De eerste werkbank.. Bevestiging werkblad op stalen frame?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Sinds ik een klusruimte van pakweg 4,5x10 kan gebruiken, ben ik van start gegaan met het maken van een werkbank. Moet voor mij voldoende werkoppervlakte, een goede hoogte, en vooral een knipoog naar het houtbewerken hebben in afwachting van een volledig houten werkbank.

Ik ga gebruik maken van een stalen frame van 320x50x95, wat tot op heden ook als onderstel van een werkbank gediend heeft. Eerst en vooral ontdaan van de nodige roest, vervolgens wat laswerken laten uitvoeren zodat ik de werkbankspindel op het metalen frame kan bevestigen. Ter bescherming het geheel afgewerkt met een laag Hamerite. Wat foto's:







Voor het werkblad heb ik geopteerd voor Grenen/RND. 1) het was mijn eerste ervaring met het verlijmen van een werkblad en 2) hardhout op die lengte kost al meteen een veelvoud van deze balken.
Het zou uiteindelijk een afmeting moeten hebben van 320x75x4,5cm. De 25 cm die oversteekt gaat op een balk rusten die tegen de muur bevestigd wordt, vooraan komt het werkblad dus gelijk met het stalen frame.



Nu is mijn vraag:

Kan ik het blad gewoon rondom langs onder vastschroeven op het stalen frame, met het werken in het achterhoofd? Of enkel aan de korte/lange zijde van de werkbankspindel misschien? Het hout heeft na aankoop een maandje liggen acclimatiseren in de kelder. Verder wou ik ook een afwerkingsrand van meranti gaan lijmen tegen de drie voorste zijdes, aangezien ik daar nog wat restanten van liggen heb. Tenzij dat afgeraden wordt?
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Dat hout kan nog behoorlijk gaan werken. In onze kelder is het vochtigheidsgehalte tussen zomer en winter ook immens verschillend en dat zorgt ook voor beweging.

Ik zou aanraden enkel achteraan en vooraan (lange zijde) vast te schroeven en wel op volgende manier: In het metalen frame geen ronde gaatjes boren maar langwerpige gaatjes maken van pakweg 6mm x 18mm. Dan heb je bij de montage al wat speling voor het stellen en kan het hout later ook zijn gang gaan. Liefst ook een rondel toepassen en een schroef met bolle kop (dus niet verzonken).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
In de breedterichting bedoel je dan? Ik ga opteren voor langwerpige gaten te maken in het hout, dat laat zich vele makkelijker bewerken dan het staal. Zonde van de zichtbare gleuven, maar dat zal de pret niet zo zeer bederven.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Of je boort grotere gaten in het frame, en gebruikt carrosserie ringen om het blad met schroeven vast te zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.