Nieuwe zaagtafel gezocht

PJA

Nieuw lid
26 jul 2015
7
0
Maastricht
De oude zaagtafel een Scheppach PRIMA-TKU, is aan vervanging toe. Deze machine is in 1982 gekocht voor 660 gulden en is altijd hobbymatig gebruikt naar alle tevredenheid.
Ondanks de vele eerdere berichten van forumleden wat te kopen moet ik concluderen dat ik nog steeds door de vele bomen het bos niet zie.....
Ik kan niet specifiek omschrijven wat ik er allemaal mee toe, maar het is gewoon makkelijk om te beschikken over een zaagtafel, hetzij voor een plank, balk of plaat te zagen. Was de oude zaagtafel te klein voor wat ik wilde zagen dan bedacht ik een andere oplossing, klink wellicht amateuristisch maar zo ging het. De parallelgeleiding van de Scheppach was niet ideaal en de manier van schuinverstelling niet nauwkeurig genoeg.


In mijn zoektocht ben ik eerst eens gaan kijken naar afbeeldingen van diverse machines/merken om te zien wat er allemaal niet te krijgen is tegenwoordig. Allerlei soorten parallelgeleidingen, tafelverbredingen, roltafels, manieren van schuinverstelling etc. etc. Dan denk je dit is handig/praktisch, heeft het ene apparaat dit als slimmigheid dan mist het weer een andere praktische funtionaliteit.


Wat betreft merken dan gaat er een wereld voor mij open, zoveel merken waar ik nog nooit van gehoord heb maar goed als hobbyist is dat ook niet zo verwondelijk.


Ik zie leuke tafels van zowel Scheppach (lijkt alleen moeilijk verkrijgbaar te zijn), Charnwood, Mafell etc.




- een goede parallelgeleiding, die van mijn Scheppach is te "kort" en ik kan hem niet ver genoeg in de breedte verschuiven want daar is mijn tafel te smal voor
- nauwkeurige schuinverstelling
- goede ondersteuning om in de lengte/breedte te zagen
- apparaat hoeft niet mobiel te zijn
- een apparaat waar reserveonderdelen voor verkrijgbaar zijn/blijven
- 230V


Qua budget staat er niets vast, kan 900 euro zijn (als dat genoeg is voor wat ik wil) maar net zo goed 2000. Misschien is dat overkill voor wat ik er als hobbyist mee doe maar wil gewoon een hele fijne tafel. Tweedehands is niet zo mijn ding.
'
Ik hoor graag van jullie
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zelf heb ik de Erika 85, daarvoor de precisio, maar als het niet mobiel hoeft te zijn, zijn er vast ook andere goede oplossingen.

De Mafell Erika en de Festool Precisio hebben beide hun sterke punten, De Erika is mobieler en stabieler, de Precisio is gebruiksvriendelijker, fijnere geleiders. Qua nauwkeurigheid merk ik niet veel verschil. Het zijn beide tafelzagen waar je ook mee kunt afkorten, weet niet of dat van belang is?
 

PJA

Nieuw lid
26 jul 2015
7
0
Maastricht
Dank alvast voor jullie input. Heb weer veel gelezen en apparaten bekeken. Nu kwam ik in Heythuyzen bij een grote zaak waar ik mijn zoektocht heb voorgelegd. Wat zaag ik, hoe vaak zaag ik en budget en onderstreept echt een kleine hobbyist. De apparaten waar ik in eerste instantie naar keek is voor mij echt overkill. Leuk om ze te hebben staan maar ik haal er niet uit wat ze in zich hebben. Nu niet en ook niet op de langere termijn.

Heb nu twee apparaten op het oog:

- Metabo TS254
- Bosch GTS 10 XC

De Scheppach Tisa 5.0 (omdat ik aan de oude Scheppach altijd veel plezier heb beleefd) zit nog wel in mijn hoofd maar standaard heeft hij niet de handigheden als bovenstaande machines, moeten dan weer losse elementen extra gekocht worden. De prijs van de andere twee zijn dan interessanter en zijn overal verkrijgbaar.

Het zijn inderdaad andere apparaten dan waar ik aan dacht, een Mafell zou zich doodongelukkig voelen als ie bij mij staat en ik hem niet in volle glorie gebruik.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb net de Bosch GTS 10XC in Duitsland besteld samen met het onderstel GTA 60W. Scheelt tot € 250. Naar verwachting komt hij morgen of vrijdag binnen.
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Ik heb sinds een paar maanden de Metabo TS 254 en die voldoet prima voor mijn hobby-matig meubelzaagwerk. Enig minpuntje wat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat er wat speling zit op de "miter gauge" (geen idee hoe dat ding in het nederlands heet :confused:) zoals die in het t-slot schuift , dus het is goed opletten om zonder langsgeleider dan precies haaks te zagen. Maar voor dit afkortwerk ga ik binnenkort sowieso een slede maken, dus dan is dat ook weer opgelost.
Verder zoals gezegd voor mijn gebruik gewoon een prima ding.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Heb nu twee apparaten op het oog:

- Bosch GTS 10 XC

Het zijn inderdaad andere apparaten dan waar ik aan dacht, een Mafell zou zich doodongelukkig voelen als ie bij mij staat en ik hem niet in volle glorie gebruik.

dat snap ik niet helemaal.........die Bosch kost bijna 1000 euro....de Mafell Erika 60 is 100 duurder. Dat is het kleine broertje van de 70 en 85.

Ik zou die zeker meenemen in je vergelijking.

Het argument van wel of niet in volle glorie gebruiken vind ik een beetje vreemd, het gaat er om hoe fijn jij met je gereedschap werkt juist die keren dat je hem wél gebruikt.
Het maakt toch niet uit of jij nou een bosch, scheppach, mafell of makita heb staan op d emomenten dat je hem niet gebruikt.
 

PJA

Nieuw lid
26 jul 2015
7
0
Maastricht
Woon zelf in de buurt van Toolnation daar is de zaag + onderstel een kleine 968 euro. Kan hem uit Duitsland laten komen kom ik op 855 euro incl. verzendkosten uit, voor dat prijsverschil liever een zaak uit de buurt. Maar goed laat mij eens weten waar jij hem vandaan hebt...
 

PJA

Nieuw lid
26 jul 2015
7
0
Maastricht
Grappig dat jij er over begint Maarten, toen ik het schreef dacht ik er nog aan, ik dacht zal ik schrijven "jullie zullen nu wel reageren met voor die keren dat je dan toch zaagt dan wil je toch gewoon een hele fijne zaag hebben" Je hebt helemaal gelijk!!

Ik weet dat ik best een ruim budget heb. Verschil met de Bosch is inderdaad een 100 euro. Moet bij de Mafell dan nog wel een onderstel hebben, tafel verbreding, rol tafel. Zal denk ik ook een 5 a 6 honderd euro zijn. Dit zit toch meer of minder al op de Bosch en dan kan ik voor wat ik er mee doe denk ik heel lekker zagen.

Mischien dat ik het verkeerd zie dan hoor ik dat graag van je...
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi Pja,

ik was een beetje stellig naar je, dat kwam misschien ook niet helemaal jofel over, sorrie.

als je het onderstel en de accesoires meerekent dan klopt het dat je bij de Mafell uiteindelijk meer kwijt bent hoor. Met de besparing bij de Bosch tov de mafell en het budget dat je overhoudt kun je een hoop MDF of ander gereedschap kopen.

Die blauwe bosch is een erg goede zaag, ik heb hem helaas eens gehuurd met een verkeerd blad (afkortblad terwijl ik moest schulpen, niet zo handig van Boels Verhuur). Mijn indruk van de zaag is dat het een hele robuuste bouwzaag is waar je, als ik op de meningen en reviews afga, ook erg nauwkeurig mee kan zagen.

Zelf heb ik een invalzaag van Mafell (MT55cc) en de bouwkwaliteit daarvan, en het werken ermee, staat op een zeer hoog niveau. Vandaar dat ik de Erika zaagtafel tipte om mee te nemen in je vergelijk.
Ik heb het idee dat de Erika een iets fijnbesnaarder machine is dan de blauwe krachtpatser die, onder andere, een grotere max zaaghoogte kent.

Kijk kritisch naar je inzetbereik en je wensen, die paar 100 die je nu bespaart spreid ik over minstens 10 jaar gebruik van de machine aangezien je hier niet over Black&Decker hebt ofzo.

Voor mijn veranda ruwbouw heb ik een groene bosch afkortzaag en doe ik veel met de handzaag, dat luistert allemaal niet zo nauw.
Ik wil later nog kasten maken en bijv de keuken, voor dat werk zou ik kiezen voor de Erika 60. Nou heb ik de mazzel dat we een huishouden hebben met 2 goede banen en ik zulke investeringen kan doen en wil doen omdat ik de ervaring heb met goedkoper gereedschap wat ik uiteindelijk niet lekker vond werken.

Nu heb ik gereedschap van FEstool, panasonic en Mafell, ik zit niet vast aan 1 merk zoals sommige ondere "believers". Ik weeg elke keer weer inzet af tegen kosten, gebruiksgemak etc.

Ik adviseer je eens uit te rekenen wat je voor de Erika kwijt zou zijn ten opzichte van de Bosch.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
G-finished2klein.jpg

Zonder zaagtafel....maar wel met mijn trouwe Festool OF1010 bovenfrees in elkaar gefrutselt :)

Ik ben een hobby houtbewerker (MDF in dit geval met amerikaans notenfineer) die juist met erg goed gereedschap de hulp heb om iets nauwkeurig te kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:

PJA

Nieuw lid
26 jul 2015
7
0
Maastricht
Ha ha Maarten je hoeft toch geen sorry te zeggen. Niks aan de hand hoor! Knap dat je dat zelf hebt kunnen maken, jij bent een hobby houtbewerker, ik ben gewoon een hobbyist die een zaagtafel wil :) Hij moet gewoon vervangen worden. Ik moest wat horren maken en dan is het vervelend als je verstek steeds wegloopt. Nu heb ik kort geleden een afkortzaag gekregen een Bosch PCM8 (groen) en dan heb ik geen zaagtafel nodig. Zou best zonder kunnen maar dat is wel een gemis, het even naar de zaagtafel lopen is er dan niet meer bij.
De tijd van verstekbakje en handzaag ligt achter me.

Er is gewoon zoveel keuze, voor mij in ieder geval te veel. Ging even met vaders mee, kwamen bij Festool langs. Hij kijken, mooi spul hé. Zegt ie... ik zie een CMS systeem staan en een Precisio vraagt ie welke zouden we dan moeten nemen???? Tja das een onderzoek op zich.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik schat in dat die dikke blauwe bosch meer dan geschikt is voor je als ik je startpost zo nog eens lees.

zelf ben ik er een groot voorstander van om, met het budget dat je hebt, het allerbeste te kopen. Een Lidl accuboor doe je een jaar mee maar goed gereedschap heb je +10 jaar plezier van.

Je kunt dus 2 kanten op, of je investeert in bijvoorbeeld de Erika 60 met de accesoires en je zit dan nog zo'n 500 onder je totale budget. Of je kiest de blauwe Bosch voor de helft van je budget en bespaart een hoop geld voor hout en/of ander gereedschap.

Beide keuzes zijn gewoon goed.

Ik snap even het Festool-verhaal even niet.....ook topspul hoor, kun je net zo goed kiezen. Maar had je nog een zaagtafel nodig dan nu je de PCM8S hebt? Die heb ik overigens ook voor het ruwe werk en daar is die prima voor.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Altijd moeilijk als je een keuze moet maken. Wil je statisch of half stationair? Kies je voor single of een systeem? Zo zijn er tal van zaken die je op een rij kan zetten en schrappen of aanvullen.

Uiteindelijk voor het CMS systeem gekozen omdat dit voor mij het meest veelzijdig is. Zaagtafel, freestafel en decoupeer -unit. Daarnaast de invalzaag bruikbaar voor liniaal en mft3 tafel. Vijf vliegen in 1 klap. De decoupeer unit gebruik ik eigenlijk het minst en sinds er een lintzaag is zo goed als niet.

Gebruik dit nu een aantal jaren hobbymatig en geen seconde spijt. Het systeem is langzaam uit te breiden tot het geheel naar wens is, zonder dat je van andere merken aanvulling hoeft te kopen. Vanochtend de unit opgebouwd (10min werk )voor een klusje

Wil je snel opbouwen, knip het vervelende staaldraadje van de zaagunit door en verwijderd het. Werk veel makkelijker. Het zaagblad onder een hoek zetten is meer werk dan bij een vaste zaagtafel en een stukje proefzagen is nodig.

Succes met je keuze.

cms_1.jpg

cms_2.jpg
 

PJA

Nieuw lid
26 jul 2015
7
0
Maastricht
Wat betreft Festool, mijn vader ging met mij mee voor een boodschap, een markeerpen om precies te zijn en een nieuwe tang... ben namelijk zijn mooie oude Belzer combitang kwijt grrrrr. In die zaak zag hij spul van Festool staan, de CMS en een Precisio vandaar, hij kijken wetende dat ik een zaagtafel zoek. Zag hij op beide een cirkelblad zitten en wat zou je dan moeten kiezen. Hij is net 80 geworden dus sommige zaken gaan wat te snel voor hem.
De PCM8S kreeg ik van een kennis die op zijn beurt van zijn broer een Kappex kreeg....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.