afstand Verstekzaag tot muur

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Allen,
ben momenteel aan het nadenken om tegen 1 muur lage kasten te zetten die ik tegelijk kan gebruiken voor af te korten, dus de afkortzaag hier inwerken. Heb momenteel nog een goedkope verstekzaag maar er staat een nieuwe op de planning (wss kapex). De corpus van de lage kasten zou ik van Ikea halen (niet echt voor dit forum wss, maar prijs kwaliteit kan ik het daar niet voor maken), meer specifiek keuken kastjes van 37cm diep waar de systainers dan in kunnen.
Nu dus de vraag, is een kast van 37 breed genoeg voor de afkortzaag, dus kan de afkortzaag dicht genoeg bij de muur komen zodat ik met die 37cm toekom, of dient het toch breder te zijn?
Kan namelijk nergens vinden hoe ver de achterkant uitsteekt tov de aanslag.

Thanks
Timothy
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Zie onderstaand plaatje met afmetingen van een Kapex.
Maat die je zoekt is: B+F-C=37 cm.
Als je een plank diep 59 cm op de kastjes maakt zou dit net passen, die steekt dan 22 cm over.
Of de kastjes los van de muur monteren.
kapex-dimensions.gif
 
Laatst bewerkt:

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@neel, bedankt, precies wat ik zocht, alleen is het antwoord dus teleurstellend. Op een kast van 37 diep valt het stuk er dus af :)
Heb helaas geen plaats om kastjes van 59 cm te zetten want zo breed is mijn garage niet, zeker niet met de combine in het midden.
Dan zal het toch een losse afkortzaag worden met een opvouwbaar onderstel, voor die paar keer dat ik het nodig heb...
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@Sam, een opklapbaar werkblad is mss nog wel een goed idee. Dus kastjes van 37cm diep, en dan erboven op een werkblad van 60cm, dat naar boven klapt. Er komt normaal gezien niet teveel gewicht op zodat de ruime oversteek, (+23cm) geen probleem moet zijn. Zal het eens uittekenen en zien of het zo wel zou passen.

Het is allemaal wat puzzelen om op een kleine ruimte zoveel mogelijk te krijgen, inclusief fietsen, winterbanden etc. De garage helemaal opeisen zou me mijn huwelijk kosten :)
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Ik heb de Bosch GCM 8 SDL en die heeft een pak meer ruimte nodig achteraan!
Die is hetzelfde gebouwd als de GCM 12 GDL dus da's zeker geen oplossing
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De kapex heeft nog een paar meer cm nodig dan op de grafiek, want als je hem links of rechts draait dan zwenkt de achterkant uit. Als je wil meet ik morgen exact hoeveel.
37cm is erg kort, ik denk dat zelfs de kleinste kapzagen daar met moeite op kunnen. De kapex is al een grote zaag die op een klassieke tafeldiepte van 50-60cm tegen de muur kan werken, anderen van hetzelfde gamma hebben een pak meer nodig.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ben gisteren toch maar al de kastjes van 37cm gaan halen en de helft is reeds geïnstalleerd. Ga met een opklapbaar blad werken van 60 cm maar zelfs dat zal wss nipt worden voor de kapex. Helaas heb ik de ruimte niet om een dieper blad te nemen. Ben nu eens aan het kijken naar die Bosch, die kan precies toch idd pak dichter bij de muur dan de kapex. Had mijn gedachten al op de kapex gezet maar nood breekt wet. Zie wel dat die ook aan de duurdere kant van het spectrum ligt, dus is mijn vraag of die even goed is als de festool of neem ik toch maar beter een losse kapex met onderstel?
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
kapex is top, maar niks zonder de linealen (ug) erop links en rechts. Tenminste dat ervaar ik na ze gekocht te hebben... Echt helemaal top!
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ipv de Festool UG linealen kun je ook een Incra track links en rechts aanleggen. Is nog nauwkeuriger ook...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.