kunststof draaien

tuoh

Oud hout
Vandaag begonnen met een raar klusje, het draaien van, voorlopig toch, een 40-tal profielblokjes voor een aannemer metselaar. De mannen zijn nogal gehecht aan dit specifieke model, wat nog nauwelijks of niet in de handel te vinden is, daarom deze klus.
Uitgangsmateriaal zijn een paar weidepalen uit gerecycleerd kunststof;) Houten blokjes van dit model overleven op een bouwwerf nog geen dag, dat gerecycleerd spul doet het véééél beter en het kost bijna niks:p Het draait ook als een tierelier, mooie spanen en geen stof:D De melange bevat soms wel wat onreinheden zodat er wat meer naar de slijpmolen moet gestapt worden, maar voor de rest geen problemen te melden. Ook andere (machinale) bewerkingen zijn geen probleem, zagen, boren, etc. gaat identiek als bij hout. Deze palen zijn bruin gekleurd in de massa, maar er zijn ook grijze en zwarte exemplaren verkrijgbaar. Het spul is redelijk homogeen van opbouw, maar in de kern zitten meestal toch flink wat (lucht)bellen, niet geschikt voor elke toepassing dus, hier is dit echter geen probleem.

Een weidepaal voor transformatie.
CIMG4993.jpg

CIMG4986.jpg

CIMG4994.jpg

Bijna klaar, enkel nog eens op de lintzaag een hapje uitzagen.
CIMG4990.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een gat in de markt!
Houden die blokjes goed op hun plaats? Houten blokjes hebben bij mij nooit god gewerkt.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo leuk projectje
In speeltuinen word het zelfde matriaal gebruikt ik heb thuis een aantal onderdorpels van gemaakt voor mijn kozijnen werkt echt super en het rot nooit meer
Ga zo door
Mvg Leroy
 

tuoh

Oud hout
Of het een gat in de markt is weet ik niet, maar er zit toch al een gat in de omheining;) Die mannen willen blijkbaar enkel met dit type blok werken, dus zal het blokje in de praktijk zeker voldoen. Het origineel dat ik kreeg als voorbeeld is namelijk uit dezelfde materie vervaardigd.

Profielblokjes worden door de metsers gebruikt om hun metselkoord te spannen tussen twee (alu)profielen. De blokjes worden praktisch altijd als stel gebruikt en zijn verbonden door het metselkoord. Dat koord word bij beide blokjes in de groef gewikkeld, zo komt men nooit in de knoei met los hangende einden. Beide blokjes blijven op hun plaats door het gespannen koord en door de frictie tussen profiel en blokje, bij dit laatste helpt het alomtegenwoordig cement een flink handje trouwens.

Als de blokjes klaar zijn post ik wel een prentje van een "opgetuigd" exemplaar, dan word alles wel wat duidelijker.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
dank je Tuoh,

lijkt mij inderdaad een goed, soepel systeem om een metserskoord op de registers vast te houden.
Weer wat bijgeleerd. Ook over het " plastic paaltjesdraaien"

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
De houten variant heb ik ooit eens al vakantiekracht honderden van gemaakt. Er bestaat trouwens ook een commerciële variant van. Geen ervaring hoe die werken trouwens.

102589.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.