Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Nieuwe handvatten voor gutsen en steekbeitels

Vorige week heb ik mijn gutsen en drie Japanse beitels van nieuwe heften voorzien.
    De heften van de gutsen was een allegaartje en sommige in slechte staat.
    De heften van de Japans beitels waren voor mij veel te klein.
    Gebruikt hout is kornoelje afgewerkt met tungolie.
    De ringen koperen buis van 22.
    Bij de Japans beitels heb ik de stalen conische hulzen herbruikt.

IMAG0841.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door mathieu; 19-07-15 om 13:24.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Die zien er goed uit.... het zijn van die klusjes wat altijd blijven liggen maar wel fijn als ze klaar zijn.

Mooi gedaan
    Groetjes uit Landgraaf

Leuk leuk leuk! Hoe heb je die ringen zo zwart gemaakt?

Die zien er goed uit.... het zijn van die klusjes wat altijd blijven liggen maar wel fijn als ze klaar zijn.
    Nu moeten e eigenlijk nog grondig geslepen en gewet worden.
    Maar ze liggen ondertussen weer op hun plek, dus dat zal ook weer even duren.
    Hoe heb je die ringen zo zwart gemaakt?
    Een stuk ijzerdraad over de groef gespannen houden. De wrijving van het draaiende werkstuk zorgt ervoor dat het hout verbrand met als resultaat mooie zwarte ringen (ik hoop dat je begrijpt wat ik zeggen wil).

ah helder, met een stuk ijzerdraad, slim!

Ik neem aan dat het staalkabel was (i.e. getwiste multistrand), geen ijzerdraad ('monofilament')...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Ik neem aan dat het staalkabel was (i.e. getwiste multistrand), geen ijzerdraad ('monofilament')...
    Beide werken even goed, koperdraad werkt ook perfect maar moet je na elk handvat koelen omdat de warmte per direct bij je vingers komt :-)

Mooie handvatten!

Voor het decoreren gebruik ik een stukje fietsremkabel met aan de uiteinden een klosje hout. Is veiliger mocht de draad wat teveel grip. krijgen op het hout. Kabels zijn er bij de fietsenmaker in verschillende diktes en meestal gratis.
    Dit even ter aanvulling.
    Vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

En voor dunnere lijntjes derailleurkabel...

Ik heb het lijntje met een gewoon stuk ijzerdraad gezwart wegens enige beschikbaar materiaal (in tegenstelling tot mijn vader ben ik geen 'verzamelaar' die alles bewaart voor het geval dat). Wel een stukje hout aan beide uiteinden om voldoende druk te kunnen zetten.
    Een getwist staalkabeltje zal waarschijnlijk vlotter werken. Deze zijn immers ruw en zullen meer wrijving veroorzaken.
    En zoals Jan aangeeft, als afval te vinden in verschillende diameters.
    Ik heb voor dit doel hier ooit 'pianodraad' horen voorbijkomen. Maar wat moet ik me daar bij voorstellen?

Forum Rechten