Harwi zaagtafel van 380 naar 220 mogelijk

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi

Ik kan een harwi zaagtafel bekomen, maar vraag me af of hij om te bouwen is van 380 naar 220, hij heeft best wat vermogen dus wat verlies is geen ramp

merk harwi
type 130
voeding 380v
motor 5.5 kw
toeren 2800 o/min
vermogen 11.6 amp

om deze machine gaat het
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Een andere motor er in lijkt mij dan de beste optie.
Anders moet je gaan schakelen met condensatoren en of dat gaat werken met dit vermogen weet ik niet.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Het voltage in Nederland is +-230 volt. Motoren op 220volt zullen wel werken maar verstandiger is 230volt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De motor ombouwen zou in principe wel kunnen, maar dan moet je zware condensatoren er tussen gaan plaatsen. Je gaat dan van een 3-fase naar 1- fase en bent dan 2/3e van je vermogen kwijt.
Een betere optie is de motor vervangen door een 230 V versie, maar ik vrees dat dat ook een kostbare zaak gaat worden tenzij je deze ergens goedkoop vandaan kunt halen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dit vermogen kan je niet monofasig aansluiten.
5500/230 is continue 23 ampere. Als je hem ombouwt naar monofasig ga je inderdaad vermogen verliezen, en ook minder stroom trekken.
Maar de opstartstroom gaat erg hoog blijven, met alle gevolgen vandien.
Heb je geen driefasig net ter beschikking?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Je verlies in iedergeval wortel 2 aan vermogen.
Als je er een condensator tussen plaatst dan hangt die fase er een beetje tussen en ik denk niet dat je ,zo'n grote motor, daarmee opgestart krijgt. Dat zou je misschien kunnen oplossen met een frequentie regelaar die maakt wel 3 echte fase maar nog steeds 230V ipv 400V.
En vaak is een motor vervangen een kostbare zaak.

Edit: oohja als je zo'n grote freq. regelaar op 1 fase aansluit knippert je licht wel mee. Door de netvervuiling die de freq. regelaar genereerd.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je verlies in iedergeval wortel 2 aan vermogen.
Als je er een condensator tussen plaatst dan hangt die fase er een beetje tussen en ik denk niet dat je ,zo'n grote motor, daarmee opgestart krijgt. Dat zou je misschien kunnen oplossen met een frequentie regelaar die maakt wel 3 echte fase maar nog steeds 230V ipv 400V.
En vaak is een motor vervangen een kostbare zaak.
n,
Edit: oohja als je zo'n grote freq. regelaar op 1 fase aansluit knippert je licht wel mee. Door de netvervuiling die de freq. regelaar genereerd.
Een frequentieregelaar kan van 220 zonder problemen 380 maken. Maar het kan zijn dat het een motor met een wikkelspanning van 220 V is (dus in ster aangesloten), dan is er helemaal geen probleem.
Maar een frequentieregelaar van dit vermogen begint al aardig duiten te kosten, dan is de zaagtafel het waarschijnlijk niet meer waard.
Een goede frequentieregelaar mag geen netvervuiling veroorzaken. Knipperen van de verlichting zou niet mogen gebeuren.
Wat wel mogelijk is, is dat de differentieel (aardlek) uitschakelt. Grotere vermogens frequentieregelaars hebben een aangepaste karakteristiek nodig.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Een frequentieregelaar kan van 220 zonder problemen 380 maken. .

AC? Echt niet! <Technisch> 230Vac *Wortel 2 is 325Vdc Dus om een hogere spanning te maken heb je een power factor corrector nodig. En dan nog een speciale die 565VDc maakt(dat heb je nodig voor 400Vac). Ze zullen er ongetwijfeld zijn maar ik ken ze niet. Je hebt dus een speciale enkel fase naar 3 fase omvormer voor nodig. Maar ik verwacht dat je voor dat geld. een Hammer kan kopen </Technisch>

Veel freq. regelaar die op een enkele fase aangesloten zijn sturen een 3 fase 230V motor aan ipv 3 fase 400V.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
AC? Echt niet! <Technisch> 230Vac *Wortel 2 is 325Vdc Dus om een hogere spanning te maken heb je een power factor corrector nodig. En dan nog een speciale die 565VDc maakt(dat heb je nodig voor 400Vac). Ze zullen er ongetwijfeld zijn maar ik ken ze niet. Je hebt dus een speciale enkel fase naar 3 fase omvormer voor nodig. Maar ik verwacht dat je voor dat geld. een Hammer kan kopen </Technisch>

Veel freq. regelaar die op een enkele fase aangesloten zijn sturen een 3 fase 230V motor aan ipv 3 fase 400V.
Om van 220 380 te maken heb je enkel een trafo nodig!
Maar het gaat het ongetwijfeld niet waard zijn.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Ik heb zelf een Harwi zaag op 380 volt gekocht een paar jaar geleden , en toen bij Indumex.nl voor ongeveer 165 euro een 220 volt zaagmotor ( plat model ) gekocht .
Deze past in de zelfde gaten als de oude motor , al weet ik niet welk type jij hebt . Ook de schakelaar gelijk vervangen .
Eerst naar Egypte , zie de reakties later wel .

Succes met ombouwen , Willem
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ben het met Willempie eens.
Tenzij TS over drie fase 220V beschikt lijkt mij een nieuwe 1 fase 240V motor de beste oplossing.
Al die elektronica om van 1 fase 3 fase te maken, en dan ook nog van 220V naar 380V... ik heb er geen vertrouwen in.
Sowieso blijf je toch hangen op die 3650 Watt die je op die ene fase hebt.

Met een beetje handigheid, en een goede elektromotor leverancier, kan je hier een goede zaagtafel voor thuis van maken.

Even off Topic wijsneuzerig doen: De energiebedrijven zijn al 20 jaar bezig om de netspanning van 220V naar 230V op te voeren. Daardoor wordt 380V automatisch 400V.
We spreken nog steeds van 220V en 380V. Maar eigenlijk moet dit 230V en 400V zijn.
Als je een 20 jaar oude 220V machine hebt, zou dit misschien een probleem kunnen opleveren, maar de meeste apparatuur is in die 20 jaar vervangen voor 220V ~ 240V.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.