Tafelzaag of afkortzaag

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Ik ben een beginnende houtbewerker met beperkt budget en ook beperkte ruimte.
Nu heb ik een hobby tafelzaag die aan alle kanten scheef zaagt en afkorten is helemaal een drama.

Is het verstandig om een goedkope zaagtafel te kopen en een losse afkortzaag of kan ik beter een iets betere zaagtafel kopen waarmee ik ook kan afkorten. ??
Is Bosch PTS 10 een goede keuze ?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Je kan beter een goede tafelzaag kopen daar kun je mbv sledes prima op afkorten en verstek zagen.
Of de pts10 een goedw keuze is is afhankelijk van wat je er mee wilt doen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Zoek maar even hier op het forum er zijn onlangs nog enkele topics geweest.

Paar jaar geleden was ik ook naar de pts10 aan het kijken, ik kon niks anders dan bosch.
Toen ik m van dichtbij zag heb ik het toch maar niet gedaan, het is natuurlijk wat je wil en hoeveel het mag kosten, maar in mijn beleving is een PTS10 ook erg "hobby" en aan alle kanten scheef.
Wat ik erover gelezen heb is deze luid en heeft een slechte stofafzuiging.

De pts10 variant maar dan de prof. blauwe Bosch schijnt wel goed te zijn (uit m'n hoofd GTS10??). ook de axminster "nogiets" 200 hoor ik goede verhalen over, deze kan je ook met vanalles uitbreiden.
Naast de duurdere festools en mafell zijn dit de zagen die ik overwogen heb.
Afkortzaag zou ik niet doen, veel te specifiek, alleen handig m.i. als je echt 100 keer hetzelfde moet afkorten.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ik zat (of eigenlijk nog steeds) in de dezelfde situatie, een werkruimte van 3 bij 0,8meter. Eigenlijk nergens geld voor maar heb uiteindelijk toch een nieuwe pts10 gekocht. Ik vind de machine eigenlijk tegenvallen. De aluminium bovenkant is verre recht en je moet behoorlijk je best doen om de zaag 90 graden met het blad te krijgen. De machine die ik heb haalt de 90 graden eigenlijk niet en moet daardoor het draaimechanisme iets forceren. Zaagsnedes zijn wel goed maar de bijgeleverde spullen om onder een hoek te zagen waren niet super fantastisch. Ik heb denk ik een halve dag besteedt aan het plaatsen van ringetjes tussen de geleider zodat een hoek van 45 graden ook echt een hoek is van 45 graden. De afzuiging is ook vrij slecht en de machine maakt een enorme herrie. Nu lijkt het net een enorme slechte machine maar dat ligt misschien ook aan mijn eisen. Ik maak vaak kleine dingen met minimale marges en dan valt elk foutje op. Ik betwijfel of je voor rond de 300-350 euro een betere nieuwe zaagmachine hebt en daarom ben ik nog steeds blij dat ik de pts10 heb gekocht, ik heb er inmiddels enorm mooie dingen van gemaakt die met mijn aangepaste Ferm tafelzaag onmogelijk waren. Maar ik ben stiekem toch van plan om het blad te vervangen met iets dat wel recht is...
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik heb het zelf niet maar heb er wel eens mee gewerkt, indien je het geld er voor (over) hebt, spaar voor een Makita, dewalt of het neusje van de zalf, een Festool of maffel. sommige hebben een afkort functie wardoor je de zaag naar je toe kan trekken, hierdoor is het afkorten van grote objecten makkelijk dan wanneer je het object over het blad moet duwen. natuurlijk ben je dan niet klaar met 3 a 400 euro maar, je zal er echt geen spijt van krijgen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Het hangt allemaal af wat je vaak voor werk doet.
Als je veel lange planken (bvb steiger meubels) maakt dan zou ik voor een degelijke afkortzaag kiezen.
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar mijn inziens is een tafelzaag van onder de 700~800 euro weggegooit geld.
Heb hier genoeg verhalen gelezen over de PTS en gelijke dat het eigenlijk niks is. Prima voor het ruige werk,
maar wil je precies werken dan is het eigenlijk niet te doen.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Ik ben een beginnende houtbewerker met beperkt budget en ook beperkte ruimte.
Nu heb ik een hobby tafelzaag die aan alle kanten scheef zaagt en afkorten is helemaal een drama.

Is het verstandig om een goedkope zaagtafel te kopen en een losse afkortzaag of kan ik beter een iets betere zaagtafel kopen waarmee ik ook kan afkorten. ??
Is Bosch PTS 10 een goede keuze ?
Spaar even verder en koop FESTOOL.
Met rotzooi maak je rotzooi.
Met Festool rotzooi maken is mogelijk maar moeilijk.
Heb zelf oa. een basis-plus met invalzaag (55) en schuiftafel en hoekaanslag en geleiders.
Haaks is haaks en hoeken kloppen ook.
Voor hobby is dat voor mij net nauwkeurig genoeg.
Je kunt netjes langszagen en afkorten.
De beperking is de zaaghoogte maar dan is de 70 een oplossing.
Kosten: Het is maar geld, de varkens vreten het zelfs niet.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
En we zijn weer bij festool beland.
De TS geeft aan een beperkt budget te hebben.
dan kun je dus wel aanvoelen dat iets als festool nog niet mischien in de buurt komt van budget gereedschap.
Er is niks mis met festool maar wel met het advies.
mischien kan de TS zijn max budget aangeven.
 
Laatst bewerkt:

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Pieter, Ik heb ook een aantal jaren geknoeid met een Top-Craft zaagtafel.
Onlangs, een oude Kity 617 kunnen kopen voor een fractie van de prijs van de PTS10.
Nog geen seconde spijt van gehad !
Natuurlijk is deze zaag ook niet perfect, (ze is dan ook ong. 35 jaar oud) maar ze doet wat ze moet.
Net als jij, heb ik ook een beperkt budget voor de hobby, dus voor mij was dit een goede oplossing.

Mijn advies : Schuim de tweedehands markt af, heb wat geduld en met een beetje geluk haal je degelijk toestel in huis.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
En we zijn weer bij festool beland.
De TS geeft aan een beperkt budget te hebben.
dan kun je dus wel aanvoelen dat iets als festool nog niet mischien in de buurt komt van festool gereedschap.
Er is niks mis met festool maar wel met het advies.
mischien kan de TS zijn max budget aangeven.

ik heb nooit gezegd dat je indien je een festool apparaat koopt je hem nieuw moet kopen, er staat genoeg op marktplaats en veilingsites tweedehands. natuurlijk moet je dan goed opletten dat de apparaten niet zijn mishandeld inplaats van behandeld.
 

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
He, bedankt allemaal voor de goede reacties, het is me wel duidelijk, die Bosch gaat het niet worden. zoals al gezegd wordt met rommel maak je rommel. en aangezien ik nog niet HEEL handig ben met hout heb ik zeker niet de capaciteiten om mooie dingen te maken.
Het project waar ik nu als eerste mee bezig ga is een nieuwe computer bureau van eikenhout. Het hout heb ik al via marktplaats kunnen kopen in de vorm van een oude kast maar met de zaag machine die ik heb durf ik er nog niet echt aan te beginnen.

Als ik een 2-de hands machine zou kopen via bijv marktplaats, (die link van lhoonweg ziet er wel goed uit) waar moet ik dan op letten ??
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Die bosch pts10 heb ik ook gezien en voel gewoon niet goed, maar ik ben overstag gegaan en meer geld uitgegeven en een Bosch GTS10 XC gekocht, en dat is een wereld van verschil, enige nadeel wat ik persoonlijk heb is de niet standaard maat voor een miterslot.... (dus een incra lineaal gaat niet passen :(
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Die bosch pts10 heb ik ook gezien en voel gewoon niet goed, maar ik ben overstag gegaan en meer geld uitgegeven en een Bosch GTS10 XC gekocht, en dat is een wereld van verschil, enige nadeel wat ik persoonlijk heb is de niet standaard maat voor een miterslot.... (dus een incra lineaal gaat niet passen :(
ze hebben bij incra meerdere modellen ook voor andere maten mitre slots.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
He, bedankt allemaal voor de goede reacties, het is me wel duidelijk, die Bosch gaat het niet worden. zoals al gezegd wordt met rommel maak je rommel. en aangezien ik nog niet HEEL handig ben met hout heb ik zeker niet de capaciteiten om mooie dingen te maken.
Het project waar ik nu als eerste mee bezig ga is een nieuwe computer bureau van eikenhout. Het hout heb ik al via marktplaats kunnen kopen in de vorm van een oude kast maar met de zaag machine die ik heb durf ik er nog niet echt aan te beginnen.

Als ik een 2-de hands machine zou kopen via bijv marktplaats, (die link van lhoonweg ziet er wel goed uit) waar moet ik dan op letten ??

Hallo Pieter,

Bij de Festool basis plus met invalzaag is het zaak om je goed te realiseren dat in de 1A/t alleen de oudere zagen passen. Een oudere zaag laten reviseren kun je overigens goed doen bij Festool in Waddinxveen. Het prijskaartje loopt dan wel behoorlijk op. Wel graag de hoekaanslag direct er bij kopen, dan kun je netjes verstek zagen. Een schuiftafel mag ook hoog op je verlanglijstje staan, bijv. de st 1120.
De inlegplaat van de cms past ook in de basis plus. Je kunt dan ook de nieuwe zagen gebruiken maar zonder trekfunctie.
Het is aan te raden eerst zoveel mogelijk informatie te verzamelen over wat wel en niet bij elkaar past. En dat zou ik vooral niet bij de verkoper doen.

Groeten en succes,

Luc
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb ook beperkte ruimte en heb daarom uiteindelijk ook voor de Bosch GTS 10 XC gekozen. Voor de ruimte de ontstaat als je de zaagtafel naar rechts uitschuift heb ik een precies passend freesblad gemaakt. Dat is dus twee functies op dezelfde oppervlakte, en de zaag is met de schuiftafel ook te gebruiken om af te korten. Als je dan ook nog het onderstel neemt dat met zaag en al inklapbaar is ( GTA 60 W - wil ik ook nog een keet kopen.....), laat het apparaat de beperkte ruimte maximaal vrij als er niet gezaagd of gefreesd hoeft te worden. Al met al niet goedkoop, maar wel kwaliteit....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.