stofafzuiging Woodstar DC04

aukje

Nieuw lid
17 mei 2010
2
0
Ben op zoek naar een goede stofafzuiging voor aansluiting op mijn afkortzaag, bovenfrees, etc. Hierbij kwam ik de Woodstar DC04 stofafzuiger tegen. Wie heeft hier ervaring mee?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ook mijn oog is op deze stofzuiger of afzuiger gevallen. Het betreft hier een machine uit het verre Oosten. De 10 cm slang is kort. De dc4 verbruikt relatief veel 1100watt ( als je ook nog een flinke machine erbij aanzet zit je al snel aan het maximum van 16a x 230V = 3680watt)
Ten opzichte van het wattage is de luchtverplaatsing gering 1100w brengt 183m3/h op.
Als we dit vergelijken met een metabo spa1101 370w brengt 842m3/h op. Deze machine is echter weer veel groter. Ook is het mij niet duidelijk of de dc04 voldoet aan de (fijn)stofnormen m-waarde = houtstof of mac-waarde ? Ik zal morgen eens bellen met scheppach.Is je werkplaats klein en gebruik je je machines niet lang dan lijkt de woodstar een leuke oplossing.

Wim
 

aukje

Nieuw lid
17 mei 2010
2
0
Hallo Wim,

Protool bouwstofzuiger 320E schijnt volgens het forum ook wel goed te zijn, maar deze kost al gauw 290 euro. In vergelijking met de Woodstar (100 euro) vind ik dat wel een groot verschil.
Ben benieuwd wat Scheppach hierover zegt.
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
aukje zei:
Hallo Wim,

Protool bouwstofzuiger 320E schijnt volgens het forum ook wel goed te zijn, maar deze kost al gauw 290 euro. In vergelijking met de Woodstar (100 euro) vind ik dat wel een groot verschil.
Ben benieuwd wat Scheppach hierover zegt.

Het verschil tussen 1100 en 370 watt verbruik is echter ook gigantisch en levert over de levensduur van de machine gesproken óók een kostenpost op! Daarnaast vermoedelijk minder effectief gezien het mindere luchtverplaatsing. Is goedkoop hier duurkoop?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heb helaas nog geen tijd gehad om scheppach te bellen. Even reactie op de protool stofzuigers.
( heb al 2 festool stofzuigers)Er is een groot verschil tussen afzuigers en stofzuigers. Bij afzuigers wordt eea uitgedrukt in m3/h en bij stofzuigers is de onderdruk in HPa volgens mij omdat de stofzuigers standaard met ongveer 30mm slangen werken en de afzuigers met 100mm.
Voor mij is het grootste nadeel van de gangbare stofzuigermodellen dat de inhoud van de stofzak te klein is en de stofzakken zijn niet goedkoop. Als ik een paar schalen wil voordraaien dan zit je stofzak zo vol.

Wim
 

WR1944

Oud hout
Probeer een cycloon tussen de slang en de stofzuiger te plaatsen. Je kan ze kopen maar als je Googled kan je instructies vinden om zelf wat te knutselen. Misschien is dat laatste minder effectief als een fabrieksmatige versie maar het zal je toch wel in de stofzakken schelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Eindelijk even tijd gehad om info over de dc04 te krijgen. Het is een stofzuiger die opgevoerd is.
Volgens de vertegenwoordiger een uitstekende machine voor doe het zelf gebruik. Volgens zeggen moeiteloos geschikt om ook op een vlak en vandiktebank te gebruiken. Is ook zonder stofzak voor spanen te gebruiken. Helaas even niet leverbaar door scheppach ( problemen met nederlandse verpakking en gebruiksaanwijzing) Maar mischien wel bij herman buitelaar of baptist
Zelf ga ik er een kopen zodra mijn werkplaatjes gereed is.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Als je de Woodstar afzuigers vergelijkt met die van Metabo en Scheppach zie je als snel dat ze dezelfde machines maken, echter met een behoorlijk prijsverschil. Kan iemand zeggen wat de verschillen zijn? De specificaties zijn (vrijwel) gelijk.

Woodstar DC04 € 100
Scheppach H1000 € 190

Woodstar DC12 € 170
Metabo SPA1101 € 280
Scheppach HA2000 € 340
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.