basis machines

mot

Actieve deelnemer
29 jul 2015
33
1
Brecht, Antwerpen
Hallo,

Lees hier al een tijdje mee en heb al veel opgestoken, maar zou graag wat meningen hebben
over de aanschaf van machines.

Ik start binnenkort een grote verbouwing en wil zoveel mogelijk zelf doen. Ruwbouw heb ik
al een beetje ervaring, maar houtbewerking is nieuw voor mij. Nu ben ik mij aan het oriënteren
om hiervoor gereedschap aan te schaffen. Omdat er zoveel verschillende zagen, frezen, enz...
beschikbaar zijn zie ik het even niet meer...

Welke machines zijn essentieel om alles zo een beetje gedaan te krijgen?

(daktimmerwerk, houtskelet, keuken, dressing, inbouwkasten, afwerking,...)

Decoupeerzaag en bovenfrees heb ik al.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een prachtig meerjarenplan. Ik zou eens gaan kijken bij een ZZP'er houtbewerking.
Heb je in een keer een overzicht van gangbare machines en tevens een adviseur en hulp bij vierhandige klussen.
Vr.gr.Jan Pranger.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Afkort/schulpzaag
cirkelzaag met rail
schroef/boor machine + slagschroefmachine
klopboormachine
compressor+tacker
slijptol

Dan ben je leuk op weg en de merken,tja.. denk aan makita,festool,dewalt,bosch blauw etc
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hoi Mot, als je ergens aan de grens met belgie woont dan kan je vanaf september inschrijven ergens in een cvo (centrum voor volwassenonderwijs) en daar kan je dan houtbewerking doen, meestal hebben ze daar alle basis (zware) houtbewerkingsmachines.
Als je voor jezelf een verzameling handmachines aanschaft dan ben je voor weinig geld al een heel stuk op weg. Zelf ben ik daar leraar en wij beginnen vanaf 0 kennis. Ik denk dat het inschrijvingsgeld ongeveer 1,5 € per lesuur gaat zijn, maar er moet wel ingeschreven worden voor een heel schooljaar. Vanaf het tweede schooljaar mogen mijn cursisten maken wat ze zelf willen in de mate van het mogelijke.

Groetjes Patrick.
 

mot

Actieve deelnemer
29 jul 2015
33
1
Brecht, Antwerpen
Ok, het lijstje is aangevuld, wat ik nu al heb :

- decoupeerzaag
- bovenfrees
- compressor (had ik al) & 18ga tacker
- schroef/boormachine
- excentrische schuurmachine
- haakse slijper

Wat betreft de cirkelzaag, zou ik voor een invalcirkelzaag willen gaan, is dit een goed idee?
En welke afkortzaag adviseren jullie dan?

Patrick, ik woon in Antwerpen, heb eens gekeken in de buurt en hier heb je Encora CVO, iets
gelijkaardig denk ik? Maar het inschrijvingsgeld is wel niet zo goedkoop vind ik, als je alle
modules verplicht bent te volgen. Toch bedankt voor de tip, ik hou het in mijn achterhoofd.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Wat betreft afkortzaag, ik heb sinds een aantal weken de Ryobi EMS254L, en ben er erg tevreden mee.
Kan 9cm dik zagen en 30cm breed en wordt momenteel aangeboden voor €299,00
De machine is klein en makkelijk weg te zetten of te transporteren
Hij heeft een motor met 2000w (die wel redelijk luidruchtig is) maar over het algemeen staan deze zagen maar ff aan.
Hij is goed 'na-stelbaar' dwz op alle assen haaks te zetten.
In mijn geval was het uit de doos voor 97% alles ok en na een kwartiertje was dit alles voor 99,98%ok
Voor het geld zul je weinig machines vinden met deze specs, en er zullen zeker betere machines te vinden zijn maar vraag niet voor welke prijs.
Over duurzaamheid kan ik nog niets vertellen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een goede tafelzaag, eventueel een gecombineerde machine zoals een Robland (L)X 31.
Lijkt misschien overkill, maar deze machine kan erg nuttig zijn.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Een goede tafelzaag, eventueel een gecombineerde machine zoals een Robland (L)X 31.
Lijkt misschien overkill, maar deze machine kan erg nuttig zijn.

Lijkt me niet handig met een verbouwing, met een totale verbouwing op verschillende verdiepingen en kamers wil je niet continue
van zolder naar beneden lopen om elke keer wat op maat te zagen, daarvoor kan je beter een tafelzaag nemen die gemakkelijk de trap op te dragen is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Lijkt me niet handig met een verbouwing, met een totale verbouwing op verschillende verdiepingen en kamers wil je niet continue
van zolder naar beneden lopen om elke keer wat op maat te zagen, daarvoor kan je beter een tafelzaag nemen die gemakkelijk de trap op te dragen is.

Een Robland draag je inderdaad niet de trap op.
Maar het is dan ook een stationaire machine om voorbereidend werk te doen.
Ik heb ook verbouwd en daar is de Robland (eerst nog een Scheppach en voor het betere werk de Lurem van mijn vader) uitstekend van pas gekomen.
Voor de overdekking van mijn terras heb ik ruw hout gekocht en dan alles zelf geschaafd, gezaagd en afgewerkt. Bij de montage kwamen dan de kleine draagbare machines in actie.
Plinten heb ik bijvoorbeeld allemaal zelf gemaakt. Met handmachines zal het ook wel lukken, maar dat is eigenlijk werk voor een stationaire machine.
Het hangt er eigenlijk van af wat je zelf wil doen. Is het enkel om afgewerkte materialen te plaatsen, dan heb je voldoende aan draagbare machines.
Wil je zelf ruw materiaal inkopen en verwerken (zoals een plank tot een plint), dan is een stationaire machine aangewezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.