Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Sesam open u! Ofwel de bouw van een dubbele poort.

Van een familielid kreeg ik het verzoek om naast het huis een schutting te plaatsen en een dubbele poort. Na wat uitzoekwerk viel de keus op een bevelsiding schutting. Om deze niet zo saai en eindeloos te laten lijken heb ik voorgesteld om hier robuuste palen tussen te plaatsen. Materiaal: Lariks onbehandeld, zodat dit mooi kan vergrijzen.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Schutting.jpg
Bekeken:   938
Grootte:   38,6 KB
ID:        33425
    Om een goed idee van het geheel te krijgen, een schetsje gemaakt in sketch-up.
    De schutting was redelijk snel gerealiseerd. Om de kosten en eigen inspanning te drukken heb ik een voorbeeld genomen aan de lage lonen landen. Het inzetten van kinderen

Naam:      Foto 07-07-15 14 22 34.jpg
Bekeken:   937
Grootte:   100,6 KB
ID:        33426
    Voor de geschokte onder de lezers: het zijn mijn neefje en nichtje die met plezier hebben geholpen!
    Met die vereende krachten was het klusje snel geklaard.

Naam:      Foto 08-07-15 17 30 26.jpg
Grootte:   97,5 KB
ID:        33427
    Ondertussen had m'n neefje de opsluitbanden weer teruggelegd om deze samen met opa in te graven.
    Toen werd het tijd voor de poort.

Naam:      Foto 18-07-15 13 12 03.jpg
Bekeken:   933
Grootte:   98,6 KB
ID:        33429
    Eerst de pennen en gaten van het frame aftekenen.
    Dan de gaten maken.

Naam:      Foto 18-07-15 14 10 15.jpg
Bekeken:   935
Grootte:   100,6 KB
ID:        33431
    Hier kwam de onlangs op de kop getikte vierkante gatenboor van Record Power goed van pas. Gaat een stukje sneller dan met de hand de gaten maken.
    Met de zaag de sponningen zagen.

Naam:      Foto 21-07-15 11 27 25.jpg
Grootte:   87,9 KB
ID:        33432
    Tja, nog geen goede frees....... dus met het handje uitbeitelen.
    Maar goed, na een hoop vergeten foto's kon de boel in elkaar voor het droogpassen.

Naam:      Foto 24-07-15 12 20 36.jpg
Bekeken:   933
Grootte:   99,2 KB
ID:        33433

Naam:      Foto 24-07-15 12 27 26.jpg
Bekeken:   935
Grootte:   99,1 KB
ID:        33434
    Nu hopen dat het van de week een keertje goed weer wordt om de poorten definitief te verlijmen en te plaatsen.
    Wordt vervolgd......
    Met vriendelijke groet, Ronald

Ziet er mooi uit Ronald.
    Een nieuwe tuinpoort staat hier ook op het programma.
    ik vroeg me af wat de dikte van de stijlen en regels van de poort is. Evenals de verticale latten die de poort opvullen.
    zitten deze in een sponning rondom rond?
    Staan deze latten koud tegen elkaar met aan de voorzijde een afgeschuind kantje aangefreesd?

alvast bedankt voor je respons en veel succes met de plaatsing.

mvg

Eli

Mooi!
    Hier komt er ook een stuk nieuwe schutting ergens volgend jaar. Ik blijf dus wel wat afkijken
    Hoe is de schutting bevestigd aan de palen? Op een extra frame tussen de palen dat niet zichtbaar is op de pics?
    Heb je enkel aan één kant beschutting gezet?
    Teer op de palen en direct de grond in of toch nog wat beton gegoten er rond?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door educes Bekijk Berichten
    Ziet er mooi uit Ronald.
    Een nieuwe tuinpoort staat hier ook op het programma.
    ik vroeg me af wat de dikte van de stijlen en regels van de poort is. Evenals de verticale latten die de poort opvullen.
    zitten deze in een sponning rondom rond?
    Staan deze latten koud tegen elkaar met aan de voorzijde een afgeschuind kantje aangefreesd?

alvast bedankt voor je respons en veel succes met de plaatsing.

mvg

Eli
    Beste Eli,
    Hierbij de houtmaten. Deze vloeien voort uit het, in de buurt van realisatie, standaard verkrijgbare afmetingen.
    Het frame van de poort bestaat uit balken van 50x150mm. De schoor is een balk van 50x150mm die ik doormidden heb gezaagd. Zowel het frame als de schoor verbonden middels pen en gat.
    De vertikale planken zijn dubbel lipplanken, afmeting 18x190mm. Aan de voorzijde zit een sponning, achterzijde koud tegen elkaar. Deze heb ik rondom in een sponning (10mm breed, 15mm diep) in het frame laten vallen.
    Het hout heb ik verder niet geschaafd of van vellingkanten voorzien om het robuuste uiterlijk te handhaven. Dat is een keuze geweest. Wellicht dat ik een volgende keer voor de "gelikte" variant, schaven en velling kantje, zou kiezen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swake Bekijk Berichten
    Mooi!
    Hier komt er ook een stuk nieuwe schutting ergens volgend jaar. Ik blijf dus wel wat afkijken
    Hoe is de schutting bevestigd aan de palen? Op een extra frame tussen de palen dat niet zichtbaar is op de pics?
    Heb je enkel aan één kant beschutting gezet?
    Teer op de palen en direct de grond in of toch nog wat beton gegoten er rond?
    Beste Swake,
    De grote staanders zijn 150x150mm en staan circa 3 meter uit elkaar. De bevel slidings ofwel rabatdelen zijn bevestigd op kleine (tussen)staanders 70x70mm welke h.o.h. 1.000mm staan. Aan weerszijde van de grote staanders heb ik gehalveerde kleine staanders (70x70mm) bevestigd. De delen van de staanders welke in contact komen met de grond heb ik voorzien van zwarte lak/ teer tot circa 100mm boven maaiveld tegen (versneld) rotten.

Hij is af!!!
    Vrijdag was het eindelijk goed weer om de poortdelen naar de locatie te transporteren en in elkaar te lijmen. Vervolgens de geheugen monteren en de bladen ophangen en nastellen.
    Zie hier het resultaat.

Naam:      image.jpg
Bekeken:   666
Grootte:   86,7 KB
ID:        33639
    De tuinzijde

Naam:      image.jpg
Bekeken:   665
Grootte:   81,4 KB
ID:        33640
    De straatzijde

Gisteren nog even terug geweest om de bladen na te stellen, waarmee ook het kleine hoogteverschil dat er tussen de bladen zat is weggewerkt.
    Ik had nog niet eerder een poort of deur gemaakt en ben eigenlijk best wel een beetje trots. Het ziet er beter uit dan verwacht!

Dat is een mooie poort geworden! Zeker als je er van uitgaat dat je nog nooit iets dergelijks gemaakt hebt

Mooi stukje werk!! Je hebt een mooi huis ook, zo te zien!

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Mooi stukje werk!! Je hebt een mooi huis ook, zo te zien!

jaap
    Beste Jaap,
    Het is een redelijk mooi huis, echter niet de mijne. Was dat wel het geval, was mijn vrouw nu mijn schoonzus!

Forum Rechten