Nieuwe handvatten voor gutsen en steekbeitels

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Vorige week heb ik mijn gutsen en drie Japanse beitels van nieuwe heften voorzien.
De heften van de gutsen was een allegaartje en sommige in slechte staat.
De heften van de Japans beitels waren voor mij veel te klein.
Gebruikt hout is kornoelje afgewerkt met tungolie.
De ringen koperen buis van 22.
Bij de Japans beitels heb ik de stalen conische hulzen herbruikt.


IMAG0841.jpg
 

Bijlagen

  • IMAG0839.jpg
    IMAG0839.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 212
  • IMAG0840.jpg
    IMAG0840.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 211
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Die zien er goed uit.... het zijn van die klusjes wat altijd blijven liggen maar wel fijn als ze klaar zijn.
Nu moeten e eigenlijk nog grondig geslepen en gewet worden.
Maar ze liggen ondertussen weer op hun plek, dus dat zal ook weer even duren.
Hoe heb je die ringen zo zwart gemaakt?
Een stuk ijzerdraad over de groef gespannen houden. De wrijving van het draaiende werkstuk zorgt ervoor dat het hout verbrand met als resultaat mooie zwarte ringen (ik hoop dat je begrijpt wat ik zeggen wil).
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor het decoreren gebruik ik een stukje fietsremkabel met aan de uiteinden een klosje hout. Is veiliger mocht de draad wat teveel grip. krijgen op het hout. Kabels zijn er bij de fietsenmaker in verschillende diktes en meestal gratis.
Dit even ter aanvulling.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb het lijntje met een gewoon stuk ijzerdraad gezwart wegens enige beschikbaar materiaal (in tegenstelling tot mijn vader ben ik geen 'verzamelaar' die alles bewaart voor het geval dat). Wel een stukje hout aan beide uiteinden om voldoende druk te kunnen zetten.
Een getwist staalkabeltje zal waarschijnlijk vlotter werken. Deze zijn immers ruw en zullen meer wrijving veroorzaken.
En zoals Jan aangeeft, als afval te vinden in verschillende diameters.
Ik heb voor dit doel hier ooit 'pianodraad' horen voorbijkomen. Maar wat moet ik me daar bij voorstellen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
idd. en omdat koper minder slijtvast is dan staal, en een wikkeling van (koper)draad om een kern minder 'stabiel' is dan getwiste draden in lengterichting is een pianosnaar duidelijk minder bestand tegen de krachten die vrijkomen bij het branden van ringen in hout dan een rem- of derailleurkabel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik gebruik music wire, het is een in industrie gebruikte staal draad, en ook voor piano’s, komt in allerlei diktes, hier een paar foto’s, dit is al oude draad, de burning wire die Ik gemaakt heb is ook al enkele jaren oud, de reden dat Ik deze draad gebruik is dat het mooi glad is en niet een diepe groef schuurt, (Ik heb op de mijnenvegers gedient, we gebruikten twisted wire om de mijn kettingen door te zagen) en een fijnere lijn maakt, gaat lang mee, dat doosje had ongeveer 45 meter draad er in, zal me wel afstaan denk Ik, en ja maak er handvaten aan en draai de draad nooit om je vingers :rolleyes:

My burning wire.jpg Music wire sizes.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat bedoel je daarmee, hoe , wat?...

groeten
Ornament

Een twisted wire/draad kan makkelijk een gleuf maken in je hout, terwijl een gladde draad dat niet doet.

Hoe, wij gebruikte lange stalen kabels met zogenaamde vliegers aan de einden en een floot, de floot was voor de diepte setting en de vlieger trok de kabel naar buiten zodat je een grote boog had, als er een drijvende mijn aan een ketting lag, dan schuurt de draad langs de ketting en slijpt hij die door of gedeeltelijk, dan zaten er beitels aan de einden van de kabel met explosieven er in, en de ketting die nog niet door-geslepen was af moesten hakken, meestal twee beitels achter elkaar, en die braken er af, zodat de ketting niet vast kon haken aan de kabels, als de ketting was door-geslepen of gehakt dan kwam de mijn aan de oppervlakte en kon met kanon schoten vernietigt worden, dat was voor maar een soort mijn, wij oefende voor verschillende types van mijnen, druk voelende, magnetische en geluid gevoelig, plus combinaties en anderen
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik gebruik gevlochten staaldraad welke je voor het vissen op snoek gebruikt. Daar lagen er nog 3 van in mijn schuur van jaren geleden en werkt prima.

Dit is wel erg dun, dus wellicht wellicht dat voor sommigen een dikkere draad beter is.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik gebruik gevlochten staaldraad welke je voor het vissen op snoek gebruikt. Daar lagen er nog 3 van in mijn schuur van jaren geleden en werkt prima.

Dit is wel erg dun, dus wellicht wellicht dat voor sommigen een dikkere draad beter is.

De staaldraad die ik gebruik is een #22, en 1.2446 mm dik, zo ongeveer 1 1/4mm dik, Ik persoonlijk vind dunnere scherpe lijnen over het algemeen mooier dan dik, en als je de draad verder rond het werkstuk buigt gaat het branden/frictie veel makkelijker en vlugger.

box.jpg Birdhouse.jpg box 1.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Een twisted wire/draad kan makkelijk een gleuf maken in je hout, terwijl een gladde draad dat niet doet.

Hoe, wij gebruikte lange stalen kabels met zogenaamde vliegers aan de einden en een floot, de floot was voor de diepte setting en de vlieger trok de kabel naar buiten zodat je een grote boog had, als er een drijvende mijn aan een ketting lag, dan schuurt de draad langs de ketting en slijpt hij die door of gedeeltelijk, dan zaten er beitels aan de einden van de kabel met explosieven er in, en de ketting die nog niet door-geslepen was af moesten hakken, meestal twee beitels achter elkaar, en die braken er af, zodat de ketting niet vast kon haken aan de kabels, als de ketting was door-geslepen of gehakt dan kwam de mijn aan de oppervlakte en kon met kanon schoten vernietigt worden, dat was voor maar een soort mijn, wij oefende voor verschillende types van mijnen, druk voelende, magnetische en geluid gevoelig, plus combinaties en anderen

Weer iets bijgeleerd, weer een prachtig verhaal.
thanks

groeten ,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.