Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31
  1. #1

    Bouw verslag van een Carpoort

    Een van de eerste grootte bouw aktiviteiten die ik zelf heb ondernomen was de bouw van een carpoort. Wij hadden onze woning in Juni 2009 betrokken en in Oktober van dat jaar ben ik begonnen met de bouw van de carpoort.

    De woning heeft een zeer groot erf, maar dat was over de jaren flink overgroeid, ik bedoel echt overgroeid, Ik denk dat ongeveer 60% van het erf onder bosjes en struik gewas was verdwenen. Een plan was gesmeed om in een hoek van het erf een carpoort te maken.

    Hiertoe moest eerst een deel van het struikgewas geruimd worden.

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    En onder de bosjes vonden we een meter hoge berg van bladeren en compost.

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    en een tapijt????

    Untitled by Chris, on Flickr

    Maar na een paar uur flink hakken en zagen konden we toch het daglicht weer zien

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    Het was gewoon te veel hout om te verbranden, dus alles in de skip

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    Ondertussen was ook een van de eerste leveringen van het bouwmateriaal aangekomen

    Untitled by Chris, on Flickr

    De fundering voor de carpoort zijn kartonnen kokers die een diameter van 300mm hebben en 1000mm diep de grond in gaan, (gaten graven is hard werk) versterkt met betonijzer en daarna gevuld met beton.

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    WORDT VERVOLGT
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

  2. #2
    De paal fundering is in – (10 palen), de grond is vlak, tijd voor de type 1 crushed beton, dit gaat boven op een laag plastic om te voorkomen dat all mijn hardcore in de grond verdwijnt.

    De lading crushed concrete

    DSC_0064e by Chris, on Flickr

    DSC_0064b by Chris, on Flickr

    De laag plastic

    Untitled by Chris, on Flickr

    Mijn twee zonen kruien de hardcore in

    Untitled by Chris, on Flickr

    En mijn zwager rijdt het met de mini digger aan (1.5 ton aan gewicht zonder veel frictie)

    Untitled by Chris, on Flickr

    Gevolgt door mijn zoon met de trilplaat

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    Dat is de bodem gedaan

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    Wordt vervolgt
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

  3. #3
    Nu al het grond werk is gedaan, kan er eindelijk gebouwd worden. Helaas zitten we al ver in de winter maanden, en zonder een goede werk schuur of overkapping kan er niet echt comfortabel gebouwd worden. Nu hadden ze bij Costco een grote tent / garage in de aanbieding met geweldige goed afmetingen van 3m bij 6m.

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    Paste precies tussen de oude garage en het huis.

    En hier met al het hout dat benodigd is voor de carpoort

    Untitled by Chris, on Flickr

    Was ondertussen al begonnen met het zagen / inkorten van de balken

    Untitled by Chris, on Flickr

    De opzet van de carpoort is gebaseerd op 10 palen van 140 bij 140mm met daarop weer een ring / balk van 150 bij 150mm

    De palen zijn 3 balken van 150mm bij 47mm op elkaar gelijmd en dan met slotbouten vast gezet, daarna door de van dikte bank om ze mooi gelijk te maken

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    De voeten / platen zijn in hoogte verstelbaar

    Untitled by Chris, on Flickr

    Untitled by Chris, on Flickr

    Het schaven van de balken geeft wel een heel hoop afval

    Untitled by Chris, on Flickr

    Morgen een zal ik een tekening plaatsen hoe het allemaal in elkaar past

    Wordt vervolgt
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

  4. #4
    Athanor
    Guest
    Mooi dat je nog even een project rond je huis laat zien! Wederom goed gedocumenteerd. Kunnen we wel gebruiken op het forum in de slappe zomertijd...... Wat is dat crushbeton, een soort puin als onderlaag?

    Fons

  5. #5
    Dat is inderdaad een onderlaag van 100mm, daarop komt nog 10mm grint, maar dat voor later
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

  6. #6
    Dat crushbeton zal wel hetzelfde zijn als wat hier in nl te krijgen is als menggranulaat oftewel gebroken puin

  7. #7
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBT Bekijk Berichten
    Dat crushbeton zal wel hetzelfde zijn als wat hier in nl te krijgen is als menggranulaat oftewel gebroken puin
    Daar kan je best gelijk in hebben

    Maar het maar het moet altijd kleiner dan 40mm tot stof zijn. Wordt meestal onder het asfalt gebruikt

    En het is of crushed concrete, of crushed graniet
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

  8. #8
    Het wachten op de tekening was wat langer dan ik me zelf had voorgenomen, maar ik moest eerst dat Sketchup onder de knie krijgen, maar het is me toch gelukt om wat tekeningen te produceren. Tja gewoon door blijven modderen, en uiteindelijk heb je toch wat.

    Hier eerst een screenshot van SketchUp welke de indivuelen onderdelen van de kolom laat zien

    Screen Shot 2015-08-08 at 15.18.32 by Chris

    Ik heb de Carpoort geheel modulair opgebouwd, als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik het gelijk uit vierkante 150mm palen doen – dat heb ik geleerd van mijn fietsen / gereedschap schuur, maar toen ik deze carpoort aan het bouwen was, was dat met mijn toenmalige kennis en kundigheden de beste oplossing. Oh geloof me gelamineerd hout is vele malen beter dan massief hout, maar de extra werkzaamheden om het te verwerken wegen geloof ik niet op tegen de eenvoud van een massieve balk.

    Op de foto kan je de modules zien, elke steun balk is opgebouwd uit 3 lagen welke met slotbouten aan elkaar zijn verbonden – en natuurlijk zijn de drie lagen gelijmd. Het geheel is een zeer stevige en twist bestendige balk. De balk is daarna door de vandikte bank gehaalt om het een geheel vierkante balk te maken 135 bij 135 (geschaaft hout is normaal gesproken 45mm dik, dus 3 *45 is 135)

    Nadat de balken geassembleerd zijn houd ik 3 soorten balken over

    Screen Shot 2015-08-08 at 15.42.04 by Chris

    De uitsparingen aan de top zijn voor de dwarsliggers, de uitsparingen in het midden van de balk zijn voor de kniebalken – deze zijn nodig om stabiliteit aan het geheel te geven

    Aha, ik wordt sneller en sneller met dit programma

    Hier een screenshot van de knie balken

    Screen Shot 2015-08-08 at 18.34.32 by Chris

    Screen Shot 2015-08-08 at 18.34.04 by Chris

    Het mooie van dit system is de balken zijn licht om te verwerken, En als je het allemaal in je eentje moet doen gaat het stukken beter met 45mm balken dan met 135mm balken

    Het wordt zwaar als ze allemaal aan elkaar vast zitten met balken maar dan roep je de hulp in van een van je kinderen!!

    Morgen hoop ik wat te kunnen laten zien van de dwars balken
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

  9. #9
    Ik hoop dat de Sketchup tekeningen het geheel een beetje verduidelijken en ook aan beginnende bouwers hulp kan bieden. Heb lange tijd getwijfeld of ik het wel of niet in Sketchup zou doen. Ik had verleden jaar als eens met het programma gespeeld, maar kon er toen niet echt mee uit de voeten. En ook deze keer was het een haat liefde relatie, en het duurde me toch wel enige uren, en vele youtube video’s om meer en meer van het programma te leren.

    Nu kan ik redelijk snel wat – simpele - tekeningen op het scherm toveren. En als ik wederom iets zou bouwen (wat niet geheel on-denkelijk is, dan overweeg ik toch sterk om het eerst in Sketchup te doen, als je heel gemakkelijk je verbindingen kunt uitwerken.

    Dat terzijde, laten we verdergaan met de draagbalken.

    De carpoort heeft als buiten maten 8440 * 5205 – Wat de ruimte geeft aan 3 bays met een inrij breedte van 2600mm

    Om de kosten te minimaliseren heb ik maar 4 balken gekocht van 5400, hier in de Uk een standaard maat

    Ik heb 4 van deze lengtes nodig om de lange zijdes (voor en achterkant) met elkaar te verbinden en er voor te zorgen dat het dak deze later niet uit elkaar gaat drukken

    2015 by Chris


    2015 by Chris

    Op bovenstaande foto’s is duidelijk te zien dat op de vier hoeken van de carpoort de mortise doorloopt voor de volledige 135mm maar een kleine sub-mortise heeft waar de zijkant dwarsbalk in komt te zitten, dit locked dan het geheel

    Ik kan dat morgen nog even speciaal laten zien

    Let wel dat alle verbindingen worden vergrendeld met slotbouten

    Morgen gaan we verder
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

  10. #10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mcluma Bekijk Berichten


    de voeten zijn verstelbaar

    Wordt vervolgt
    Ook een planning aan het maken voor een overkapping.

    Waar heb je deze paaldragers gekocht?

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top