Tafelzaag of afkortzaag

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooi dat onderstel. Ik ben er ook superblij mee net als met de Blauwe Bosch zaagtafel.
Ik was nooit zo'n Bosch fan (groene serie) maar deze prof-lijn is toch echt wel goed.
 

HobbyHout

Nieuw lid
4 jun 2015
3
0
Schipluiden
Ik ben zelf ook een beginnende houtbewerker en volg al een tijdje deze (en andere) thread over tafelzagen. Ik ben zelf serieus aan het overwegen om de Axminster TS 250 te kopen. Is er iemand hier die ervaring heeft met deze zaag (andere zagen van axminster)?

Ook ben ik een beetje aan twijfelen gebracht door lovende woorden over de Bosch GTS 10 XC, die ik eventueel voor €100 meer in huis zou kunnen halen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Wat me opvalt aan de specificatie's van de Bosch GTS 10 is dat deze vrij langzaam draait, waardoor snijsnelheid op +/- 42m/s uitkomt terwijl het grootste
deel van alle tafelzagen al boven de 49m/s snijsnelheid komen. Vraag me af hoe de zaag zich gedraagt als deze dikker massief hardhout moet zagen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik bedoelde meer de echte harde soorten, zoals Merbau, azobe, Wenge.
Het meranti is tegenwoordig prut, veel klanten willen het al niet meer.
Of je moet nog een stuk echt dark red meranti hebben, want tegenwoordig noemen ze al het meranti al dark red, en weegt net iets meer dan balsa hout.

De zaag heeft ook een tandwieloverbrenging i.p.v. riem, dat zal ook best verschil maken in het overbrengen van koppel.
Pas wel op met terugslag, want tandwielen en lagers gaan dan snel kapot.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Sorry over m'n antwoord op de Bosch.
Ik dacht dat ik aan het einde van de berichten was maar zag later dat je al een zaagtafel had gekocht en ik had m'n bericht al verstuurd.
Ik heb zelf niet altijd van die beste ervaringen met Bosch gehad.
Ik hoop in ieder geval dat je er lang plezier van hebt, succes!
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo PBT,
Heb het gezien, ziet er netjes uit.
Werd hoog tijd dat dat bouwval eens werd opgeknapt, staat al meer dan 10 jaar leeg.
Was onverkoopbaar met een veel te hoge prijs.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hi,

Kan iemand mij misschien vertellen op welke hoogte de zaag ( gts10xc) incl. Het onderstel gta60a staat...dus hoe hoog staat de bovenkant van detafel van de vloer?

hoop er van te horen!

Gr,

knutsel
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Thnx Mga1600. Dat bedoelde ik, ik heb je toch niet naar de werkplaats gestuurd?

Haha....., nee..... Ik had het toevallig net een paar uur eerder voor mezelf opgemeten. Dit in verband met het bepalen van de hoogte voor het ontwerp van mijn mobiele werkbank. Overigens: het onderstel heeft stelpootjes aan een kant, dus een kleine variatie is te overbruggen

Succes!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Inderdaad wel humor. Ik ben ook net bezig met een onderstelletje voor mijn tafelzaag. Kunnen wel een aparte draad beginnen.
Overigens had ik even te kort door de bocht geantwoord, ik had de hoogte van het onderstel gegeven. Maar goed komt vermoedelijk op hetzelfde neer uiteindelijk.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Thnx iig!
Zou een verschil in hoogte van ca. 6/7 cm bezwaarlijk zijn? De werkbanken die ik mogelijk als outfeedtable ga gebruiken zijn er al en zijniets lager...��

ben van plan om op korte termijn een zelfde tafelzaag aan te schaffen!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Volgens mij niet. Is net zoiets als een werkbank of bureau. Eigenlijk moet die aangepast zijn aan je lichaamslengte maar is dat vrijwel nooit.
Deze Bosch-hoogte is natuurlijk ook maar een maat voor de gemiddelde mens.

Ikzelf ben een klein ventje, maar heb toch graag mijn werkbanken etc wat hoger dan standaard, zodat ik rechtop kan werken ipv met een gebogen rug.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ken t, ben ook niet zo' n grote.
maakt het uit als de outfeed tafels lager zijn dan de zaag machine? Cm of 6/7 zal der toch niet voor uit maken? ( voor de kwaliteit vd zaagsnede bedoel ik)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Lager lijkt me geen probleem, hoger wel waarschijnlijk ;)

Mocht het later toch te laag blijken, dan leg je je woordenboek of harry potter, sprookjes van Grimm ofzo toch op die uitlooptafel?
Het grote duitse moppenboek kan niet, dat is te dun.

Maar je kan ook een verhoging maken van een paar stukjes resthout zodat het ondersteund natuurlijk.

Ter zijde: ik heb op dit moment mijn tafelzaag op een workmate-look-a-like gemonteerd. Dat ziet er erg hoog uit, maar bevalt eigenlijk best wel.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Idee had ik zelf ook. Kan wellicht mijn werkbank ook verhogen... Maar huidige hoogte vind ik wel prettig..en als het niet afdoet aan de kwaliteit...plunder ik de kinderboekenkast wel es ;)
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Mij bevalt de hoogte van de zaagtafel van 98 cm wel. Ik ben met mijn 183 of zoiets, niet extreem groot of klein. Als ik het vergelijk met de keukenaanrecht, die bij ons 90 cm is, is het veel beter in iedergeval want daar krijg ik spontaan last van mijn rug van.

Ik denk dat een outfeed tafel in het ideale geval een cm lager zou zijn dan de zaagtafel hoogte. Niet veel meer, zeker als je met dun materiaal werkt, want dat zou gaan buigen en vervelend gaan doen met zagen denk ik. Overigens heb ik, mede vanwege het feit dat de Bosch zelf is voorzien van een uittrekbare ondersteuning aan de achterzijde, nog niet zo vaak behoefte aan een outfeed tafel gehad. In een enkel voorkomende geval improviseerde ik wat met een stel Workmates, een paar opgestapelde balkjes en een oude deur, en red de me daar prima mee, maar dat is strikt persoonlijk natuurlijk.....

Heel wat anders: ik heb twee afkortsledes gemaakt voor deze zaagtafel, een grote en een kleine. De grote is effectief ruim 65 cm diep en 122 breed. Ik gebruik die om bijvoorbeeld kastplanken af te korten. Super netjes haaks en geen "rafels". De rest van de plank (dat stuk wat langer is dan 122) ondersteun ik op dezelfde wijze als ik hierboven schreef. De grote slede is wel behoorlijk zwaar (gemaakt van 18 mm multiplex) en met een zware "lading" er in heeft in de voorste positie wel enige neiging om voorover te kieperen, maar daar is dat glijdende deel (afkort) links van de Bosch zaagtafel dan weer goed voor: ik trek dat dan een cm of 20 uit. De slede ligt dan stabiel daarop. Bij het naar voren duwen van de slede schuift het dan weer mee naar binnen omdat ik mijn hand daar dan heb (ver weg van het zaagblad) en mijn duim gebruik. De geleiding blijft dan prima. Werkt perfect!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.