Wat is je lievelings houtsoort om te draaien ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje bezig met houtdraaien... en vind het natuurlijk geweldig.
Tot nu toe heb ik maar een paar houtsoorten kunnen draaien (vers hout) en dat zijn :

- Eik
- Amerikaans Eik
- Beuk
- Catalpa
- Walnoot
- Essen
- Elzen

Nu ik het zo opsom zijn het er toch al een aantal :eek:
Tot nu toe vind ik de Walnoot het mooiste draaien en heel gemakkelijk qua drogen... totaal geen scheuren gehad.

Nu begint het langzamerhand bij collega's en familie te dagen dat Peter altijd hout kan gebruiken en word ik wel eens gevraagd om een boom om te zagen.
Alleen heb ik nog te weinig kennis om te weten wat wel te nemen en wat niet.
Laatst vroeg iemand of ik een Conifeer van ongeveer 4 á 5 meter hoog wilde hebben...... tja, Conifeer......

Zouden jullie mij willen helpen en opsommen wat jullie leivelingshoutsoort is en ook welk soort zeker niet geschikt is.

Graag hoor ik van jullie,
Peter.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ach, alles heeft zijn charme, mits het niet steeds hetzelfde is, maar aan 2 zaken heb ikecht een hekel:

1) nat hout met hars er in - zodat je gezichtsmasker binnen no time geblindeerd is.
2) hout dat aan de lucht nakleurt, zoals elzen of hazelnoot. Dat laatste heb ik nu, en in mijn ellende grijp ik naar korrel 40 om die stomme verkleuring weg te schuren.

Ook onvermoed hout heeft mooie kanten. Paardekastanje kan een zeer interessant schubachtige tekening in het licht hebben. Conifeer lijkt niet bijzonder, maar ik heb vroeger een conifeer van 50 dik gehad, en dan wordt het best mooi hout. Iemand heeft een stuk conifeer uit Bretagne voor me meegenomen, en dat was echt prachtig diep oranjebruin, heel bijzonder.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
hoi,

persoonlijk vind ik taxus een hele mooie houtsoort, teak, pruim en jeneverbes draaien lekker. En ik geloof dat er eigenlijk maar weinig houtsoorten zijn die niet lekker draaien, kwestie ook van scherpe beitels.

gr Leendert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je alleen naar het draaien kijkt dan vind ik plataan het makkelijkste draaien. Dan nog even voor leendert ik ben nu bezig met balsa hout en ik denk dat ik het maar ga schuren ipv draaien. Dat gaat een stuk sneller. Ook met kops wengé had ik grote moeite. Maar een vlijmscherpe beitel is vaak de oplossing.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik heb bar weinig ervaring nog, maar op dit moment vind ik olijf en Bocote heerlijk wegdraaien. Dit is wel tussen de centers en niet voor schalen.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Inderdaad zoals Jurriaan zegt, iedere houtsoort heeft zijn charme. De ene leent zich voor groot werk en de andere voor fijn werk, denk daarbij aan een grove structuur en een fijne, dichte structuur. Teak en mahonie draaien lekker weg in gedetailleerd werk en bv eik en kastanje weer voor grotere schalen. Vlak conifeer trouwens niet uit, ik heb ook wat schalen en kistjes uit conifeer gemaakt en het resultaat was best leuk. De geur tijdens het verwerken is dan weer wat muf...

Groeten,
Patrick
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hout van fruitbomen kan ook erg mooi zijn. Kers, appel, peer en pruim. Vaak te mooi om als brandhout te eindigen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb hier een lijstje van mijn computer, de albums met foto’s van de verschillend soorten hout die Ik gedraaid heb, niet alle soorten staan er in, zoals Afcelia en Aframosia, Padoek en Bloodwood, Cocobola, of Zebra wood of Ebonie, en er zijn er meer, sommige weet Ik de naam niet eens van.

Maar als Ik zo over mijn lijstje kijk dan zie Ik geen hout dat Ik niet weer opnieuw zou draaien of dat Ik uitsluitend wou draaien, ja er zijn sommige die makkelijker draaien, maar misschien moeilijker te drogen zijn, zoals Appel en Pruim, sommige ruiken niet al te lekker en anderen weer wel, Ik denk dat het verschil van alle soorten hout en de variability (veranderlijkheid) van kleur en draad enz. dit materiaal het aantrekkelijkste is.

Waar het ene mooier is om te draaien en het andere makkelijker draait of droogt het is allemaal anders, Ik heb geen echt lievelings hout om het zo maar te zeggen, sommige zijn wel speciaal, BV Teak of Quilted Maple, maar zou dat niet als het enige hout om te draaien willen hebben :)Turned woods.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.