Flottjet draaibank

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Iemand bekend met een Flottjet draaibank?
Ik heb nog nooit van het merk gehoord, maar het ziet er degelijk uit.

Ik heb de verkoper wat vragen gesteld, o.a. type. Nog geen antwoord.
Maar misschien dat er kenners op het forum zijn?

46_390927479.jpg
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ik ben zeker geen kenner, maar ik heb op deze draaibank op school vaak gedraaid. het is een zeer stevige draaibank die erg goed is voor het hele ruwe werk. fijn werk kan natuurlijk ook maar als je een grote schaal wilt draaien kan dat zeker.ik vond het verstellen van de leunspaan en de tailstock wel erg stroef gaan. maar dit is zeker te verhelpen door alles even goed te smeren.

de kenners zullen vast meer info hebben over de technische dingen en waar naar te kijken voor de koop.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Waar ik wel blij mee ben met je reactie is dat je zegt dat fijn werk NATUURLIJK ook kan.
Aangezien ik ga beginnen met draaien wilde ik niet te grof beginnen.

Dit soort 'koopjes' hier zijn altijd spannend. Hij staat op ca 2 uur van mij vandaan in een klein stadje. De kans dat er iemand direct bij die verkoper op de stoep staat en een goed bod doet is groot.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb jaren zo'n een Flottjet draaibank gehad, hij was afkomstig van een school in Zwolle is mij indertijd verteld.
Het is een machine die indertijd in het Duitse Remscheid gemaakt werd.
Ik had er wel zelf een frequentiregelaar op laten bouwen.
Ik heb er altijd met plezier op gedraaid maar toen ik wist dat ik veel vrije tijd ging krijgen heb ik hem verkocht via dit forum.
Nu heb ik inmiddels 3 jaar een Killinger ks 3000 en dan is het niet eerlijk meer om te vergelijken.
De voornaamste reden dat ik indertijd een andere draaibank heb gekocht is te weinig kracht bij grotere schalen, en de beperking in de diameter van het draaiwerk.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, je kunt op dit forum overigens mijn Flottjet nog wel terugvinden.
Veel wijsheid, en succes bij de zoektocht naar een goede draaibank.
Vr. gr.
Rien
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dank Rien!
Ja de draad dat jij je nieuwe draaibank kocht en de oude later te koop aanbood heb ik gelezen.

Wat betreft de frequentieregelaar, dat zou ik zelf nog wel moeten kunnen als ik wat schema's vind. ( gelukkig bestaat circuitsonline.nl ook:D )
Maar heeft de bank zelf geen diverse snelheden? Als ik op de foto kijk verdenk ik aan de linkerzijde een deurtje waar de V snaar op diverse poelies gezet kan worden, of zie ik dat fout?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Van belang is ook welk schroefdraad erop zit. M33 is de standaard. De gangbare hulpstukken als chucks etc hebben dit schroefdraad. Mocht je later een andere machine kopen, dan blijven al je hulpstukken van waarde en bruikbaar.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Als ik me goed herrinner zitten er d.m.v. poelie's 4 verschillende snelheden op.
Die snelheden staan in het venstertje links boven het zwarte knopje.
En de schroefdraad was inderdaad M33.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heren dank!
Inderdaad de draad was besproken in het oude draadje van Rien. Er was daar alleen geen zekerheid over de maat van de morse. vermoedelijk 3.
Op dit moment zijn er chinese draaibanken waarbij de ene dealer de draaibank levert met M33 en de ander met een inchmaat.
Gezien het feit deze bank uit Duitsland komt zullen ze ongetwijfeld allemaal M33 hebben.

Het wachten is nu dat de verkoper reageert......
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Lemen,

Ik wil je absoluut geen Flottjet aanpraten maar als je er graag een wil hebben, www machineseeker.com woodlathe Flottjet 483003.

Deze staat te koop in Seevetal Bij Hamburg Duitsland.

Gr. Rien
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dank je Rien!

Nu weet ik dat jij 850km gereden hebt om je nieuwe bank te bekijken, maar dit is 1520km enkele reis. Moet ik nog terug ook.
Ik woon ergens midden in Noorwegen.

Ik was niet per definitie uit op een Flottjet maar deze werd aangeboden aan de hoogst biedende boven 300 kroner.!!...... pak 'm beet € 40,-
Te mooi om waar te zijn? Ach ik ken de noren nu een beetje, soms staat iets te verstoffen, krijgen wat anders in hun kop hebben de ruimte nodig en dan gaat het weg voor een prikkie. Dus onmogelijk was dit niet.
Helaas, is het plaatsen van een advertentie gratis, dus het kan ook zo maar zijn dat z'n vrouw het op het net zet omdat ze het ding zat is en niet vaak genoeg gebruikt wordt. Dan heeft deze man dus de hele dag telefoon en mail gehad. Zo schijnen te denken een echtelijk probleem op te kunnen lossen. ( ja Noorwegen staat aan de top van echtscheidingen, is niet zo vreemd, dunkt mij)


Maar goed ik ben nu bekend met het merk Flottjet, en als er weer ergens staat, ga ik er zeker achteraan.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik ben nu al jaloers op jouw woonomgeving.
Ik dacht dat je die draaibank in Nederland op Marktplaats had gezien, dan was Hamburg voor jouw korter bij,vandaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.