Paneeldeurtjes voor kastenwand

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Gisteren begonnen aan de voorbereiding voor paneeldeurtjes voor een kastenwand. Voor het eerst MDF ECO gebruikt.
Met behulp van de mftc heb ik de grote platen met de tafelzaag gezaagd (ging vlotter dan met de invalzaag)
IMG_6108.jpg
Met behulp van de mftc de stijlen afgekort, gezien het om 8 deurtjes gaat heb ik met behulp van de bijzettafels een vaste opstelling gemaakt om repetitief te kunnen zagen...
IMG_6109.jpg
IMG_6110.jpg
IMG_6111.jpg
Super handig om af te korten met behulp van de benchdogs!!!!
Voor het afkorten van de liggers een andere opstelling gemaakt om repetitief te kunnen zagen...
IMG_6112.jpg
IMG_6113.jpg

De stijlen en liggers zijn gezaagd op maat, vandaag probeer ik nog verder te doen. Het worden 8 paneeldeurtjes van 200cm x 40cm.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren nog wat verder kunnen doen:
IMG_6114.jpg
De stijlen en liggers ingefreesd voor het ontvangen van de panelen.
IMG_6115.jpg
Dit heb ik gedaan met zo'n zaag-freesje.
IMG_6116.jpg
het resultaat.
IMG_6117.jpg
Vervolgens de dominogaten gemaakt in de liggers. Ik was van plan er 2 per kant van de ligger te maken, maar die kwamen veel te dicht bij elkaar.
IMG_6118.jpg
Ook de stijlen voorzien van de dominagaten...
Dat was het voor gisteren.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag een pak kunnen doen:
IMG_6119.jpg
Droogpassen en tegelijkertijd de binnenkanten afronden (bij mijn andere paneeldeurtjes rondde ik de gehele lengte af, waardoor je een 'groef' kreeg bij de verbindingen, maar voor deze deurtjes wil ik het mooi effen hebben).
IMG_6120.jpg
De gehele pak is afgerond aan de binnenkant (met de buitenkant zal ik wachten tot na het verlijmen, heb eerder al schade aangebracht aan de randjes bij het klemmen, zodus deze fout doe ik niet opnieuw!)
IMG_6121.jpg
De panelen gezaagd (deze zijn 12mm). Ik was eerst van plan om een grote afgeplatte rand te maken met een ronding, maar gisteren kregen we bezoek van de binnenhuisarchitecte -die kwam eens advies geven voor de kleuren in huis- (na lang zagen tegen de madam, de madam vond het niet nodig, zo moeilijk leek het niet om een kleurken te kiezen, dus naar de winkel geweest, houtverf besteld voor ramen en deuren, voor de deurtjes die ik aan het maken ben, plafond,..., gelukkig enkel voor 1 kamer... natuurlijk toen ik de ramen begon te verven... spuuglelijk kleur!!! Op het staaltje in de winkel zag het er mooi uit, maar ter plaatse was het afschuwelijk, serieus mijn beklag gedaan omdat ik zoals elke man ALTIJD naar de madam moet luisteren, en dan maar de telefoon genomen voor een kleuradvies. Nu mag er zo'n 8l verf in de kast in de garage, wachtend tot het misschien ooit eens van pas komt als onderlaag ofzo...) Bij het kleuradvies kwam ter sprake om de deuren te voorzien van enkele groefjes ipv paneeldeuren te maken, zou strakker zijn, blabla... Mijn stijlen waren nu gereed, dus een combinatie gemaakt.
Wie weet vinden jullie het mooi...
IMG_6122.jpg
De panelen voorzien van groefjes...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_6123.jpg
Ik was even te enthousiast met het klikken... dus nu maar een vervolg :rolleyes:. Zoals ik dus zei: de groefjes gemaakt. Minpunt bij het frezen was dat de geleider het stof natuurlijk niet van onder de plaat kan zuigen... Een berg stof dus onder de freestafel!
IMG_6124.jpg
Van een paar reststukjes proefstukjes gemaakt om het afplatten te testen...
IMG_6125.jpg
En dan maar gaan met dat frezen...
IMG_6126.jpg
IMG_6127.jpg
Even droogpassen. Dit doe ik voor de eerste keer, al dat droogpassen, kan stom lijken, maar ga er anders altijd vanuit dat het juist is, en dan merk ik elke keer wel een kleine fout op -zoals een dominogat zonder speling terwijl het er eentje met moest zijn als ik aan het verlijmen ben. Dan is het natuurlijk paniek, want het moet aangepast worden, maar het zit in de lijm en de lijm is aan het drogen en ik ga over de open tijd van de lijm geraken, en mijn werk is naar de kl.ten... Je kent het wel...
IMG_6128.jpg
IMG_6129.jpg
Zozo, dat heb ik vandaag dus gedaan, plus een beetje schilderwerk aan de kast waar die deurtjes aan komen te staan. Het is een kastenwand opgebouwd uit Ikea corpussen. Nadat ik hier op het forum gelezen had dat sommigen er gebruik van maken wou ik het ook eens proberen, als hobbyist is het toch een pak minder werk.
Wel, ik kan zeggen, ik heb het geprobeerd, ik weet nu wat het is, en van de volgende kasten maak ik mijn corpussen wel zelf! Het enige pluspunt, vind ik, was dat de gehele wand er stond op een paar uurtjes.
Zoals ik nu aan het typen ben zit de 4e deur in de klemmen. Daar heb ik geen foto's van genomen, lijkt me nogal duidelijk wat het inhoudt.
Morgen kan ik misschien al verder met het boren van de gaten voor de potscharnieren...
Ben benieuwd wat jullie vinden van de deurtjes, ben er zelf heel tevreden over, en alles past nauw sluitend...
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ziet er goed uit ;)

Ben je niet bang dat het paneel gaat rond trekken door maar aan 1 kant te frezen? Het gaat niet heel veel zijn maar het gaat wel degelijk gebeuren.

Groeten,

John
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Wat mankeert er aan de Ikea kasten in jouw ogen?

De achterwand vind ik maar niets, zo dun en soepel dat het zelfs niet mooi strak zit als de kasten ineen zijn (er ontstaat een spleet tussen de legplanken en de achterwand), moest de achterwand wat dikker zijn zou dit probleem zich niet voordoen. Ook jammer dat er aan alle kanten gaten geboord zijn zodat je de kasten eigenlijk niet verkeerd in elkaar kunt steken (boven en onder).
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ik hoop dat het kader het voldoende tegenhoudt.

Ik hoop het voor jou ook en hoop dat het allemaal meevalt.

Heb je als eens gedacht om je stukken in verstek te zagen zo heb je een grotere lijmoppervlakte en betere verdeling van de spanningen die erop komen lijkt mij, bijkomend voordeel is dat je je mouluur of lijstwerk aan de binnenkant van je stijlen kan doortrekken, verstek zagen en vergaren. Nja ik hoop dat je het verstaat een beetje wat ik bedoel ...

Gegroet,

John
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik hoop het voor jou ook en hoop dat het allemaal meevalt.

Heb je als eens gedacht om je stukken in verstek te zagen zo heb je een grotere lijmoppervlakte en betere verdeling van de spanningen die erop komen lijkt mij, bijkomend voordeel is dat je je mouluur of lijstwerk aan de binnenkant van je stijlen kan doortrekken, verstek zagen en vergaren. Nja ik hoop dat je het verstaat een beetje wat ik bedoel ...

Gegroet,

John

Ik begrijp wat je bedoelt, het lijmoppervlak zou inderdaad een pak groter worden. Misschien voor een volgend projectje.
Ik ben er vrij gerust in qua kromtrekken, de groeven zijn amper 2mm diep, en tegenwoordig zie je toch veel van die deurtjes met groeven die zelfs geen paneeldeurtjes zijn, die trekken toch ook niet krom? Ik ga er wel op letten bij het schilderen dat ik beide kanten met een zo kort mogelijke tussentijd schilder, ik kan me wel inbeelden dat dit een delicaat moment kan worden voor het kromtrekken, indien de groeven meer vocht opnemen dan de achterkant van de deur.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Seb,

Ik had begrepen dat het 1,3 cm diep was maar dat is mijn fout waarschijnlijk door te rap te lezen weeral denk ik.

2 mm diep gaat ook niets veranderen aan wat ik bedoel, omdat je aan de ene kant het spanningsveld wegneemt van je MDF plaat en op die manier de plaat de vrije ruimte geeft te gaan bollen. Dat is mijn ervaring ermee. Frezen ok maar aan de achterkant ook frezen dan.

Groeten,

John
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Seb,

Ik had begrepen dat het 1,3 cm diep was maar dat is mijn fout waarschijnlijk door te rap te lezen weeral denk ik.

2 mm diep gaat ook niets veranderen aan wat ik bedoel, omdat je aan de ene kant het spanningsveld wegneemt van je MDF plaat en op die manier de plaat de vrije ruimte geeft te gaan bollen. Dat is mijn ervaring ermee. Frezen ok maar aan de achterkant ook frezen dan.

Groeten,

John


Ik heb de vraag van Dennis blijkbaar verkeerd begrepen. Natuurlijk kunnen de groefjes in het paneel geen 13mm zijn, de plaat is slechts 12mm. Ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd! De groeven in de stijlen en liggers die het paneel ontvangen zijn 1.3cm diep. Sorry voor de verwarring!
Tja, de deurtjes zijn nu al allemaal verlijmd, te laat dus om nog groeven te voorzien aan de achterkant. Het is te hopen dat de boel recht blijft...
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het is mdf, wat kan er gebeuren. Kromtrekken zal het niet doen. Toch niet uit zichzelf.

Dus geen schrik hebben hiervoor.

Knap gedaan
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Mooie foto reportage!
ben ook benieuwd naar je zaagtafel, heb ooit een draadje gezien die over de cs70 clone ging maar heb hem niet bij mijn favorieten opgeslagen:mad:
mocht iemand de link hebben dan hoor ik dat graag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.