Beitels/messen Scheppach HM1

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Voor zover ik kan zien, is het enige verschil tussen de beitels voor de HM1 en HM2, de 2 uitsparingen voor de stelschroeven bij de HM1.
En als je dan naar de prijs kijkt, is er toch een serieus verschil.

Weet iemand of het mogelijk is om de uitsparingen zelf te maken in het mes ?
Of kan je de stelschroeven ook diep genoeg plaatsen zodat deze gewoon onder het mes komen ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je een goedkoop setje magnetische beitelstellers koopt, kan je de stelboutjes weglaten. Dan kan je de gewone rechte messen kopen. De kosten van de stelblokjes heb je er al na een keer uit.
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
@chevy66 : Bedankt voor de snelle respons.
Weet je misschien ook waar ik dit kan vinden ?
Ik vind alleen bij tendotools.com aan €68.

Weet er misschien ook iemand, wat de minimum breedte is voor een schaafmes in een HM1 ?
Ik heb nog een extra set messen meegekregen, maar deze zijn misschien "ver op".
Normaal zijn deze 18mm en deze zitten nu eerder rond 12-13mm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Beitelstellers bij Rutland in engeland 20 pond. Schaafmessen bij Appleby woodturnings e bay internetshop . 3 paar voor 28 pond. Verzenden bij beide bedrijven is in mijn ervaring snel. Verzendkosten vallen erg mee.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als ik iets in het buitenland bestel, kijk ik altijd of ze nog meer hebben wat ik zoek. Ik bestel dit dan mee, Dit drukt de verzendkosten per artikel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Twee wat? Twee messen in de as. Twee stelblokjes. Messen zitten per twee verpakt in een doosje. De prijs van 10 pond is voor twee messen. Ik bestel altijd 3 setjes messen tegelijk, de verzendkosten blijven gelijk, maar je krijgt 10 procent korting. De stelblokjes zitten ook met twee in een doosje.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij mijn vorige schaafbank, een robland, werkte op hetzelfde principe. Waar ik de beitels liet slijpen en ook nieuwe bestelde, sleep er die sleufjes voor mij in. Die stelschroef was tevens ook de beveiliging tegen het eruit vliegen van de messen.
 

fons

Nieuw lid
27 dec 2014
3
0
Er bestaat ook een systeem met dunne wegwerpmessen die aan 2 zijden scherp zijn (omkeermessen). Je hebt dan wel een soort van opvullat nodig om aan de benodigde dikte te geraken, hoe het verder eigenlijk werkt weet ik niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.