Fineer hout donker maken

Weswester

Nieuw lid
14 mei 2015
9
0
Goedenavond,

Deze week hebben wij een tafel met en 2,8 cm eiken fineer blad (dikte 4mm fineer) gekocht. Nu willen wij het tafeblad van een iets donkere kleur voorzien. Na wat rond zoeken op internet heb ik geen concreet antwoord kunnen vinden, dus hoop ik dat jullie ons kunnen helpen.

Wat dienen wij te doen om de onderstaande tafelblad de kleur bruin/zwart te maken.

184.jpg
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Weswester,

Indien dit in de olie staat moet deze eraf, lijkt me bijna een onmogelijke klus met fineer ( kans op doorschuren )
Moest het blad niet behandeld zijn dan kon je het kleuren en vernissen.

groeten

Bert
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als het fineer 4 mm is moet je van doorschuren nog niet snel bang hebben. Roken met ammoniak kan een optie zijn. (Als het Europees eiken is. Amerikaans eiken bevat minder looirzuur.) Dat kan je doen ook nadat het blad afgewerkt is met olie. Het zal alleen iets langer duren.
Als je de tafel in een kleine afgesloten ruimte plaatst moet je er enkele schalen ammoniak in plaatsen. De tijd doet de rest... Hoe langer je wacht hoe donkerder het wordt.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Als het fineer 4 mm is moet je van doorschuren nog niet snel bang hebben. Roken met ammoniak kan een optie zijn. (Als het Europees eiken is. Amerikaans eiken bevat minder looirzuur.) Dat kan je doen ook nadat het blad afgewerkt is met olie. Het zal alleen iets langer duren.
Als je de tafel in een kleine afgesloten ruimte plaatst moet je er enkele schalen ammoniak in plaatsen. De tijd doet de rest... Hoe langer je wacht hoe donkerder het wordt.

Ik dacht dat er geen looizuur zat in Amerikaanse eik en als dusdanig niet te roken was maar kan me vergissen, het is van de theorie dat ik het weet niet van de praktijk.

Groeten.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Amerikaans rood eiken bevat weldegelijk looizuur, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Met Amerikaans wit eiken heb ik geen ervaring.

Ok, dank je wel weer wat bijgeleerd vandaag dus. Roken met frans eiken heb ik al een aantal keer gedaan maar niet met de andere houtsoort omwille van de bovenvermelde theorie. Misschien had ik het gewoon eens moeten proberen ...

Gegroet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.