Handvat uitholguts

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik was vorige week voor een opdracht aan de kust en heb toen van de gelegenheid gebruik gemaakt om langs Beernem te rijden.
Willy Van Houte heeft de Sorby draaibeitels ook zonder handvat.
Een handvat draaien is eigenlijk maar een klein werkje en het prijsverschil is bijna een halve beitel.
Gisteren aan de slag gegaan en voor de uitholguts een handvat gemaakt.
IMAG0916.jpg
Het is een 13 mm uitholguts met vingernagelprofiel.
Het hout is kornoelje en de ring uit aluminium omdat dat de enige buis was in geschikte diameter die ik had.
De schacht steekt 6 cm in het heft, maar nu vraag ik me af of dit voldoende is.
Het is eigenlijk wel een beetje laat om me die vraag te stellen omdat ik de beitel al met twee componenten heb vastgezet.
Mocht het onvoldoende zijn, dan moet ik opnieuw beginnen.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Matthieu,

Gefeliciteerd!het grote schalen draaien kan beginnen!
De beitel steekt op deze manier ver genoeg in het handvat. Stel nou dat ie er toch uitkomt en je gaat een nieuw handvat draaien, overweeg dan om het handvat wat langer te maken. Vooral bij een schalenguts is het prettig als je de beitel ook stevig tegen je lijf kan drukken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb eerder schrik dat bij een happer de beitel uit het heft zal breken. Vast zit hij nu wel (denk ik toch).
Voor een langer heft zal ik dan toch ander hout moeten gebruiken. Dit was een van de langste rechte stukken die ik had.
Maar voorlopig is het eigenlijk niet de bedoeling om echt grote schalen te gaan draaien.
Straks misschien nog even de beitel testen. Er staat nog een stuk kerselaar te wachten van vorig jaar.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Het staal zal daar niet uit het hout breken, bij een happer.

Er werkt op de plaats op de plaats waar staal en hout verbonden worden het dubbele van die kracht tegenover de plaats waar je hem normaal vasthoudt , wegens hefboomeffect. De kracht die nodig is om het staal uit het heft te breken is zo groot dat je die beitel niet zou kunnen blijven vasthouden, ook al heb je nog maar de helft van de kracht te verduren.

Vraag is of je er überhaupt nog zou willen mee werken indien er bij het normaal werken, met sporadisch een happer, je dit soort oncontroleerbare krachten moet ondergaan. Dan zouden die gereedschappen er wel anders hebben uitgezien.

Gereedschappen moet bovendien comfortabel vastgehouden , zeg maar soepel geleid worden, en niet krampachtig met veel spierspanning op zijn plaats gehouden worden. Bij ene nog wat grotere lengte zou je de beitel ook tegen je lichaam kunnen houden wat een extra steunpunt oplevert, waardoor strakker kan gedraaid worden en je het lichaam de beitel kan leiden, in plaats van enkel de armen. Ook helpt dit vibraties wat te dempen en kan men wat verder van de leunspaan , dieper, draaien.

Dus gewoon die beitel uit proberen.

groeten,
Ornament
 

tuoh

Oud hout
Mooi handvat, die guts komt nooit meer los zo. De totale lengte van een draaibeitel word deels bepaald door de aard van het werk en deels door het model van de draaibank. Een lang handvat geeft veel houvast en steun, maar kan anderzijds ook een flinke in de weg zijn.
Daarom heb ik sommige draaibeitels dubbel, maar zijn ze uitgerust met kortere of langere hechten, al naar gelang de klus. In extreme gevallen ga ik voor bepaalde klussen zelfs een andere hecht draaien als dat makkelijker of sneller werkt.

Zo heb ik verleden week nog twee 13mm ijldraaigutsen van nieuwe (zeer korte) hechten voorzien om vlot schaaltjes te kunnen draaien op de uitgebreide trapdraaibank. De totale lengte van die korte gutsen is respectievelijk 320mm en 350mm, het langere exemplaar komt op 580mm totale lengte. De drie draaibeitels zijn identiek van afmetingen, het lengte verschil komt zowel door de diepere boringen als door de verschillende lengtes van de hechten. Bij de korte hechten zitten de gutsen 130mm diep in het hecht. Dit is niet voor de sterkte gedaan maar enkel om de overlengte van de beitel weg te werken zonder slijpwerk. Zo kan ik er later nog alle kanten mee op:p Beide korte hechten zijn wel bewust uit een zware houtsoort gedraaid, dat geeft een mooie balans aan het geheel vind ik.

Ik heb geen enkele draaibeitel die vastgelijmd zit in het hecht, alle beitels en gutsen zitten gewoon geklemd in de boring, in al die jaren dat ik draai heb ik daar nog nooit problemen mee gehad.

Kort en lang bijeen.
CIMG4977.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb eerder schrik dat bij een happer de beitel uit het heft zal breken. Vast zit hij nu wel (denk ik toch).
Voor een langer heft zal ik dan toch ander hout moeten gebruiken. Dit was een van de langste rechte stukken die ik had.
Maar voorlopig is het eigenlijk niet de bedoeling om echt grote schalen te gaan draaien.
Straks misschien nog even de beitel testen. Er staat nog een stuk kerselaar te wachten van vorig jaar.

Goeie handvat Mathieu, een beetje aan de korte kant zoals al was opgemerkt, en nee die handvat van lekker taai hout gaat niet breken van een hap of twee, maar als je ooit de handvat van je beitel wilt halen, maak de beitel goed warm en houd hem in de bankschroef, dan kun je de handvar er afdraaien/trekken :cool: 1thumb.gif
 
  • Leuk
Waarderingen: Raderoos

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb daarstraks de beitel even geprobeerd op een stuk takhout kersen dat vorig jaar uit de boom is gewaaid (maar toch nog een heerlijk zoete kersengeur heeft).
De beitel doet het prima, maar het heft had inderdaad nog wat langer mogen zijn. Lengte is voor mij geen probleem, ik kan de kop van de draaibank draaien zodoende dat ik recht voor het werkstuk kan staan.
De reden waarom ik lijm heb gebruikt is dat de schaft 15,5 mm is, en ik enkel een vlinderboor van 16 heb. En dat gat was een beetje ruim.
De ijldraaiguts van 13 mm heeft een 13 mm schacht en zit muurvast is zijn boring van 13 zonder hulpmiddelen.
André, wat is voor jou een 'taaie houtsoort'?
 

tuoh

Oud hout
HET voorbeeld van een taaie houtsoort is wel Robinia vind ik, dat moet je maar eens proberen breken:p Die houtsoort is heus voor veel meer dingen bruikbaar dan enkel voor weipalen:D Maar voor handvaten van draaibeitels is praktisch elke loofhoutsoort wel geschikt, en van de naaldhoutsoorten is Taxus ook een goede keuze. Ik heb beitelhandvaten in de meest diverse houtsoorten, Kersen, Noten, Afzelia, Padouk, Taxus, Buxus, Iep, Essen, Esdoorn, etc...... Allemaal voldoen ze perfect aan de vereisten, keuze te over dus.

Ps, vlinderboren zijn niet echt geschikt voor kopse boringen, de klassieke metaalboor is nog altijd het beste om strakke gaten te boren in kopshout.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Even vermelden dat Crown twee versies handvatten levert op zijn cyrogenic schalenguts (ijldraaiguts) 10 mm binnenkanaal (flute) , debuitendiameter ( staafdoorsnede) komt op 12,2 mm .

We hebben het hier over de standeerd versie, niet over demini draaibeitels reeks.

214SKW 3/8” 10MM, 10” 254MM HANDLE, de totale lengte van deze korte versie komt op 43 cm. Voor kleine , ondiepe schalen, kleinde draaibanken. Bij wat grotere overhang zal de controle gauw verdwijnen
241KW 3/8” 10MM, 14” 354MM HANDLE, gewone lange versie ik veronderstel dat dit dan op 53 cm uit komt.


wp3aeea575_05.jpg
foto uit de website van Crown


groeten ,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Dan is na 8 jaar die beitel inmiddels waarschijnlijk wel iets korter geworden. Ik heb zelf een Crown cryo guts zonder handvat gekocht, die is aan beide zijden scherp. Deze heb ik zelf voorzien van een compleet holle handgreep die ik met vleugelmoer op elke gewenste positie kan vastzetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.