van 15 x 15x 1 cm onder de paal waarin een gat van 25 cm diep zit kun je de staander fijn stellen en is hi vrij van de beton
 

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
In verband met drukte een tijd niet gereageerd. Hierbij weer een nieuwe update.

Schedule_20160513-212825.jpg

De dakconstructie (dragers/spanten) is opgetrokken uit eikenhout en het dakbeschot heb ik gemaakt van Grenen vloerdelen die op de kop gemonteerd zijn.

IMG_20160423_164851.jpg
Let niet op de drie dwarsbalken. Deze zijn verwijderd en zijn als loopsteiger gebruikt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.