Tafelzaag of afkortzaag

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Als je al naar een Bosch GTS10XC zou neigen dan is misschien de Dewalt DWE7491 ook een optie.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb deze al zien staan bij mijn dealer.
Leek me een vrij robuuste zaagtafel.
 

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Ik had al gekeken naar een DEWALT DWE7491RS. In de usa is die $580. Maar in Nederland is die €990. Hoe is dat toch te verklaren???

Een Bosch GTS10XC is ook al snel €1000.

Dat is allemaal HEEL veel geld.

Ik ben trouwens wel erg gecharmeerd van de Dewalt met ingebouwd statief en uitklapbare lineaal.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ja dat is wel veel geld dat ben ik met je eens..... Maar het is helaas wel waar wat ze zeggen, met goed gereedschap hoef je maar één keer te huilen.....

Ik had een Einhell.... nou van dat merk komt er NOOIT meer wat in dit huis....

Zoek anders op de oudere kitty machines op Marktplaats. Of metabo's (en ouder makita's moeten ook best goed zijn)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Is zelfbouw misschien een optie? Op youtube staan best een aantal makkelijke tutorials om een tafelzaag te maken. Ik heb er zelf ook aan zitten te denken maar een of andere reden toch weer vanaf gestapt. Een goede cirkel en wat hout is sowieso goedkoper dan een goede zaagtafel. Uiteraard is het ook belangrijk welke tools je nog meer hebt en of het eindproduct aan je eisen zal voldoen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Gevonden: TS200

http://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-ts-200-2-table-saw

ik was ook wel gecharmeerd van deze. ziet niet zo flitsend uit als die bouwzagen op wieltjes, maar dat is allemaal schone schijn. Daar ga je niet beter van zagen eerder slechter, tegen de tijd dat je speling krijgt op die vouwbare onderdelen. Deze heeft oa een solide gietijzer tafelblad en mooie stille inductie motor.
voor 350 pond heb je de zaag zelf wat een goede basis is. Dan kan je later een fullsize roltafel bijkopen. Of meteen voor 500 pond incl tafelverbreding roltafel standaard etc. De recensies zijn erg positief over deze zaag.

de GTX van bosch is een prachtige machine maar de grotere roltafel van de ts200 met langere lineaal etc is dan toch wel een voordeel met afkorten hoor. Qua prijs blijf je eronder, en het is een nieuwe machine met garantie.
Hij is wel minder mobiel, dat is dan de consessie die je doet.
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Een Bosch GTS 10 XC kost inderdaad 950 euro bij verschillende adresssen hier in Nederland. Dan krijg je er een onderstel bij. Dat is een hoop geld, maar het is gezien de kwaliteit en mogelijkheden m.i. niet te duur. Natuurlijk kan niemand anders bepalen welk budget je voor een zaagtafel over moet hebben, maar wat je ook doet....koop geen bouwmarkt-zaag, dat is echt weggegooid geld.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Die AEG zaag ken ik niet....

Mijn keuze voor deze Bosch zaag is voornamelijk gebaseerd op de positieve recensies die ik (vooral op YouTube) vond. Ik heb hem nog maar kort (maandje) maar ben er nu al erg aan gehecht: solide, stil, stabiel en accuraat. Hij voldoet daarmee precies aan mijn wensen. Heb er inmiddels wel al aardig wat mee gezaagd (een stuk of 7 hele platen verwerkt tot kleine onderdelen) en heb geen momentje spijt van mijn keuze.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
De PTS10 is je blijkbaar al uit het hoofd gepraat. Jammer.
Ikzelf ben tevreden met de PTS10, en er zijn wel wat topics te vinden met jouw vraag 'welke zaagtafel'
Daar zijn er toch een paar mensen die de PTS10 hebben aangeschaft en er blij mee zijn.

Er zullen best betere apparaten zijn. Maar zelfs Lars - die wat kantekeningen heeft bij de machine- is toch blij met het ding.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik geen poppenhuisjes maak. Maar ik heb nog geen moment gedacht dat er iets scheef is aan de PTS 10
Moet er wel bij zeggen dat mijn PTS 10 uit 2007 stamt. Dat betekent dus dat ie niet na 2 jaar uit elkaar valt, maar de keerzijde is dat ik niet kan garanderen dat de PTS 10 die nu in de winkels staan uit het zelfde hout gesneden zijn.
Veel ervaringen met andere zaagtafels heb ik niet. Alleen kort voordat ik de PTS 10 kocht iets van deWalt kunnen lenen. Het hout wat ik daarmee gezaagd heb, is nooit een eindproduct geworden zo scheef.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
De PTS10 is je blijkbaar al uit het hoofd gepraat. Jammer.
Ikzelf ben tevreden met de PTS10, en er zijn wel wat topics te vinden met jouw vraag 'welke zaagtafel'
Daar zijn er toch een paar mensen die de PTS10 hebben aangeschaft en er blij mee zijn.

Er zullen best betere apparaten zijn. Maar zelfs Lars - die wat kantekeningen heeft bij de machine- is toch blij met het ding.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik geen poppenhuisjes maak. Maar ik heb nog geen moment gedacht dat er iets scheef is aan de PTS 10
Moet er wel bij zeggen dat mijn PTS 10 uit 2007 stamt. Dat betekent dus dat ie niet na 2 jaar uit elkaar valt, maar de keerzijde is dat ik niet kan garanderen dat de PTS 10 die nu in de winkels staan uit het zelfde hout gesneden zijn.
Veel ervaringen met andere zaagtafels heb ik niet. Alleen kort voordat ik de PTS 10 kocht iets van deWalt kunnen lenen. Het hout wat ik daarmee gezaagd heb, is nooit een eindproduct geworden zo scheef.

Hallo Lemen,
Helemaal mee eens!
Ook ik ben al jaren een tevreden gebruiker van zowel de PTS10 als zijn broertje de PCM8s (afkortzaag).
Ook ik heb dus een wat oudere versie (weet niet precies hoe oud) en weet niet hoe de nieuwe zijn.
Beide machines doen het prima. Ik kan er goed recht mee zagen en ze hebben mij nog nooit in de steek gelaten.
Ik heb toevallig net besloten een nieuwe stationaire machine te kopen, maar dat is omdat ik nu veel intensiever bezig ben, terug wil naar 1 machine en nu denk ik de voordelen van een goede stationaire machine waard ben.

Kortom, wat mij betreft voor een beginner prima en betaalbare apparaten.

@Pieter: Mocht je beide machines toch nog een kans willen geven ben je welkom om ze bij mij te komen bekijken/uitproberen.
Sinds 2 dagen staan beide zagen te koop voor heel veel minder dan een nieuwe.

Vriendelijke groet,
Hans
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
test.jpg


Test is van febr 2010. Helaas kan ik niet de link naar de test zetten want alleen voor abonnees. De PDF rondsturen is dus ook niet verstandig, en voor de meesten toch niet leesbaar.
Let wel dit is een 'doe het zelf' blad. De overige zaagtafels zijn goedkope zagen, als einhell, en een aantal winkels die spul onder eigen merknaam verkopen.
Verassend is dat de Herkules TK1800 als goedkoop aternatief uit de bus komt. Deze herkules is -op de kleur na- identiek aan de .........Einhell RT-TS 1825U.

Het blad heeft ook een soort cursus gepubliceert over het gebruik van een tafelzaag. Als tafelzaag gebruikte ze de PTS10.
In veel bouwprojecten die ze plaatsen zie ik de PTS 10 in gebruik.

Nee ik heb geen aandelen bij Bosch, maar om het product steeds weer de grond in te schrijven doet onrecht aan de PTS10.
Ik las zelfs 'met rotzooi maak je rotzooi' in deze draad. Ik vind dat absoluut te ver gaan om de producten van medeknutselaars bij voorbaat als rotzooi te betitelen omdat ze het geld niet hebben voor iets anders, niet de mogelijkheid hebben 2e hands te kopen, of gewoon het risico niet te willen lopen een machine te kopen die een keer van een stelling afgeflikkerd is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.