Tafelzaag of afkortzaag

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Pieter,
Ik woon in Noord Limburg, zo'n 15km ten zuiden van Venlo.
Da's voor jou een uurtje rijden.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik ben het weer helemaal met Lemen eens.
Toen ik met houtbewerken begon had ik nog geen idee wat ik ermee wilde of wat machines voor mij konden betekenen.
De fouten die ik maakte waren niet het gevolg van "slechte" apparatuur, maar mijn onervarenheid als houtbewerker.
En andersom geldt ook: Een vakman kan met matige apparatuur nog steeds hele mooie dingen maken.

Ik was toen erg blij met mijn Bosch machines:
- Handelbaar (ik had geen idee wat ik met zware stationaire machines moest beginnen)
- Redelijk nauwkeurig, in ieder geval nauwkeurig genoeg voor mij
- Veilig!!! Dat vind ik het grote pluspunt van deze machines ten opzichte van andere (goedkopere) machines. Bij normaal gebruik zijn ze volkomen veilig

Nu, een aantal jaren ervaring rijker (en met een eigen werkplaats) ervaar ik ook de negatieve kanten van de machines.
Daarom wordt het nu ook tijd voor een betere (stationaire) zaag, maar dan praat je ook echt over een heel andere prijscategorie.

Ook ik blijf erbij: Een prima zaag voor zijn geld.
En ook ik heb geen aandelen in Bosch:cool:

Vriendelijke groet,

Hans
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
AEG??? Ik dacht dat die alleen wasmachines maakten.
Het komt wel beter in de buurt van mijn budget. Ik zet deze hoof aan mijn lijstje. Nog wel wat onderzoek doen.
Dat doen ze al heel lang inderdaad. Maar sinds 2004 heeft Techtronic de rechten om onder de AEG vlag producten uit te brengen.

Dat is dezelfde moeder maatschappij als van Milwaukee. AEG is een beetje de budget lijn voor Europa volgens mij. Zoals Riyobi (ook Techtronic) dat voor Amerika is. Sommige apparaten zijn er ook in zowel Milwaukee als AEG sausje. Zoals de 3-in-1 10,8v accuboor a la Festool CXS.

Ze hebben ook een goedkope afkortzaag met ingebouwde afzuiging, die krijgt geloof ik ook wel goeie reviews online. Volgens mij inmiddels wel allemaal made in China. Niet dat dat perse slecht is.

Ontopic voor TS: Kijk ook eens naar een (tweedehands) DeWalt DW745. Heeft een leuk systeem waardoor de geleider altijd haaks staat. Afkortzagen van DeWalt zijn ook goed en veel tweedehands te vinden. Zo kun je voor 700 euro misschien wel én een afkortzaag én een zaagtafel kopen.
 

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Het wordt er allemaal niet makkelijker op.
Bosch pts 10 €350
Bosch pps 7 €450
Aeg €450
Bosch gts 10 €950
Dewalt 7491 €950 in us $599 hoe dat verschil zo is snap ik niet.
Of festool of makita ook rond of boven de €1000.

Marktplaats vind ik lastig want je weet idd niet of de machine bijvoorbeeld gevallen is, zelfbouw zie ik niet zitten, ik kan niet nauwkeurig genoeg werken on iets moois te maken.

Over de goedkope bosch zijn goede en minder goede verhalen geschreven, maar budget technisch zou dat mijn keuze zijn. Ik ga de machine af en toe gebruiken in mijn schuurtje waar ook de fietsen staan. Daarom kan ik nu niets met een vaste machine.
Na mijn vakantie ga ik eens kijken bij hans en ik ga eens zoeken of ergens de verschillende bosch machines te zien en testen zijn.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Die AEG zaag ken ik niet....

De AEG zaag heb ik al eens van dichtbij besnuffeld. Ik denk dat het een geweldige bouwzaag is, maar wanneer je precisie wilt moet je iets anders zoeken. De afkortgeleider heeft nogal wat speling en de dwarsgeleider zit goed vast, maar niet per se haaks.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Pieter,
Jouw argumentatie is vrijwel dezelfde waarom ik de Bosch machines destijds heb gekocht. Die schuif je nog makkelijk in een hoekje.
Ik heb er nooit een seconde spijt van gehad.
Pas wel op: Zo ben ik ook ooit begonnen, en nu enkele jaren later kijk ik naar zaagmachines van ver boven de €3000,-.
Als je eenmaal besmet bent met het virus...:):cool:

Nogmaals, je bent van harte welkom om beide machines uit te proberen.
Dan kun je zien of ze aan je verwachtingen voldoen.
Je mag ze beide meenemen voor ruim minder dan de prijs van een nieuwe PTS 10.

Vriendelijke groet,
Hans
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Mag ik nog een optie op de tafel gooien?

nou weet ik niet welk formaat hout jij wilt zagen, maar is een goede invalzaag met een liniaal niks voor je?

Ik zaag planken en plaatmateriaal met een invalzaag (Mafell MT55cc) en dat bevalt mij echt prima. Kleinere stukken is soms lastig maar dat heb ik tot op heden kunnen oplossen met de bovenfrees.

Ik heb een grote plaat MDF op de vloer liggen waar ik mijn te zagen plaat/plank op leg. Op die manier kan ik makkelijk en zeer nauwkeurig zagen. Opgeruimd neemt het ook zowat geen plek in.

http://www.gereedschappro.nl/nieuws/de-grote-gereedschappro-invalzagen-test-van-wino/47

.
.
.
.
voor wat het waard is.........ik heb de groene bosch afkortzaag PCM8S en ik ben daar niet tevreden over. Speling op de hoek-instellingen, laser amper zichtbaar en niet haaks, zaagblad slingert, etc. Ik zou niet gauw weer in die categorie iets terugkopen.
 
Laatst bewerkt:

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Maarten, de meeste stukken die ik zaag zijn eigenlijk te klein voor een invalzaag. En afkorten van een balk lijkt me gelemaal niet handig gaan.
Ik zal je bijgevoegde link lezen dat lijkt me een uitgebreide en nuttige test.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Jij schreef:

in die prijscategorie doen ze dat allemaal hoor lemen...you get what you pay for

Ik herken de problemen die jij hebt met de zaag niet. Dus stelde ik dat het een voordeel is dat we in Noorwegen voor alles meer moeten betalen. Een cynisch grapje dus.

Het gaat erom dat je een aantal klachten hebt en direct aanneemt dat dat komt door de prijs die je betaald hebt, zonder dat met de verkoper ( of Bosch) te bespreken.

Ik heb geen speling op de hoekinstellingen. (Ik draai 'm wewl altijd vast zodat ie centreert. Vastgedraaid zie ik ook niet hoe je speling zou kunnen hebben)
Mijn zaagblad slingert niet.

De laser heb ik geen oordeel over. Ik zie het nut er niet van in. Mijn handzaag had ook nooit een laser.
Ik trek het blad naar beneden zonder dat ie draait en leg het hout op zijn plek zodat ik aan de juiste kant van de lijn kan zagen. Ik heb niet per definitie de afval aan de rechterkant.
Ik weet wel dat er stelmogelijkheden zijn aan dat laserkoppie.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Het wordt er allemaal niet makkelijker op.
Bosch pts 10 €350
Bosch pps 7 €450
Aeg €450
Bosch gts 10 €950
Dewalt 7491 €950 in us $599 hoe dat verschil zo is snap ik niet.
Of festool of makita ook rond of boven de €1000.

Marktplaats vind ik lastig want je weet idd niet of de machine bijvoorbeeld gevallen is, zelfbouw zie ik niet zitten, ik kan niet nauwkeurig genoeg werken on iets moois te maken.

Over de goedkope bosch zijn goede en minder goede verhalen geschreven, maar budget technisch zou dat mijn keuze zijn. Ik ga de machine af en toe gebruiken in mijn schuurtje waar ook de fietsen staan. Daarom kan ik nu niets met een vaste machine.
Na mijn vakantie ga ik eens kijken bij hans en ik ga eens zoeken of ergens de verschillende bosch machines te zien en testen zijn.

Volgens mij is voor jouw toepassing de Bosch PTS 10 een goede keus. Bij / Na montage goed kijken dat je alles goed in elkaar zet en afsteld en bij echte onvolkomenheden gewoon contact opnemen met je verkoper en er niet mee blijven door modderrn.
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Ik heb als beginnend houtbewerker ook een PTS10 gekocht. Bevalt erg goed; heb er nu een aantal projecten mee gedaan en deze gingen er heel erg goed mee. Daarnaast 5 jaar garantie (uitgebreide gratis service van Hornbach), dus weet zeker dat ik 'm 5 jaar kan blijven gebruiken.

Als ik op een gegeven moment besluit dat ik er helemaal voor ga, kan ik 'm altijd verkopen en een duurdere kopen. Tot die tijd kan ik perfect uit de voeten met mijn PTS10.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
En de service van Bosch is goed. Ik kreeg hier een vrachtwagen voor de deur met een nieuwe pts10 omdat er een steun van de tafelverlenger was gebroken.:D
Dat hele verhaal heb ik in een ander topic al eens verteld.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Waar ben jij op vakantie dan / welke winkel? Hier staan ze toch voor +- 350 op het internet!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.