Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Harwi zaagtafel van 380 naar 220 mogelijk

Hoi

Ik kan een harwi zaagtafel bekomen, maar vraag me af of hij om te bouwen is van 380 naar 220, hij heeft best wat vermogen dus wat verlies is geen ramp

merk harwi
    type 130
    voeding 380v
    motor 5.5 kw
    toeren 2800 o/min
    vermogen 11.6 amp

om deze machine gaat het

Een andere motor er in lijkt mij dan de beste optie.
    Anders moet je gaan schakelen met condensatoren en of dat gaat werken met dit vermogen weet ik niet.
    Ik ben begonnen met niets en het meeste heb ik er nog van over.

Het voltage in Nederland is +-230 volt. Motoren op 220volt zullen wel werken maar verstandiger is 230volt.
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door golddigger Bekijk Berichten
    Het voltage in Nederland is +-230 volt. Motoren op 220volt zullen wel werken maar verstandiger is 230volt.
    De meeste motoren hebben een spanningstolerantie van zeker +/- 5%. Dat is dus niet zo'n probleem. De wikkelingen verouderen ietsje sneller.

Jep dus waarom niet direct goed doen.
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

De motor ombouwen zou in principe wel kunnen, maar dan moet je zware condensatoren er tussen gaan plaatsen. Je gaat dan van een 3-fase naar 1- fase en bent dan 2/3e van je vermogen kwijt.
    Een betere optie is de motor vervangen door een 230 V versie, maar ik vrees dat dat ook een kostbare zaak gaat worden tenzij je deze ergens goedkoop vandaan kunt halen.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Dit vermogen kan je niet monofasig aansluiten.
    5500/230 is continue 23 ampere. Als je hem ombouwt naar monofasig ga je inderdaad vermogen verliezen, en ook minder stroom trekken.
    Maar de opstartstroom gaat erg hoog blijven, met alle gevolgen vandien.
    Heb je geen driefasig net ter beschikking?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Je verlies in iedergeval wortel 2 aan vermogen.
    Als je er een condensator tussen plaatst dan hangt die fase er een beetje tussen en ik denk niet dat je ,zo'n grote motor, daarmee opgestart krijgt. Dat zou je misschien kunnen oplossen met een frequentie regelaar die maakt wel 3 echte fase maar nog steeds 230V ipv 400V.
    En vaak is een motor vervangen een kostbare zaak.

Edit: oohja als je zo'n grote freq. regelaar op 1 fase aansluit knippert je licht wel mee. Door de netvervuiling die de freq. regelaar genereerd.
    Laatst gewijzigd door evs; 27-07-15 om 17:27.

Andere motor, maar dan heb je ook minder kw, dus de prestaties lopen ook terug.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evs Bekijk Berichten
    Je verlies in iedergeval wortel 2 aan vermogen.
    Als je er een condensator tussen plaatst dan hangt die fase er een beetje tussen en ik denk niet dat je ,zo'n grote motor, daarmee opgestart krijgt. Dat zou je misschien kunnen oplossen met een frequentie regelaar die maakt wel 3 echte fase maar nog steeds 230V ipv 400V.
    En vaak is een motor vervangen een kostbare zaak.
    n,
    Edit: oohja als je zo'n grote freq. regelaar op 1 fase aansluit knippert je licht wel mee. Door de netvervuiling die de freq. regelaar genereerd.
    Een frequentieregelaar kan van 220 zonder problemen 380 maken. Maar het kan zijn dat het een motor met een wikkelspanning van 220 V is (dus in ster aangesloten), dan is er helemaal geen probleem.
    Maar een frequentieregelaar van dit vermogen begint al aardig duiten te kosten, dan is de zaagtafel het waarschijnlijk niet meer waard.
    Een goede frequentieregelaar mag geen netvervuiling veroorzaken. Knipperen van de verlichting zou niet mogen gebeuren.
    Wat wel mogelijk is, is dat de differentieel (aardlek) uitschakelt. Grotere vermogens frequentieregelaars hebben een aangepaste karakteristiek nodig.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten