Gutsen van handvatten voorzien.

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ik heb als verjaars-kado een setje gutsen / beitels gekregen. Hier ga ik nog mooie handvatten voor draaien. Een handvat vast maken is het probleem niet.(heb ik eerder gedaan) Ik heb alleen een vraag voor het forum. Ze zijn vers van de smid, maar moet ik de "tang" zo laten voor ik er het handvat er op sla of is het beter om ze helemaal blank te schuren?
20150720_164715.jpg
Ik kon het niet laten om alvast met slijpen wetten en polijsten te beginnen.
20150720_165238.jpg20150720_165229.jpg Het setje is van Dictum uit Duitsland en is gemaakt in Dongyang. al met al veel slijp plezier en straks handvatten draaien, waarschijnlijk hazelaar.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Houtkever,

Dat is een grote set .

Indien je ze in het hout drijft gaat slaan, zoals je schrijft, dan moet er niets aan gebeuren. Persoonlijk hou ik trouwens van zwarte beitels en gutsen en niet van gepolijst spul. Zou dan ook alleen het strikt noodzakelijke van het binnenkanaal afwerken. En natuurlijk de dingen slijpen ( nadat het handvat erop staat)

Wil je ze in een te groot gat in het handvat gaan lijmen met epoxy, dan zou best wat geschuurd kunnen worden.

Indien je de handvatten wat verschillend maakt (vorm, kleur, houtsoort, afwerking, kleuren van het hout enz) herken je het gezochte gereedschap een stuk sneller tussen al de andere.
Kleine en halfronde gereedschappen hebben eventueel baat met een achtkantig heft, dan rollen ze minder... van de bank....


groeten,
Ornament
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hallo Ornament,

Ik ga ze inderdaad in het hout drijven zonder epoxy. ik wil alleen lijnolie gebruiken en een messing ferrule.(soldeerdop 12 of 15mm met een ruim gaatje er in geboord) Als het zwart geen kwaad kan vind ik het er authentiek uitzien. Het is tenslotte echt handwerk. Deze set zijn 18 handpalm gutsjes / beitels. De set is ongeveer 60 RC hard dus dit zal even wennen zijn. Er is ook een tweede set die bedoeld zijn om op te slaan. (staat op mijn verlang lijst)


groeten houtkever
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hoi Houtkever,

60 HRC is een standaard hardheid voor houtbeitels en gutsen.
Beter gekookte lijnolie ( niet zelf koken, het is een van versnellers ( drogers) voorziene versie)gebruiken als er een hout staal verbinding is. Ik ondervond zelf nooit versnelde corrosie bij het gebruik van rauwe lijnolie. Meestal , maar niet altijd, deed ik er wel wat droogsel bij, en dan heb je zoiets als gekookte lijnolie..

Hieronder een link voor een filmpje , waarin een Chinese dit soort beitels gebruikt. Net zoals ikzelf zou doen , heeft ze lange heften op korte beitels. Zo kom je in totaal weer de standaard lengte uit. Ik hou niet van te kort spul, er moeten twee handen rond kunnen. Handpalmgutsen zijn eigenlijk voor grafiek bedoeld. Nou ja , ieder zijn gewoontes

https://www.youtube.com/watch?v=d_yKAXIwNpk

We zullen hier graag foto's van je heften zien,

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Rauwe lijnolie is prima...geen chemische troep nodig! Gewoon sla olie gebruiken! lijnolie bij de supermarkt kopen...
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Meestal gebruik ik gekookte lijnolie of walnootolie en af en toe was. Het brengt het hout tot leven en is niet giftig. Lak doe ik niet op gereedschaps-handvatten.

Groeten houtkever.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Meestal gebruik ik gekookte lijnolie of walnootolie en af en toe was. Het brengt het hout tot leven en is niet giftig. Lak doe ik niet op gereedschaps-handvatten.

Groeten houtkever.

Gekookte lijnolie bevat lood mangaan of een kobald verbinding en is dus wel giftig. Bovendien, iets wat spontaan in de fik kan vliegen zou ik niet op mijn bloten handen willen.

Ik haal prima resultaten met rauwe lijnolie, zonder sycatief of drogers. En het is ook nog lekker in de sla..

Maar ik zou wat je bij de verfhandel kunt kopen niet vertrouwen, ik ga dan ook gewoon naar de supermarkt. Is ook een stuk goedkoper!
 
Laatst bewerkt:

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Gekookte lijnolie bevat lood mangaan of een kobald verbinding en is dus wel giftig. Bovendien, iets wat spontaan in de fik kan vliegen zou ik niet op mijn bloten handen willen.

Ik haal prima resultaten met rauwe lijnolie, zonder sycatief of drogers. En het is ook nog lekker in de sla..

Maar ik zou wat je bij de verfhandel kunt kopen niet vertrouwen, ik ga dan ook gewoon naar de supermarkt. Is ook een stuk goedkoper!

Rauwe lijnolie ontbrand net zo snel als gekookte lijnolie,..slaolie is heel wat anders dan lijnolie,...casper
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Olie geperst uit lijnzaad is lijnzaadolie en kan ook zeker in de sla! De meeste natuurwinkels hebben het.
Het word verkocht als slaolie, maar het zou hetzelfde moeten zijn als rauwe lijnolie van de verfwinkel. Als dat niet zo is, zou het geen rauwe lijnolie mogen heten.
Het verschil is dat je bij de verfhandel meer betaalt per liter dan bij de supermarkt.
Ik gebruik al een paar jaar niets anders. Waarom zou je op hout allerlei rotzooi smeren als het niet hoeft. Ik vind het zelfs beter, omdat het niet zo hard word en dus vallen beschadigingen aan het meubel minder op. Droogt wat langzamer, maar geeft na een paar dagen al niet meer af.
Het voed het hout maar smeert het niet dicht.

Zovieso aan te raden voor snijplanken of houten bestek, maar ik zou het ook voor tafels en stoelen gebruiken. Laat zich makkelijk onderhouden en ziet er zelfs mooier uit dan met gekookte lijnolie die een matterend effect heeft omdat er een harde toplaag ontstaat.
 
Laatst bewerkt:

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Olie geperst uit lijnzaad is lijnzaadolie en kan ook zeker in de sla! De meeste natuurwinkels hebben het.
Het word verkocht als slaolie, maar het zou hetzelfde moeten zijn als rauwe lijnolie van de verfwinkel. Als dat niet zo is, zou het geen rauwe lijnolie mogen heten.
Het verschil is dat je bij de verfhandel meer betaalt per liter dan bij de supermarkt.
Ik gebruik al een paar jaar niets anders. Waarom zou je op hout allerlei rotzooi smeren als het niet hoeft. Ik vind het zelfs beter, omdat het niet zo hard word en dus vallen beschadigingen aan het meubel minder op. Droogt wat langzamer, maar geeft na een paar dagen al niet meer af.
Het voed het hout maar smeert het niet dicht.

Zovieso aan te raden voor snijplanken of houten bestek, maar ik zou het ook voor tafels en stoelen gebruiken. Laat zich makkelijk onderhouden en ziet er zelfs mooier uit dan met gekookte lijnolie die een matterend effect heeft omdat er een harde toplaag ontstaat.


Wat je boven schrijft, is geheel waar maar hier klemt de schoen, rauwe lijn olie zou de olie moeten zijn direct na het slaan uit de vlas, dit is dus rauwe lijn olie,...

dat wat jij eet zal waarschijnlijk de olie zijn die voor menselijke consumptie geschikt gemaakt is denk aan raffineren, bleken en stomen(deodorisatie) , en is absolute niet hetzelfde als uit de molen die rechtstreeks naar de raffinage centra of in veevoer verwerkt word,...want deze stinkt als de neten dat wil jij niet in je sla ruikt nog erger dan stopverf, en is ook nog eens zeer chemisch onzuiver

ik haal mijn lijnzaadolie en raapzaad olie direct van de molen is goedkoop en droogt langzaam maar heeft een prachtige glans

de gekookte lijk olie is niet gekookt maar gekraakt dit wil zeggen dat de moleculen zo verandert zijn dat ze met siccatieven en andere inderdaad chemische stoffen (cobalt en mangaan) na 12 tot 24 uur droog en keihard zal worden en inderdaad een midden glans krijgt supper voor heften en schaven!!

Ik gebruik de gekookte lijn olie van de cokerije, komt uit de zelfde molen, en is zeer geschikt om meerdere lagen te in te wrijven, wat bij de goedkopere bijna niet kan

De lijnolie die naar de verf winkel gaat is ook ontzwaveld en meestal gebleekt

lijnolie en walnoot olie zijn de twee oliën met de meeste omega 6+9 vetzuren!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Gekookt lijnolie vind ik ook smerig spul ongeacht hoe dan ook het is geproduceerde bovendien vergeeld het en is dus niet geschikt voor licht gekleurd hout. Beter stopverf van maken. Het goed van een lijnolie afwerken is dat het langzaam droogde en dus dieper het hout in kan voor een mooier oppervlakte en beter bescherming. Waarom wil je dat verhinderen? Om sneller klaar te zijn?

Beter dan rauw kunnen wij spreken over koud en warm geperst dat laste haal ik bij de vlasboer met zijn eigen olie pers en doe ik vlaszaad van eigen gekweekt vlas erbij. Nou je heeft verschillende kwalitiet vlas en die beter komt uit België of in eider geval die wat hier in Nederland groeit is niet al te best, maar het is leuk om je eigen afwerkingsmiddel te zien groeien.

Is ook niks mis als je dat vers geperst olie aan de sla wil maar na 6 maanden is het geschikt voor mens nog dier en moet op het hout, in de verf of stopverf of wat dan ook, er zijn veel en veel gebruiken voor.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Op het flesje staat koud geperst, dus daar zeker niets mee gebeurd, misschien gezeefd...?

Het heeft inderdaad een speciale geur, maar ik vind het wel lekker.

Wat zord er dan voor dat die rauwe lijnolie van de verfwinkel wel spontaan kan onbranden...?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Het uitharden van lijnolie is een exotherme reactie, er komt energie/warmte bij vrij. Daarom kunnen nog natte lappen die in een hoek worden gegooid oid gaan broeien, daarom eerst goed laten uitharden en dan pas weggooien. Dit is de olie zelf en staat los van alle spul dat ze erin stoppen om het sneller te laten drogen of rauwe lijnolie "gekookt" te laten lijken.
Zo is het opdrogen van water precies omgekeerd, dit kost energie. Daarom voelt in de zomer een natte handdoek in je nek of natte zwemshorts aan je benen, ook koud aan, het onttrekt energie tijdens het opdrogen.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Op het flesje staat koud geperst, dus daar zeker niets mee gebeurd, misschien gezeefd...?

Het heeft inderdaad een speciale geur, maar ik vind het wel lekker.

Wat zord er dan voor dat die rauwe lijnolie van de verfwinkel wel spontaan kan onbranden...?


Koud of warm geperst wil alleen maar zeggen eerste of tweede persing, eerste kwaliteit en tweede kwaliteit, deze gezegdes komen nog uit het oude molen jargon!

Koud geperst is de eerste molen gang het gemalen vlaszaad blijft koud, hieruit komt de eerste dus beste kwaliteit olie.
Warm geperst is het verwarmen van het afval van de eerste gang, dit krijg je door het afval van de eerste gang bloed heet te stoken om het laatste olierestant uit het eigenlijke afval na te persen, waardoor de kwaliteit van de olie sterk afneemt,en van dit aller laatste afval worden vee voerkoeken van geperst worden!

En natuurlijk is het voor menselijk gebruik geschikt gemaakt, of dit nu wel, of niet op het flesje staat, dit is exact het zelfde als elk plantaardige olie soort!
dit heeft alleen maar met de voedsel veiligheid te maken, is wettelijk vast gelegd,..iso 2001.


Probeer maar ruwe palmolie te proeven, ga je over je nek.

Broei zorgt ervoor dat er spontane ontbranding ontstaat, maar dit gebeurt meestal met de lappen of ander materiaal waar je het mee opbrengt!
niet zo zeer met de olie zelf!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
En natuurlijk is het voor menselijk gebruik geschikt gemaakt, of dit nu wel, of niet op het flesje staat, dit is exact het zelfde als elk plantaardige olie soort!
dit heeft alleen maar met de voedsel veiligheid te maken, is wettelijk vast gelegd,..iso 2001.

Dit heeft niks te maken met eetbaarheid maar met regels, en regels kan je niet eten, koud geperst lijnolie direct van de molen wel.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Dus een lap doordrenkt met slaolie (Natuurvoeding lijnolie) Zou ook spontaan kunnen ontbranden...?

Lijkt mij sterk maar goed...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dus een lap doordrenkt met slaolie (Natuurvoeding lijnolie) Zou ook spontaan kunnen ontbranden...?

Lijkt mij sterk maar goed...

Nee, want slaolie is geen drogende olie.

Even een aantal misverstanden uit de weg helpen: slaolie is geen lijnolie. Slaolie is een generieke naam voor (goedkope) spijsolie (eetbare plantaardige (of dierlijke) olie). Tegenwoordig is het meestal sojaolie (een van de goedkoopste spijsoliën) of raapolie, maar het kan ook pindaolie (arachideolie) of zonnebloemolie bevatten. De belangrijkste eigenschappen voor de 'producent' zijn prijs en smaakneutraalheid. Lijnolie voldoet aan beide eisen niet en zal dus nooit in slaolie terechtkomen, althans niet in de 'normale' supermarktkanalen. Als jouw natuurvoedingswinkel een lijnolie als slaolie verkoopt moeten ze dat zelf weten, maar dat betekent niet dat je de termen gelijk mag stellen. in het normale spraakgebruik is slaolie 'nooit' lijnolie...

Een drogende olie is een olie die een minimaal gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren bevat, en daardoor gevoelig is voor oxidatie aan de lucht, gevolgd door polymerisatie van de geoxideerde olie - het 'harden' of 'drogen' van de olie. De mate van onverzadiging wordt/werd meestal bepaald en uitgedrukt door middel van het joodgetal, de hoeveelheid jodium die met een bepaalde hoeveelheid olie reageert. Er zijn maar weinig echt drogende oliën - lijnolie, tungolie zijn de belangrijkste. Daarnaast zijn er semi-drogende oliën, oliën die wel voldoende onverzadigdheden bevatten om langzaam te polymeriseren maar niet voldoende om van die eigenschap gebruik te maken (mijn definitie...), zoals sojaolie, walnootolie. De meeste spijsoliën zijn voornamelijk verzadigd of enkelvoudig onverzadigd, en bevatten niet voldoende meervoudig onverzadigde vetzuren om zinvol uit te harden. Lijnolie bevat veel 3-voudig onverzadigde vetzuren (linoleenzuur) en tungolie bevat geconjugeerde 3-voudig onverzadigde vetzuren, en reageert daardoor nog sneller met zuurstof.

Echter, zonder siccatief ('droogversneller') droogt een rauwe lijnolie nog steeds niet snel genoeg om zinvol als afwerking (of verfmedium) bruikbaar te zijn. Daar zijn in de loop van de geschiedenis veel oplossingen, sommige beter dan anders, voor bedacht, zoals het koken van de olie (standolie) of het behandelen met hete lucht ('blown oil', weet even niet hoe dat in NL heet), waardoor de olie gedeeltelijk voorgepolymeriseerd wordt en de vernetting door zuurstof uit de lucht na gebruik ook sneller gaat, of het gebruik van metaalzouten om de reactie met zuurstof te versnellen (katalysatoren). Vroeger werden daar anorganische zouten voor gebruikt, die eerst met de aanwezige vrije vetzuren moesten reageren om een zinvol siccatief te vormen - vandaar 'gekookte lijnolie', de olie moest met die zouten gekookt worden om die vetzure zouten (feitelijk zepen) te vormen. Tegenwoordig bestaan siccatieven uit reeds voorgevormde organische zouten, en kan zo'n siccatief, zeker als het reeds als oplossing wordt aangeboden, zonder koken aan een rauwe lijnolie toegevoegd worden om er een 'gekookte' lijnolie van te maken. Feitelijk is die naam dus niet meer correct, maar betekent het gewoon 'gekatalyseerde' lijnolie.

Vroeger bestond zo'n siccatief voornamelijk uit loodzouten. Dat mag allang niet meer, en ook cadmium mag meen ik niet meer. De huidige siccatieven bevatten meestal mangaan, zink, en/of zirconiumzouten. Geen van die metalen zijn erg toxisch en er is dus geen gezondheidsgevaar verbonden aan het gebruik van siccatieven (de oplosmiddelen, zelfs al is dat terpentijn of citrusolie) zijn bij langdurige blootstelling (inademing) echt gevaarlijker). Daar komt nog bij dat bij uitharding van de olie de metaalzouten worden opgenomen in de polymeermatrix en daarmee geïmmobiliseerd worden - niet meer beschikbaar zijn voor blootstelling. Daarmee wordt een eventueel gezondheidsrisico nog verder gereduceerd.

Gekatalyseerde drogende oliën _kunnen_ spontaan ontbranden bij 'broei' (geen echte broei, want het is een chemische reactie, maar het effect is hetzelfde. Echte hooibroei is het gevolg van fermentatie door bacterien - ik blijf het fascinerend vinden dat daarbij zoveel warmte kan vrijkomen dat een stapel hooi vervolgens in de hens gaat...). Daar moet je wel wat voor doen - je moet voor een heel groot contactoppervlak met de lucht zorgen, en een manier om de ontstane warmte vast te houden. Daarom ook dat een stapel in olie gedrenkte lappen de belangrijkste bron van dergelijke branden is. Een niet-gekatalyseerde olie zal normaliter niet voldoende sterk reageren om broeibrand te veroorzaken. Ik zal niet zeggen dat het per definitie onmogelijk is, maar ik acht het redelijk onwaarschijnlijk dat je met rauwe lijnolie broeibrand kunt veroorzaken.

Koud geperste lijnolie is feitelijk een 'misnomer'. Lijnzaad is niet zonder warmtebehandeling te persen. Het lijnzaad moet altijd voor het persen verhit worden om de oliecellen stuk te maken en het zaad persbaar te maken. Koud-geperste lijnolie is olie die na het 'roosten' van het zaad geen verdere hittebehandeling, tijdens of na het persen heeft ondergaan. De overblijvende perskoek bevat nog steeds olie. Daar kun je verschillende dingen mee doen - veevoer van maken (de klassieke lijnzaadkoeken die vroeger als krachtvoer tijdens het melken aan koeien gegeven werden), verhitten en nogmaals persen (dat is dan heetgeperste olie), of met een oplosmiddel extraheren (dan wordt de olie volgens mij alleen nog maar voor industriële doeleinden gebruikt). Alle min of meer ambachtelijk geperste lijnolie is 'koudgeperst' (om die term maar even te blijven hanteren), of die nu bij de natuurwinkel of bij de Appie in het schap staat, of dat je m bij een oliemolen koopt. Een rauwe lijnolie die je bij bijvoorbeeld de Gamma haalt is hoogstwaarschijnlijk ook geperst - koud of warm - maar uit mindere kwaliteit lijnzaad.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bedankt HV ik vond wat je zie daar interessant, vooral dat er zijn alleen een beperkt aantal olie die uitharden en het uitleggen waarom, (is het word drogen toepasbaar?). Ik denk in de jaren 50 of zo was teakolie geïntroduceerde en veel gebruikt tot dat het wordt algemeen kennis dat het een van de niet drogende oliën was. Over de indruk dat ik krijgt van wat je schrijft hierboven dat lijnolie met toegevoegd siccatieven, (gekookt) geen schade of gezondheidsgevaar leveren ben ik niet eens. Het is een typische verklaring van de chemische industrie, dat in bepaalde hoeveelheden x brengt geen schade toe... gebaseerde op onderzoek die meestal geen rekening houden met het ophopingen in de mensenlijk lichaam, (waar vooral volwassen mannen zijn de proofdieren of in eider geval hun gegevens, en dus geen kennis bestaat over wat het gevolgen van die chemicaliën voor kinderen of zieken of zelfs vrouwen zijn ) en in het milieu, in effect wat er in de werkelijkheid gebeurd. Dus het gebruik van, in dit geval, gekookt lijnolie is wezenlijk anders dan niet gekookt lijnolie wat betreft gezondheid en milieu vind ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.